søndag 7. desember 2014

Årets adventstake 2014, og 2. søndag i advent;)

I dag er det blitt 2. søndag i advent. Ikke lenge til jul, og innimellom føler jeg nok litt at tiden løper fra meg. Hektiske hverdager for alle fem, og med ting som møter meg i jobb og andre steder, vel...det får meg til å tenke på hvor utrolig heldig jeg er. Heldig som har en flott mann, tre gutter jeg elsker fra månen og ned igjen, et koselig hjem, familie, venner, en jobb jeg elsker, gode kolleger og en problemfri hverdag.


Ikke alle er forundt det, og kanskje nå som vi går inn i julemåneden blir det så uendelig tydelig og sårt når en møter mennesker som ikke har det slik de ønsker. Som på bakgrunn av ulike hendelser, veivalg i livet, mennesker de har møtt eller mistet, sorg og tap, eller sykdom opplever at livet har tatt en annen retning. Mennesker som rører ved deg, som gir noe av seg selv, og som etterlater små tråder i livets vev som du alltid bærer med deg.



Slike møter får meg til å tenke over; og sette pris på livet jeg har, og menneskene jeg har i det.
Så for meg betyr nok advent litt mer enn bare adventskalender, nedtelling til jul, forventninger og glede. Det betyr også at jeg går mot min andre jul uten pappa, og får meg til å tenke på alle de øyeblikkene jeg så gjerne skulle delt med han i året som har gått. Slik er det vel for alle som har mistet noen, og da blir jo høytider litt annerledes. Ihvertfall i starten. Og det får meg til å tenke på hva som kan møte meg neste år. Litt spennende, litt vemodig, litt nifst. Du vet hva du har, men ikke hva du får. Mon tro om jeg vil ha alt som det kommende året har å by på?

Hos oss er adventstiden preget av barns forventninger og glede, det er jo en naturlig del tenker jeg. Hvem husker ikke forventningene nå frem mot jul! Og tanken på gavene som fikk det til å prikke i magen av bare forventninger. Egentlig er jeg vel litt sånn ennå...og må jo innrømme at jeg fortsatt har en tendens til å riste bare en liiiten anelse på mine pakker;). Barnslig? Å jada:).


Legger ved noen bilder av adventstaken vår i år. Jeg har ( dessverre - i følge min bedre halvdel ) kjøpt ny hvert år, for jeg har liksom ikke funnet den riktige. Men nå - tror jeg jakten har tatt slutt for min del. Jeg synes det er et pes å brenne bare litt og litt, passe på tripp-trapp-tresko brente lys, og på å blåse dem ut igjen. Passe gardiner, og vindpust og..... Nei, jeg gikk over til en utrolig fin avdentstake jeg fant på Fargerike Grimstad. Den består av fire små lysholdere med lysdiktet på baksiden, tall foran og hamp rundt toppen.  Oppi har jeg tatt litt kaffebønner for det lukter så godt når telyset varmer dem opp, og så står telyset stødig. Og best av alt, jeg kan bare tenne et nytt så mange ganger jeg vil, og dermed ha lys i adventstaken hele dagen om jeg vil. Koselig er det også!

Juletreet og hjorten er fra Lene Bjerre, kjøpt på samme sted.

God søndag alle sammen!

2 kommentarer:

Edny sine puslerier sa...

Så godt innhold og viktig det du skriver. Ingen vet når livet snur, så det er viktig å sette pris på det man har. Helt enig i det med adventsstake og fire lys som skal brenne ujevnt. Din versjon var nydelig. Nyt resten av førjulstiden;)

mirjamsdrøm sa...

Kjempefin adventstake, som passer helt perfekt hos deg :)
For min del er julestemningen ikke helt til stede i år, alt for mange valg og mye jobbing som bør og må gjøres. Det hjalp jo ikke akkurat at vi ble sagt opp fordi huseier vil flytte inn her, og vi nå har enda mer press på oss... Men jula kommer når den kommer og ungene skal få både forventning, glede og gaver :) Stor klem til deg og dine, og ønske om en fin julehøytid!!