onsdag 10. april 2013

Følger du kjøkkentrendene i 2013?

Kjøkkenet er mitt favorittrom. Ingen tvil om det. Kjøkkenet skal ikke bare brukes til et sted der en lager mat, men det brukes til lekselesing, besøk, sted hvor ungene leker, hvor dagen startes og avsluttes og så mye, mye mer. Kjøkkenet er blitt et allrom.
Derfor er det kanskje ikke så rart at kjøkkenet ofte ender opp med husets høyeste prislapp, og er rommet som en bruker mest tid på å planlegge. Kanskje er det nettopp derfor at dette rommet ofte ender opp med å være preget av trender?

Bilde lånt fra nettet

Bare se på alt en har å velge mellom av design, farger, utrykk og former! Det som er spesielt artig, er jo å se hvordan trendene har forandret seg opp igjennom, og se at de kommer tilbake! Fra retrokjøkken på 50 -60 tallet med mønstrete vegger, fargede skap og ikke minst hvitevarer. Nå er jo fargede hvitevarer som SMEG og andre merker høyt på mange interiørbloggeres ønskelister ( hvilket jeg skjønner godt - et lyseblått SMEG kunne fint få bo hos meg), bruken av fargesterke elektriske artikler som KitchenAid, Dualit, illy, Alessi m.m. er å se i omtrent alle interiørmagasiner.

Den store hvite bølgen har lagt seg, og nå er farger i vinden som aldri før. Indigo i alle variasjoner fra kjølige til varme toner er den store fargen i 2013, og det ses. I alt fra mote til tekstiler og  kjøkkenutstyr. Hvis du vil; så er det også en lilla KitchenAid du kan velge;).
 


Men hva gjør du med alt dette lekre tilbehøret på kjøkkenet ditt? Står de på benken til bruk og visuell nytelse, eller setter du din nye KitchenAid i skapet, og lukker døren for den lyseblå Dualit toasteren du akkurat har kjøpt? Det er nemlig èn av  kjøkkentrendene for 2013. Nå skal det nemlig være minimalistisk på kjøkkenbenken igjen, og det er så absloutt ikke "in" å vise frem  flotte kjøkkenmaskiner og utstyr. Du må gjerne eie det ( for all del); både japanske kokkekniver og Le Creuset gryter og Dulait toastere. Lekre kaffemaskiner og vannkokere i siste trendfarger, men du skal altså bare ikke vise dem frem... 
Synd for alle med landlige kjøkken og shabby chic, og kanskje mangel på skaper;). 


Skjønn det den som kan.
Jeg derimot, er nok litt mot vinden akkurat der. Trender er artig, og jeg leser det og følger med. I en viss grad blir jeg nok influert og påvirket jeg også, ellers hadde jeg nok ikke blogget, og ikke vært interressert i interiør. Sansynligheten for at en KitchenAid hadde funnet veien hjem til meg før jeg begynte å blogge er nok også ganske så marginal. Likevel; jeg følger ikke trendende slavisk. F.eks finner du ikke fjorårets grønnfarge hjemme hos meg eller neon farger for den saks skyld, bare fordi det var årets store hit i fjor. 

Så denne kjøkkentrenden med rene benker som er tomme for alt  kommer ikke jeg til å følge. For meg er det ulogisk å sette dyre og praktiske maskiner inn i et skap. Da blir de ikke like mye brukt, og selv om KA er et vakkert design, skal den jo brukes! Hvis det er plassmangel på benken så er det jo en annen sak ( og det kan jo fort bli litt overfylt i skaper og skuffer...kremt...), men aldri om jeg hadde plassert min KitchenAid i et skap. 


Nei, kjøkkentrender og fargetrender kommer og går, og om ikke lenge er maksimalismen tilbake i kjøkkenet og jeg kan trekke et lettelsens sukk over igjen å være på trendbølgen ( eller bare fortsette å gjøre som jeg vil likevel).
Enn så lenge er min kjøkkenbenk full av ting som er både fine og funksjonelle, og som flyttes litt på med jevne mellomrom. 
Men KitchenAiden; den får stå;).

Hva med deg? 
Er du opptatt av trender, og innreder og endrer hjemmet ditt for å følge dem ? 

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe...nei, jeg er nok ikke heeelt der, men følger med, det gjør jeg. Trender er gøy, men jeg gjør som jeg vil. Jeg hr en gul KA, og aldri i verden om den hadde blitt plassert i et skap! Ånei, frem på benken med min Buttercup, kjøkkenets stolthet! Jeg tenker sånn at det er en grunn til at en har det fremme, da bruker en det jo mer! At det i tillegg er "eyecandy" er jo bare et pluss;). Ha en fin kveld! Klem

Anonym sa...

Fint å se på, fint i buk, og praktisk. Så får trender være trender. Jeg leser ofte Boligpluss og BoligDrøm og alle de andre drømmebladene, men gjør som jeg vil jeg også. Jeg har Dualit toaster, og bruker denne daglig. Så utrolig kjedelig å plassere alt i et skap! for ikke snakke om tungvindt! Nei, frem i lyset, den er jo altfor fin til å stå gjemt ( og da kunne en jo like godt ha kjøpt en til to hundre på elkjøp). Klemz

Line sa...

