søndag 20. juli 2014

Nybakte rundstykker og båttur!

I dag skal vi på sjøen ( igjen), og jeg gleder meg til en dag med sol, bading og kos! Vi var ute i går fra 10 til 20, og det var herlig!
 
Tenkte å overraske gjengen med nybakte rundstykker og hjemmelaget plommesyltetøy på turen i dag, og tenkte å dele oppskriften med dere!
 
Jeg har en utrolig enkel og lett rundstykkeoppskrift som en kan gjøre det meste med. Jeg bruker den til innbakte pølser, til minipizza, til pizzaboller, grove rundstykker og lyse.
 
Du kan egentlig tilsette hva du vil. Jeg prøvde å tilsette litt pesto her en dag, og friske urter. Det ble utrolig godt til italiensk mat!
 

 
 
Rundstykker:
 
1 kg hvetemel
50 gram gjær
1 ts sukker
15 gram salt ( jeg bruker Maldon salt)
700 ml lunkent vann
100 gram smeltet smør ( jeg bruker Bremykt)
 
Bland salt og hvetemel sammen.
Smelt smør og bland sammen med vannet, og hell gjæren oppi. Tilsett sukkeret og rør rundt. Vent til det skummer, og bland sammen med det tørre.
 
Eltes i 5 minutter i kjøkkenmaskin ( min Kitchenaid kjører i bakgrunnen akkurat nå). Heves i 30 minutter, og bakes ut. Har du ikke tid til å heve deigen så går det helt fint å bare bake ut og steke.
 
Jeg får rundt 24 - 30 rundstykker på denne deigen, men det kommer ann på hvor store du vil ha dem.
 
Stekes midt i ovnen på 225` i 10 minutter. Jeg pleier ikke å pensle med annet enn melk.
 
Denne oppskriften er superenkel, og blir alltid, alltid vellykket. Tar meg rundt ti minutte fra jeg begynner til de er bakt ut, og så er det bare å steke dem. Nybakte rundstykker på en halvtime er planen i dag;).
 
Kos dere, det skal vi;)!!
 


8 kommentarer:

Linda sa...

Jeg sitter og googler meg grønn på kitchenaidmaskiner og da kom jeg over den finfine bloggen din :) Jeg står mellom sterk rosa og crystal blue som du har, men jeg har ikke fått sett den i virkeligheten og lurer på om den har litt turkist i seg? Syns det kan se slik ut på noen bilder? Er nemlig ute etter en farge som bare har blått og ikke noe grønt eller turkist.... Veldig vanskelig dette altså ;) Syns du maskinene din er litt turkis innimelom?

Notre de Maison sa...

Hei! Velkommen til bloggen, koselig at du fant veien hit! Mht KA og Crystal Blue, så synes jeg den er blå. Det er Aqua Sky og Ice som er mer mint/turkise. Jeg har blenderen i Crystal Blue også, og synes fargen minner meg om blå himmel på en sommerdag. Nå er det over to år siden jeg kjøpte den, og er fortsatt storfornøyd med både farge og maskin. Er det Rasberry du tenker på? Utrolig mange lekre farger...valgets kval! Lykke til da, lar du meg vite hva det ble? Ha en fin dag!

Notre de Maison sa...

Ta en titt under fanen Kitchenaid", så ser du flere bilder på bloggen min av denne maskinen;)

Linda sa...

Jeg bestillte crystal Blue jeg :)
Så nå må jeg bare vente i spenning i 1-2 uker, får håpe tida flyr..... Har en sort fra før som jeg aldri blir fortrolig med så den skal få seg en tur ut å finn ;)

Tusen takk for svar!

Notre de Maison sa...

Oj, så gøy! Tror ikke du vil angre på det. Gratulerer med ny KA!

VBN sa...

Interessant nettside du har. Jeg er imponert. Ta gjerne en titt på nettsiden min om tapeter Ha en fin sommer =)

VBN sa...

Interessant nettside du har. Jeg er imponert. Ta gjerne en titt på nettsiden min om tapeter Ha en fin sommer =)

hgfd sa...

Interessant side du har. Jeg blir imponert. Besøk nettsiden min, som jeg tar for meg en del om pusse opp Fortsatt fin dag =)