lørdag 4. mai 2013

Grått og vått ute = kos inne!

Regn, regn og atter regn. Hvor ble det av de 20 varmegradene og "nå kommer sommeren til Sørlandet" som ble annonsert for noen dager siden? Og jeg som hadde store planer om å beise ferdig verandaen i dag. Nå kan det ikke bli til noe før langt ut i uka som kommer pga regnet. Jaja, det går nok det også.


 Men, aldri så galt at det ikke er godt for noe. Vått og grått ute gir rom for å kose seg litt ekstra inne! 
I dag ble det nybakte scones til frokost, og nå står rundtstykkedeigen og hever til lunsj!
Og hvis det frister med nybakte scones; så er det bare å kjøpe posen med ferdig miks for "Scones" i bakehyllen, tilsette vann og elte deigen. Form den til to store boller. Skjær et kryss som går nesten gjennom deigen, og sett i ovnen i 15 min. Herlig enkelt, og utrolig godt med litt saltsmak. Nydelig sammen med litt syltetøy og gulost!


 Rundstykkene lager du slik:

7 dl vann
100 g smør
1 pose tørrgjær
litt sukker til gjæren
1 kg hvetemel
15 gram salt

Bland alt det tørre, og smelt smøret. Hell vann og gjær og sukker oppi smøret i en egen bolle, og rør rundt. La det stå til blandingen skummer, da har gjæren fått jobbe tilstrekkelig med sukkeret og du får en luftig og lett deig å jobbe med. Deigen hever seg ferdig på en god halvtime, jeg baker den ut når deigen når toppen av bollen.

Etterhev hvis du vil; jeg har sjelden tålmodighet til det, så mine settes inn i varm ovn på 200 `C i 15 minutter. 
Like herlig vellykkede hver gang, og deilig lett og raskt, og ikke minst godt!    

God lørdag!

3 kommentarer:

ingridsboble sa...

Nam! Dette så godt ut!
Det var ikke mye energi å hente her i dag da jeg sto opp i regnværet... Godt middagsgjestene ikke kommer før i morra, hihi :) En lat lørdag er også godt i blant.
Satser på at sommeren kommer til uka!
Nyt resten av helga :)
Klem fra Ingrid

Bjørkli Søndre sa...

Herlig med oppskrifter! :-)
Kul farge på kjøkkenmaskinen din!

De strykemerkene jeg har brukt på de putene er fra stoff og stil!

Elin sa...

Hei!

Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!


Varme hilsen,

Elin
Alleoppskrifter
http://www.alleoppskrifter.no/