torsdag 26. februar 2015

#GodtNok! Er du også en blekksprutmamma?

Har dere lest VG i dag? Innlegget om å være god nok, brevet til alle karrieremammaer?
Da har dere kanskje lest gjennom og tenkt at dette hender ikke meg, jeg glemmer ingenting, har stålkontroll og jeg kontrollerer livet, og ikke omvendt.


Jeg på min side må bare innrømme at dette innlegget traff meg rett i magen. Jeg kjenner meg igjen i rollen som blekksprutmamma med  hundre jern i ilden på en gang. Som er mamma til tre, kone, kjæreste ( til samme mann vel og merke ;) ), venninne, datter, søster, svigerinne, tante, styreleder, kollega, med høy stilling, ekstra prosjekter som skal følges opp, underviser, og ikke minst, dedikert ansatt som følger tidsfrister og utfører prosjekter og oppgaver uten anmerkninger. Glemte jeg noe? Å jo - blogger, interiørintressert og selverklært oppussingsansvarlig i huset vårt. Og med på å arrangere en stor konferanse i høst.
Overskuddsmamma? Dedikert mamma og Duracell kanin? Med "et ekstra sett batterier" som bare jeg har, og stålkontroll i det jeg gjør. Dette er noe jeg får høre ganske ofte, og det har vært perioder hvor jeg har undret meg over at jeg ikke bare stopper. At Kroppen og Viljen ikke stopper, at ikke Overskudd svinner bort og blir Underskudd. At jeg ikke bare gir opp når det av og til føles ut som om "veggen" i innlegget over kommer susende i revers.
Men saken er ...at alle disse rollene, alle disse aspektene og delene av livet mitt faktisk er med på å forme den jeg er. Jeg er absolutt en av de som tar en snarvei eller fem. Som har frosne grønnsaker til middag, og av og til lager halvfabrikata. Og ungene mine har neppe hatt en utskjært kaninbrødskive med grønn smoothie i nisteboksen. Men det gjør dem ikke mindre lykkelige. Og ikke blir barndommen forferdelig av den grunn. Og ikke skal jeg ha dårlig samvittighet for at jeg går på jobb. Sånn jeg ser det, måles ikke livskvalitet i antall hjemmelagede middager fra bunnen i Michelin stil, men gjennom Fellesskapet, Varmen og Nærheten vi får som en bonus når vi er sammen.
Les denne boken hvis du ikke har gjort det ennå. Setter livet i perspektiv.
Så får det ikke gjøre noe om ikke hus og hjem er perfekt så lenge ungene, og vi har det godt. Kanskje handler det rett og slett om å tørre å være trygg på deg selv og det du gjør i så stor grad at du ikke bryr deg om hva " alle" andre mener? Det er ditt liv, og du spiller en stor rolle i i mange andres liv. Hvem har sagt at du skal sette alt på sidelinjen fordi du ikke oppfyller det å være "perfekt"? Hvem er det? Og kanskje like viktig...hva slags liv er det?
Jeg tror det er viktig at at en av og til tegner litt utenfor linjene, at ikke alt er sort og hvitt, og hvor ikke alle dager fra mandag til søndag er en formløs masse satt på repitisjon for liten og stor. Jeg vet at jeg er en god mamma, en dedikert mamma som setter min mann og familie høyt, men det går faktisk ann å kombinere det med karriere og andre ansvarsoppgaver. Bare en husker å si nei av og til, og ikke tar på seg alle oppgaver som kommer nedover veien.
Så er jeg en blekksprutmamma? Absolutt.
Løvemamma og karrierekvinne? Å jada.
Men vet du hva?
Det er mer enn #Godt Nok.

1 kommentar:

Mirjam sa...

Det er bare imponerende alt du får til! Wow sier jeg bare ;) Nyt siste del av vinterferien! Snart kommer nok en kjaseinvitasjon til ny adresse din vei :) Klem klem