torsdag 4. april 2013

Inspirerende barnerom; konkurranse hos Franciskas Vakre verden

Franciska har en konkurranse gående på sin blogg hvor en kan vinne kalkmaling! Jeg har lenge drømt om å male med denne, og fargen er allerede valgt! Potatoe skin...nydelig altså.

Men tilbake til konkurransen. Den går ut på å legge ved bilder av inspirerende gutterom! Jeg pusset opp rommet til eldstemann i fjor vinter, og fikk lyst til å delta med dette rommet. 
 Så her er et aldri så lite bilderas!
Jeg liker at ting har en funksjon, og kan ting brukes på flere måter er det jo bare et pluss!
Dermed har den hvite hyllen på bildet blitt både sitteplass med antiskliputer og bokylle, og kan brukes til både lekeplass og til utstilling av røffe racerbiler! Magnettavlen har plass til det meste, alt fra legofigurer til skylanderkort;), og en klokke måtte han jo også få. Denne har tydelige tall, og passer inn med det andre i rommet. 


Rommet til eldstemann var opprinnelig malt i blåfargen "Risør" som er en vakker, om enn noe blå blåfarge. Ettersom han nå var skolegutt og ønsket seg et litt større gutterom, så satte jeg i gang! Jeg elsker jo å male, og etter at jeg ble ferdig med eldstemanns rom har jeg malt de fleste rommene i huset om igjen. Det er noe med å se forandringen i det kosten når veggen...herlig! 
Tre av veggene ble malt i fagen "Fabrikk", og den siste vindusveggen fikk "Kalkgrå".


Eldstemann fikk velge hva slags bord han ville ha på rommet sitt, og ville at mamma skulle lage ett. Godt de har troen på mor! Så da var det jo bare å sette i gang, og jeg snekret og malte mitt første pallebord. Dekoren på bordet er samme som går igjen på to av putene i sengen. Jeg tok med en pute til Fargerike og fikk dem til å hjelpe meg å velge ut riktige farger slik at flagget på puten ville matche flagget på bordet. Deretter var det bare å bruke maskeringsteip, holde tungen rett i munnen og begynne å male. Litt sjablonger og stickers her og der, store gummihjul og pleksiglass plate på bordet. Et røfft og tøfft bord til et gutterom som tåler både å sittes på og leke på.



Her ser dere den kalkgrå veggen. Den ble fin mot den blågrå fargen på de andre veggene. Rammene er fra Ikea med postkkort inni som matcher fargen på veggen. Sengen kan dras ut til dobbeltseng, og har god plass til leker under. Tekstiler og puter er fra KiD og Princess.


Skrivebord må man ha! Dette har U formet stålben under som holder benkeplaten stabilt på plass. Hyllen over rommer kurver til alle viktigheter en liten gutt må ha, og plass til bilder.  


Den gamle tripp trapp stolen fungerer fint, også siden den brukes like mye som stige som til stol;). Gardinen er av grovt deminstoff i blått.


Med Helmer arkivskap ble det prikken over i`en, og jeg bare elsker det skapet! Kjøkkenstativ til oppvaskoster kan like fint brukes til oppbevaring av penner og tusjer, og andre ting!


På hyllen har jeg satt et bilde som er helt personlig for eldstemann. dette har jeg laget selv, men bare noen av de ordene som beskriver gutten vår. Han ble veldig stolt, og gøy å ha noe som er litt unikt for bare han!


Men et skikkelig gutterom krever også en liten plass til å gjemme seg litt bort, og som et alternativ til klesskapet ( som er veldig pop for tida) så har jeg laget en liten kosekrok mellom skapet og veggen, som delvis skjules av døren når den står åpen. Her sitter han og leser litt av og til, og nå er hyllen full av pokaler og medajer fra skytestevner. M.a.o - så ryddig som dette har det ikke vært på leeeenge;).

Så, dette var mitt bidrag. Uansett om jeg når frem eller ikke, så har jeg kost meg med å lage rommet, og eldstemann er fornøyd.
Ha en fin dag videre alle sammen!

3 kommentarer:

Lite hi sa...

Perfekt barnerom til en skolegutt :)

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, så å koselig! Han ble veldig glad da det stod ferdig! Litt tidløst i fargene så han kan ha det lenge! Ha en fin dag! Klem

Hanne sa...

Kjempeflott gutterom, og det arkivskapet er bare lekkert. Lurt å tenke fremover mht bruk, de vokser fort! Kos deg i helga, klem