onsdag 11. desember 2013

Vårt juletre anno 2013!

Det at jeg liker å pynte tidlig til jul kommer neppe som den store overraskelsen på mange. At juletreet vårt derimot, kom på plass allerede 10. desember, det var kanskje en litt større overraskelse...for de fleste her i heimen ihvertfall. Årsaken er at jeg har jobbehelg, og da får jeg ikke tid til å pynte treet slik som jeg pleier. Som kanskje noen legger merke til så er ikke stjernen på plass, dette skal nemlig guttene gjøre når de kommer hjem fra skolen;).



 Dere kan tro det var koselig å se ansiktene på tre glade gutter som kom smygende inn i stua etter skolen i går. De ble kjempefornøyde, og det tok ikke lange stunden før det kom ytterligere tilskudd til ønskelisten som nok er mange meter lang allerede;).


Juletreet vårt er holdt i sølv, hvitt, grått, naturtoner som beige og brunt, og naturlig nok grønt. Jeg synes det gir en ro at det ikke er så mange farger som konkurrerer om oppmerksomheten. Hele stua og kjøkkenet er dekorert i samme fargeskala. Pynten vi bruker er hovedsakelig fra Lene Bjerre og Riviera Maison, i tillegg til en det jeg har fått tilsendt fra familien min i USA opp igjennom årene. I USA er det vanlig å ha så mye pynt på treet at en nesten ikke kan se treet. Vet ikke om jeg hadde fått gjennomslag for det her, så jeg har lagt meg diplomatisk på "litt over middels pynt". Jeg har ca 800 lys på treet, i tillegg til pynten, så det sier seg selv at det tar litt tid å få alt på plass:). Da er det på med musikken jeg vokste opp med; Jim Reeves, Bing Crosby, Frank Sinatra og alle de gamle klassikerne som "Silver Bells", White Christmas", "I`ll be home for Christmas" og mange, mange flere. Da....kommer julestemningen sigende inn i huset, og det er herlig.



Juletreet vårt er faktisk kunstig, men det er impotert fra USA; og ser ekte ut i grenene. Jeg er nemlig ekstremt kresen når det kommer til juletre, og kan bruke flere uker på å lete etter det perfekte treet ( og det var ikke det rimeligste treet jeg gikk for nei..). Da jeg endelig var så heldig å finne det "rette" treet og fikk det hjem, ble jeg like irritert og skuffet hvert år over at det begynte å tørke første juledag selv om jeg hadde gjort alt jeg skulle. Penger ut av vinduet...eller rettere sagt verandadøra.

Dermed fant vi dette her for to år siden, etter å ha lett ganske så lenge. Vi ventet til det kom på salg, ellers hadde det vært uaktuelt å kjøpe dette treet. Skal du ha et skikkelig fint kunstig tre, er det nemlig ikke billig..

Jeg er så fornøyd, og selv om det tar et par timer å montere, og ikke akkurat mindre å pynte, så er det bare nydelig. 


Girlandere er også mye brukt hos oss, og jeg pynter disse med kongler, istapper i glass med glitter, og kuler fra Riviera Maison. Masse lys er også stemingsfullt synes jeg, og det er i denne førjulstiden jeg trives aller best.

 Imorgen skal jeg ha juleverksted for åtte spente gutter fra skolen,og jeg tror jeg gleder meg like mye som dem!
Da skal julemusikken frem, pepperkaker, boller og pølser, kakao og krem, og nybakte rundstykker. Det de lager skal jeg pakke inn i cellofan, sammen med pepperkaker, kunstig sne, hjerteetiketter og masse rødt bånd. Gleder meg!
Etterpå blir det julekalender på tv, og besøk av alle mammaene og pappaene; og det kommer til å bli så koselig!!

Kos dere i førjulstida!!!

3 kommentarer:

mirjamsdrøm sa...

Kjempefint juletre!
Juleverksted for 8 gutter, og etterpå besøk av mammaer og pappaer...-du er god! Kos dere masse :)
Klem klem

Notre de Maison sa...

Tusen takk, Mirjam! Koselig at du likte det Ja, blir nok en hektisk dag imorgen- det er guttenes klassekamerater som kommer på besøk. Håper det blir koselig for bådesmå og store! Ha en fin kveld, klem

♥ Netta ♥ sa...

Så nydelig dere har pyntet til jul hos dere, vakkert juletre. Vi har vært borte i julen så her er det ikke noe juletre i år heller - litt deilig og litt trist.

Ønsker deg en fortsatt fin romjul!

Klem
Netta