Ser det er flere som er enige med meg;). Et kjøkken skal være koselig, og ikke et showroom. Det skal kunne gå ann å bo der, og da må en jo kunne bruke det som er i rommet. Det blir jo fryktelig tungvindt å pakke alt bort! De fleste vil jeg tro har små barn også, og hvem har ikke alt fra magasiner til tallerker til tegnesaker og leksebøker, kosebamser og alt annet på benkene av og til. Skal alt ryddes bort og gjemmes fordi det skal være et trendkjøkken? Ånei, ikke hos meg. Jeg vil bo i mitt kjøkken, det hører til i vårt hjem. Så får interiørblader og trender være trender, og min Kenwood på benken. Sånn er det! Ha en fin kveld, klem

Anonym sa...

Sukk...lyseblå SMEG. Drømmen altså. Skulle bare ønske det var litt større! Litt for liten syns e når e har fire barn, og er to voksne. Ihvertfall når mor i huset har KA og bager så melet flyr;). Nei vett du, e har troa på å gjørr som en sjøl vil. E tror ein trives bedre då;). Klem

Anonym sa...

FOR en NYDELIG KitchenAid du har! Måtte lese gjennom de andre postene dine da jeg så den, bare for å finne ut mer! Helt fantastisk farge, skulle så gjerne hatt denne selv. Har sett litt på Cornflower blue, men føler den er litt matt? Tenk deg en KA i den SMEG lyseblå da...sukk hjerte og brist ikke. Lov å ønske seg noe da. Men du, de trendene de følger ikke jeg heller. Artig å se, men jeg gjør som jeg vil. Et kjøkken er da mye hyggeligere når det er bodd i? Og hva er da vitsen med masse flotte ting hvis en ikke kan ha de praktisk stående fremme og bruke de? Nei, har aldri skjønt dette her jeg heller. SÅ da er vi vel to da? Eller i følge kommentarene her, så er vi en god gjeng. Hilsen kjøkkenfrua;)

Anonym sa...

Howdy frue! ;-) Eg føyer meg bare i rekka av ditt innlegg og kommentarene her; enig - det flotte bør fram i lyset! Å i allverdens skulle mi ellers ha brukt så mye penger på vakre ting, etter!? Men du, den blå voksduken du har på kjøkkenet har eg kjeska på sida eg "fant" deg, men sia eg har eit gustaviansk bord på kjøkkenet har eg ikkje brukt duk der pgå dei rundla kantene. Så fikk eg tilfeldigvis øye på nå, at det ser ut som ditt bord au er litt rundt i kantene? Då lurer eg på; legger duken seg greit rundt, eller er den veldig stiv, slik at den lager eit kunstig, stygt hjørne? Idag er det full vinter her igjen, men det er det vel i Grimstad au? Ååå, så lei vinteren... Har
Franciska trukket noen vinner endå? Spennende!
Håper på ein god dag for deg og dine - klem Annette ;-)

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei! Gul KA, det høres spennende ut! Jeg er ikke så mye på gulfargen selv, men har lagt merke til denne og YellowPepper, spennende farger! Enig med deg i at det er kjekt når ting står fremme og er i bruk, det er jo derfor en har kjøpt dem? Ha en fin dag! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Dulalit er en fin toaster, spesielt den i lyseblå som var i siste nummer av Vakre Hjem. Enig med deg, trender er trender, viktigste er at en bor i det hjemmet en ønsker. Kos deg i helga! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hehe..godt det er flere med småtroll her inne! Joda, benkene brukes tild et meste, og det er jo et rom vi bor i alle sammen. Høres ut som du har det koselig og funksjonelt på en gang hjemme hos deg, og jeg håper du får en fin helg! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Så enig, da tror jeg vi trives best; anonym. Men hadde ikke sagt nei til en lyseblå SMEG;). Kos deg i helgen!

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei KJøkkenfrua! Koselig å se et nytt navn her inne! Tusent akk for fine ord, veldig koselig at du likte KA min! Jeg likte også veldig godt Cornflower Blue, men jeg var litt redd den ville bli litt matt. Men tenk deg en i babylyseblått som SMEG`en på bildet, dèt hadde vært noe det! ELlers er jeg enig i at en må kunne bo i hjemmet, det nytter ikke med et utstillingshjem. Kos deg i helgen du også! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei på deg, Annette! Joda, snøen kom som et brak på torsdag, men i dag er det sol og varmegrader, og det smelter som abre det. Nå er det jo meldt masse nedbør i dagene fremover, så da håper jeg det tar slutt med all snøen. Ser ikke frem til 17.mai i snø;). Duken min er kjøpt på Fargerike, de har den i både hvitt, beige og lsyeblått og hvitt. Jeg har buede ender på bordet, og den faller veldig fint synes jeg. Jeg har beregnet ca. 25 cm på hver kortende, siden duken er litt tykk og da faller bedre. Så har jeg kjøpt en stripe ekstra, som jeg har under tallerken til minstemann når han spiser middag, eller makrell i tomat eller andre fargesterke matvarer i håp om at denne duken skal leve litt lengre enn den forrige! Håper du har det fint, koser deg, og gutterommet er vel ferdig nå? God helg til deg og dine! Klem