mandag 11. mars 2013

Trenger du tips til hvordan du skal pakke inn dåpsgaver?

Da kan du jo ta en liten titt her. For hvis du leser dette innlegget her hos meg, så er du kanskje like glad i å pakke inn pakker som jeg er? Jeg synes nemlig det er utrolig artig å pakke inn gaver jeg skal gi bort, og bruker gjerne litt tid på å planlegge og finne ut akkurat hvordan jeg vil ha det. Nå er det jo også sånn, at våren ofte er sesongstart for alt fra bryllup til konfirmasjon, og for vår del startet sesongen med dåp av min herlige lille nevø igår. Med tre gutter selv; så vet jeg at det er utrolig mye bedre utvalg av pynt og dekor til jente enn det er til gutt, og at alternativet til gutt dessverre ofte er glorete farger; eller militært kjedelig. Derfor vil jeg vise dere at en gave til en guttebaby absolutt ikke behøver å bli kjedelig, det er bare å se muligheter og bruke fantasien! Så her får du noen tips til å pakke inn dåpsgave til gutt!


Først av alt så starter du med å velge et gavepapir som passer gaven du skal gi. Jeg skulle gi bort en dåpsgave, derfor lette jeg etter papir som hadde en babyblå farge, og som kunne kombineres med litt pynt. Siden valget ble blårutete papir, bør båndet være ensfaget synes jeg. Det er jo utrolig mange typer bånd å velge i både når det kommer til kvalitet, type og farge. Jeg valgte to ulike typer; lyseblå silkebånd og lyseblå fløyelsbånd. Beregn ca 3.5 meter til en stor pakke. I tillegg brukte jeg hvitt papirbånd som en kan kjøpe på rull. Dèt er jo alltid greit å ha hjemme, for bånd kan jo brukes til det meste!


Noe annet som er litt ekstra fint synes jeg, er å tre smådekor inn på på båndene. Jeg valgte en pakke med små sutter i oksidert sølv, og en pakke med små søte babyutgaver av ulike dyr i pastellfarger. 
 Jeg synes det ble nusselig, og en har jo lov å gå "over the top" når det gjelder noe så nusselig som en barnedåp!


Har du litt bånd og papir til overs, så kan du lage en liten sløyfe slik som her, og tre en rull papir gjennom. Du fester alt til papiret med tape. Det kan jo godt hende du tenker at dette var da mye "dill", og at det er litt tullete å bruke penger  på innpakkninger, ettersom det jo er den som bare blir kastet likevel. Men blir den det da? Jeg vet at når jeg av og til er så heldig å få en slik pakke så tar jeg av all dekoren og sparer på den, og bruker den om igjen senere. De små dyrene jeg brukt er faktisk knapper, og de kan en jo bruke på en genser, eller strikkejakke, eller som dekor på en pute? Det er jo bare fantasien som setter grenser;)


 Gavene er jo en ting, men ofte er det en like stor utfordring å skrive noen velvalgte ord i kortet. Ikke alle ønsker bibelvers i lange baner, eller velsignelser selv om det er aldri så godt ment. Derfor er det jo greit å huske på at det er mange steder en kan google tips til dikt og visdomsord. Ulempen er at du fort kan risikere at du ender opp med flere kort med samme hilsen. Alternativet er å skrive et dikt selv! Jeg synes nettopp det er utrolig gøy, og skriver både sanger og dikt. Dette diktet skrev jeg i går, og det fikk stå i kortet til lille skatt:


"Du vakre lille guttebarn
jeg undres om du vet
at i ditt lille rike
har du alles kjærlighet
At du fra aller første stund
satt spor i livets vev
spant fargerike tråder
som vil bære deg avsted"


"Du vakre lille guttebarn
jeg undres om du vet
at i den lille hånden din 
er livets evighet
At i ditt klare, åpne blikk
så vil du skue verden
og alle våre drømmer; håp
de tar du med på ferden".
                                  GLD2013 (Copyright)

      Begge foreldre ble glade for pakkene, og dekoren ble spart;)
Så da er det bare å håpe at lillegutt også får glede av det som var inni pakkene, etterhvert som han vokser til!
Om ikke lenge skal vi i konfirmasjon, og da kommer det tips til innpakkning av gave til jente. 
Til høsten blir det bryllup, så da kommer det tips der også.
Ha en flott dag!

4 kommentarer:

Lite hi sa...

Så kosleig :) Gavene ble kjempefine! Jeg skal faktisk være fadder til ei lita jente som skal døpe seg i april. Tar med meg tipsene dine.

KLemmer fra Lite hi

Anonym sa...

Kjære Gry!
Først må eg få sei at eg hadde skrevet eit langt og ganske så personlig svar på ditt forrige innlegg, men då eg skulle sende det, blei eg plutselig møtt med: "logg inn" og vips! der forsvant dét au... Då var liksom data-tida for mor brukt opp den formiddagen...
Begynner å bli mektig lei av alt rotet med denna dataen, sjøl om det ikkje var internett som kobla ut denna ganga.
Så flott ei innpakning! Eg er veldig enig med deg, innpakning er viktig, og av og til nesten viktigst - ihvertfall hvis det kun er ein liten oppmerksomhet ein gir bort. Eg har eit ganske så stort utvalg av dill til innpakning, men ofte når eg skal gi bort noe er eg litt impulsiv, så mye ligger ubrukt med tanke på dén rette anledninga. Litt typisk meg...
Kjære deg, det diktet gav meg klump i halsen... SÅ vakkert! Himla flink du er, altså. Du pleier kanskje å dikte litt av og til? Du må fortsette, Gry! Eg tenker slekta var veldig imponert over poesien fra tante!? Så håper eg det var ein gjild dag for dere? Du har kanskje all slekta i nærheten, slik at dere møtes ofte, eller er det stor stas og stormende jubel hvis dere bor med litt avstand? Så heldig uansett, som har fått ein baby i slekta! Minste tanteungen her er allerede fylt 3, og nå er det nok ingen babyer i sikte før jentene i heimen starter opp - og for dei si skyld, håper eg det blir noen år til endå.
Ja, detta blei litt ifull fart, men eg håper du har det bra og at mi høres snart igjen! ;-)
God klem fra Annette
PS! nærmer det seg danske-turné snart? ;-)

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, det var koselig! Kos deg i dåpen, og ha en fin helg! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Annette! Koselig at du likte pakkene! Elsker å dille vettdu;). Joda, både gave og dikt falt i smak, og det var veldig koselig! Ja, jeg sikker og skriver mye, har blitt en del igjennom. Koselig å gi bort noe som er litt personlig, som det er lagt med litt hov og omtanke i. Gleder meg også til vi treffes, ja en fin helg i snøværet! Klem