torsdag 4. april 2013

Inspirerende kjøkken; konkurranse hos Franciskas Vakre Verden

Jeg pleier å planlegge ting i goood tid, og er så absolutt ikke kjent for å være ute i siste liten. Men det er jeg nå, for jeg har lenge tenkt på å bli med i Franciskas flotte konkurranse om inspirerende kjøkken. Nå er det jo sånn, at som interiørblogger i delvis selvtegnet og helt egenhåndig innredet hus, så er en jo en liiiten anelse subjektiv når det kommer til hva som faktisk er et inspirerende kjøkken. Men jeg trives veldig godt hjemme hos oss, og dette er mitt favorittrom. Det er her vi starter og avslutter hver dag, og hvor vi deler gode; og av og til mindre gode øyeblikk fra dagens strabaser. Men det er også her jeg får slå meg løs med min herlige fargeklatt av en KitchenAid, og hvor jeg kan kose meg med en bok i fred og ro når ungene sover. Et rom til alt, så inspirerende; ja det er det - for meg. 
Så her kommer det et aldri så lite bilderush!


Husets slagbenk har fulgt oss fra vårt første hjem sammen, og var opprinnelig i furu. Men; en bøtte maling, litt grunning og kvistlakk, og utfordringen var løst på en dag. Fin ble den også synes jeg, og ungene elsker å sitte i den og spise. Jeg ligger mest i den jeg altså, med bena på kanten og en haug puter under hodet. Latte i koppen og en god bok. Under setet er det masse plass til oppbevaring. Det er også greit for en interiørblogger; å kunne gjemme bort litt av og til;).


Kjøpmannsdisken har også fulgt oss fra vårt første hjem, også den i herlig furu ( not). Den ble også malt, og i mangel på en mann hjemme og utålmodig som jeg er; så tok jeg den på skulderen og bar den ned i kjøkkenet. Tallerkenhyllen har jeg fjernet litt deler på, og byttet ut alle knottene på både den og kjøpmannsdisken så de passer litt mer sammen. Jeg synes disse blålilla fargene er nydelige på et kjøkken. Kjølig og svalt!


Blå tekstiler er fint, her har brukt koppehåndklær fra Nyblom O`Kollen over hvite Henriksdaltrekk. Praktisk og fint. En fin voksduk er forbruksvare her hos oss, og det går nok et par i året tenker jeg; ettersom ungene elsker Grandiosa og Ketchup ( Ketchups + hvit voksduk = orange).
På benken bor også vårt nyeste familiemedlem som er godt over 90 år i designalder, nemlig min store stolthet og glede: KitchenAid i fargen Crystal Blue;)


Hvem har ikke drømt om herlige Pappelina. Denne fikk vi til jul av mine foreldre, og jeg elsker at den er tosidig! Den passer perfekt inn i fargene her hos oss, og er så deilig å stå på...


Lysekronen er fra Chic Antique, og jeg synes den passer godt inn på kjøkkenet. Jeg liker å finne skjulte skatter også; som lyktene på veggen. Inne på et lager i en blomsterbutikk var de, fulle av støv. Fikk dem billig, og elsker dem. Jeg er nok litt på jakt hele tiden; og  finner jeg noe jeg vet passer inn; så blir det med hjem ( hvis ikke det koster en formue da såklart). For da tar vi det opp på kammerset;)

 

Hvitt og lyst, det er herlig det. 
Så glad for at vi valgte et hvitt kjøkken! Kjøkkenet heter "Herregård" og er fra Sigdal. Benkeplaten er sort granitt.

 


Dette bildet er fra før jeg endret tekstilene, men bare for å vise litt mer av veggen og stekeplassen. 
 

 Riviera Maison, en av mine mange favoritter. Og igjen, ting som er praktiske og har en funksjon. 
Det var alt fra kjøkkenet i denne omgang tror jeg, så fårjeg håpe jeg kanskje er heldig?
Alltid lov å håpe og drømme!

10 kommentarer:

Lite hi sa...

Så koselig kjøkken dere har :) Skjønner godt at dere tilbringer mye tid her. Likte veldig godt blåfargen på veggene, forresten! :)

Klemmer fra Lite hi

Sommerhuset i bakken sa...

Vakre bilder fra et utrolig koselig kjøkken. Et flott bidrag i konkurransen! Lykke, lykke til!

Ha en super kveld!

Anonym sa...

Kjære Gry!
Fantastiske bilder - som alltid - fra et nyydelig kjøk!Håper du får full uttelling hos Franciska... ;-)
Tusen takk for flott innlegg om gutterom, forresten. Det gav meg mye inspirasjon til podens snart ferdige gutterom, som nå blir mere et tidlig ungdomsrom. Heldigvis liker han farger, så det blir innslag av både irrgrønt, blått og gult der. Mi har endå ikkje bestemt oss for golv, men det kommer nok iløpet av et par veker. Fordeler og ulemper med både klikk og belegg. Stilig skal det jaffall bli! ;-)
Håper du nyter vårsola og av trappebilda dine, ser eg at dere har mye meire framtredende vår enn oss - lucky You!!! Igår spadde og hakka eg snø og is på verandaen, så spadehåndaket røyk og hendene er ganske så blemmete idag... Endå ligger det myye igjen, men alt hjelper likevel.
Kos deg i helga - om det er med pasienter eller familien - go klem - Annette ;-)
Sa eg at eg håper du vinner utfordringene!? ;-)

Wanja sa...

Du har så nydelig et kjøkken :) Vil bare komme dit, sette meg ned og nyte en kopp kaffe ved det koselige kjøkkenbordet.

Ha en riktig God Helg
Klem fra meg

Hanne sa...

Så utrolig nydelig kjøkken. Rene drømmerommet! Vinner du ikke dette skjønner jeg ingenting. Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei! Tusen takk, det var utrolig koselig å høre! Fargen på veggen heter Tåke. Ha en fin dag! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen hjertelig takk, det var veldig fint sagt! Spennende dette her! Ha en fin dag! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Annette, så koselig sagt av deg! Alltid spennende å bli med, du vet- den som intet våger! Gleder meg til å se bilder av gutterommet, ta med bilder neste gang vi sees?Nå er det straks jobb for meg, men litt kos har vi fått til likevel. Ha en fin dag! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Så koselig, Wanja! Det var utrolig koselig sagt, og du er hjertelig velkommen; ). Ha en fin dag! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Det var koselig sagt, du får krysse fingrene for meg! Ha en fin dag! Klem