fredag 29. mars 2013

Påskeegg på 1 - 2 - 3; var enkelt som bare det!

Du kan tro vi koste oss i går! Etter en lang og flott skitur på Øynaheia bar det hjem og lage påskeegg. Jeg gledet meg like mye som ungene tror jeg, og det er vel også første ( og eneste ) gang jeg har ønsket meg hønsefarm i bakhagen med ubegrenset tilgang på egg;). Kan tro jeg har kost meg med å ta bilder til dette innlegget her; og ja - kjøkkenets nye vakre fargeklatt ble selvfølgelig linselus!

Vi brukte 12 egg, og vi kunne sikkert brukt tre ganger den mengden, for det var utrolig gøy og ungene (og jeg) var helt fasinert av hvordan eggene skiftet farge. Dette må dere bare prøve! Fremgangsmåte finner dere i denne linken: http://notre-de-maison.blogspot.no/2013/03/hvordan-lage-de-vakreste-paskeegg-pa-1.html

Må jo bare bli i godt humør av så herlige farger!
 
Jeg kjøpte fargene mine på Kulør. Der fikk jeg en boks med åtte matfarger; dvs. jeg kan bruke dem i melis, krem, kakefyll, dekor...hva jeg enn skulle finne på ( og med min herlige nye KitchenAid er det jo bare fantasien som setter grenser)!

 Jeg startet ut med at ungene fikk velge farger, og så laget jeg alle fargebadene og la klar eggene. Det var litt vanskelig for dem å blåse innholdet i eggene ut, så litt knas og knuste egg ble det; men sånn er det. Så utrolig artig å gjøre noe sammen med guttene som de synes var gøy!

Kurven er malt i grå interiørmaling og pyntet med fløyelsbånd i lyseblått.

De andre årene  har vi malt med vannmaling, og det har blitt både flekker og søl. Det som var så flott med disse eggene var at du kunne tørke dem med papir i det du tok dem ut av fargebadet; og fargen gikk ikke av. Var du ikke helt fornøyd med resultatet; så var det bare å ta en annen farge eller dyppe det litt til, og du fikk en helt annen farge på egget.

Eggene stod i kartongen litt etterpå for å renne av seg ( siden det jo er hull i begge ender), og deretter la jeg dem i en gammel kurv jeg fant i kjelleren. Kurven var opprinnelig nesten helt orange av tidens tann, men jeg malte den med grå interiørmaling, og festet et lyseblått fløyselsbånd på toppen. Deretter pyntet jeg noen av eggene med litt bånd og papir, og vips; en herlig fargeklatt på påskebordet!

Color kit med matfarger som kan brukes til det meste av matlaging.

Dette skal jeg definitivt gjøre igjen, og da bruke kokte egg. Vannet er jo varmt uansett, så det går sikkert bra å dyppe kokte egg og sette dem på bordet? Eller hardkokte kalde egg? Planen for morgendagens frokost er i boks; nå er bare å pakke sekken for en ny dag på "heia"!

Har du forsøkt deg på påskens vakreste og letteste påskegg?

12 kommentarer:

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Så utrolig flott og fargerikt det ble - dette må jeg definitivt få tak i! Og Kitchen Aid'n din er jeg en smule misunnelig på, men jeg får sette den på ønskelisten!

God påske til dere!

Klem Cathrine :-)

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei! Tusen takk, så gøy at du likte påskeeggene våre! De er utrolig lette å lage, så det er bare å prøve! Gøy at du likte KA min også; den er litt annerledes i fargen enn de mest vanlige men jeg elsker den! Fortell meg hvilken farge du ender opp med når du får en:)! God påske til deg og dine!

solihjartet sa...

Så utruleg fine dei vart!!

Trur eg må prøva dette også!

GOD PÅSKE!!

Anonym sa...

hvordan laget du fargebadet?

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei! Ta en titt på det andre innlegget mitt om "Påskeegg på 1 - 2 - 3", så finner du steg for steg oppskrift! Lykke til !

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, så koselig! Det er veldig enkelt og kjempegøy for små og store. Lykke til!

Anonym sa...

Fantastisk. For noen utrolige farger, og så herlig den kitchenaid`en din er! Har aldri sett en slik farge før, hvor har du fått tak i den? Og påskeeggene var jo bare nydelige, snakk om fargeklatter på et bord! Godt det er lørdag og butikkåpent imorgen, dette skal prøves ut! Takk for tips; stor klem til deg!

Ingrid Louise sa...

Nydelige egg!!
Jeg har gjort det samme men bare kokt i løk skall,både vanlig og rødløk.
Det blir nydelige farger.
Og Kitchen Aiden din....lucky you,den står høyt på ønskelisten her altså!!
Fortsatt fine påskedager til deg,klm ingrid l

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei! Ja, den stod høyt og lenge her også, men nå da den gamle røyk igjen var det endelig en mulighet for å få dette vidunderet inn i huset. Koselug st du likte den! Mht egg har jeg aldri brukt løk, men det var en god ide! Ha en fin kveld! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei! Tusen takk, det var koselig at du likte den! Jeg var heldig og fant den på Kitch'n, du kan lese mer om det i innlegget om kitchenaid'en min. Kos deg med påskeeggene imorgen! Ha en fin kveld!

Underberget sa...

Åååå, for noen herlige pastell-påskeegg!! Jeg har bare pleid å koke egg med løkskall og da blir de rødbrune. Takk forresten for koselig kommentar ang kjøkkenet mitt, ja, kjøkkenhåndkle er fra GG. Ønsker deg og dine en fortsatt herlig påske!

Lene fra Lillehammer sa...

Hei og gratulerer med kitch Aid'n da, den er jo superflott da. Jeg vurderte å kjøpe en slik en for et års tid siden jeg også, men jeg måtte bare la det være da jeg leste litt for mye "negativt" om den. Her måtte jeg bare ta et av livets mange vanskelige valg og velge det praktisk fremfor det estetiske. Dessuten har vi ikke så altfor stor benkeplass så jeg regnet vel med at den uansett hadde måttet stå i skapet. Men ingen tvil, den er superlekker og jo, jeg misunner deg litt da.
Flotte egg har dere også lagd, skikkelig fargerike...flinke er dere.
Ønsker den en fortsatt flott påske, kos deg masse!