lørdag 27. april 2013

Tips til mat i barnebursdag

Snart er det tid for en ny barnebursdag her i huset, og jeg holder på å prøve ut litt oppskrifter for å se om jeg kan variere litt på pølse/pizza menyen som er obligatorisk i våre guttebursdager. Det er vel flere enn meg som går inn i høysesong med barnebursdager, så her er litt tips til mat til små mager;).

Det første jeg prøvde ut var matmuffins. Disse laget jeg av vanlig muffinsoppskrift uten sukker, og da står en jo fritt til å tilsette det meste. Formene er av silikon, og tåler oppvaskemaskin, fryse, kjøleskap og stekeovn, og det er jo veldig greit synes jeg. Fargerike er de også, og det er jo herlig med litt farger etter en laaaang vinter!


I disse muffinsene har jeg tilsatt fetaost, rød og grønn pesto, skinke og vanlig revet ost. Jeg hadde ikke de store forhåpningene om at ungene ville like de, men de gikk ned på høykant. At det kan ha en sammenheng med at all osten smelter og at de dermed ikke ser hva som er i, kan jo ikke utelukkes. Selv om de var en suksess her hjemme, kommer jeg nok ikke utenom ihvertfall en av de to  berømte P`ene ( pizza og pølse), men det gjenstår å se hvilken;).
Ellers tenkte jeg å lage sliders, som er små minihamburgere og som passer godt til barn pga størrelsen. Jeg tenkte å lage disse selv, og grille dem?

Dette bildet har jeg lånt fra Trines Matblogg.
 Dessert kommer en jo ikke utenom, og jeg er ikke den som elsker sukker, og atter sukker. Så jeg prøver å ha litt sunn mat på bordet, selv om det jo ikke helt har samme effekt når det dyppes i sjokolade...jaja, det er jo bursdag, og tanken var god;). Ihvertfall; neste ut er fruktpyd som er et godt alternativ til gelè og is. Jeg har laget dette en gang før, og det var veldig populært. Jeg tok diverse frukt og skjærte opp i terninger, og festet på grillspyd med en og annen marshmellows. Deretter smeltet jeg sjokolade, og satte ut en liten skål med sjokolade ved hver tallerken. Så kunne guttene dyppe bitene sine om de ville. Trenger kanskje ikke si at jeg var glad vi hadde voksduk den dagen, men dette var utrolig populært.
 Jeg pleier å legge vannmelonen opp ned i barnebursdager. Da setter jeg tannpirkere inn rundt sidene, og stikker fruktspydene i fra toppen. Med druer til øyne og nese, og lakrissnorer som værhår, så ser det ut som et lite pinnsvin som krabber bortover bordet;). 

 I tillegg blir det muffins, Skylander kake med marsmellowsfondant ( hvis alt går etter planen) og diverse pynt, men det kommer i et annet innlegg;). Elsker barnebursdager, da kan jeg jo slå meg helt løs.. Litt aktiviteter og skattejakt blir det også, og kanskje en kino i kjelleren? Godt jeg har noen uker å planlegge på;).

Kom gjerne med tips og idèer som du har hatt gode erfaringer med!   Gleder meg til å høre fra deg!
God helg til dere!

1 kommentar:

Anonym sa...

Da har jeg et forslag til deg, og det er innbakte pølser. Alltid populært. Og utrolig godt. Bør prøves. Kommer til å bli en favoritt. Fortsatt god helg. Kanskje vi treffes på mandag. Klem fra Sissel