søndag 31. mars 2013

KitchenAid`en må jo testes; nybakte rundstykker på 1 - 2 - 3!

Det har skjedd noe utrolig hjemme hos oss. 
Jeg som aldri har vært spesielt glad i å bake; har sett lyset. Eller rettere sagt; min nydelige turkisblå KitchenAid har fått meg til å innse hvor utrolig gøy, og ikke minst lett (!) det er å lykkes på kjøkkenet bare utstyret er bra! Faktisk har maskinen vært i gang hver dag siden jeg fikk den, og tryllet frem både boller, kaker, brød, rundstykker og desserter; og jeg er helt fortapt. Så fortapt at jeg faktisk har begynt å drømme om alt det lekre, flotte, og ikke minst praktiske tilbehøret som følger med denne serien! Blenderen  ( den nye modellen) og skjæreutstyret har jeg satt som neste på ønskelisten;)!
Lov å drømme,  det er jo snart feriepenger! 

Men som sagt; jeg har bakt mye, og kom over denne utrolig gode og lette rundstykkeoppskriften som jeg ville dele med dere. 


Da en av våre barn har eggeallergi, kan jeg ikke bake; eller bruke egg i noen oppskrifter. Det har gjort at jeg bruker en del tid på nettet til å søke opp gode oppskrifter; og denne rundstykkeoppskriften har jeg laget i flere omganger siste dagene. Min kjære er veldig fornøyd; jeg har vel knapt bakt så mye i vårt sekstenårige samliv som jeg har gjort siden denne maskinen kom hjem til oss. Helt snodig egentlig; men jeg bare ELSKER min KitchenAid. Rart at en kan bli så fortapt i en kjøkkenmaskin; men den har jeg ønsket meg så lenge at det nesten er utrolig at det faktisk står en og lyser opp på benken vår.




Mon tro om jeg ikke må få testet ut iskrembollen til denne maskinen; dèt hadde jo vært deilig da. Hjemmelaget pai og hjemmelaget iskrem! Hmm...mon tro om det er et aldri så lite husmoremne i meg likevel! Nå blir vel mamma glad tenker jeg;).


Men tilbake til oppskriften! 
Denne fant jeg på nettet hos Hobbykokken.no. 

Ingredienser:
1 kg hvetemel
7 dl lunkent vann
15 gram salt
100 gram smeltet smør, romtemperert
30 gram gjær
1 ts sukker

Og slik gjør du:
Bland vann, sukker, smør og gjær i en bolle, og la det stå for seg selv i ca 10 minutter. Da får gjæren tid til å virke sammen med sukkeret, og når blandingen skummer; da er den klar til bruk ( dette har jeg overført til alle oppskriftene jeg har brukt disse dagene, og det er utrolig hvor mye bedre hevelse jeg fikk av bakverket).

Hell væsken oppi eltebollen hvor alle de tørre ingrediensene er blandet. Kjør i kjøkkenmaskinen i ca 10 minutter, og er den for flytende; så heller du bare oppi litt mere mel.

La deigen heve i bolle med lokk eller under plast i ca 1 time.

Del deigen opp i like biter, iflg. oppskriften skal hver bit være på 60 gram (jeg bare kuttet slik jeg ville, ble bra det også)

Bruk en kniv eller skarp gjenstand til å lage mønster i rundstykkene, så får du fine små kunstverk i stedet for de vanlige runde. 

Etterhvev i ca. 30 minutter, og pensle med egg eller melk.

Sett inn i forvarmet ovn på 200`C. 
Stekes midt i ovnen i 15 - 20 minutter. 

Jeg liker rundstykkene litt gode og store, så jeg dobler oppskriften og får ca. 40 store rundstykker ( over 100 g deig i hver ). Og for dere som lurer; min KA klarte fint å lage denne deigen;)

Kos dere med nybakte rundstykker!
God påske! 

5 kommentarer:

mirjamsdrøm sa...

Skulle visst flyttet inn hos dere denne påsken ;)
Du er en superhusmor!!
Skjønner godt at din kjære er fornøyd :)
Kos dere videre!!!
Klem klem

♥ Netta ♥ sa...

Nå skjønner jeg at det snart ikke er noen vei tilbake, jeg bare MÅ ha meg en Kitchen Aid! Hører at alle som har denne skryter så hemningsløst av den. Min gamle Kenwood synger på siste verset så det er ikke lenge før den må byttes ut uansett. Bollene så helt fantastiske ut :-)

Ha en fin uke!

Klem
Netta

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hehe...joda, han har fått nybakt hver dag og er kjempefornøyd; ). Vinn - vinn for alle. Jeg storkoser meg med baking og oppskrifter, og han og ungene nyter resultatet;). Ha en fin kveld! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Ja, du må bare hive deg rundt, Netta! Jeg er så utrolig fornøyd, med nåde bakeresultat og maskinens utseende. Sååå glad jeg valgte fargen som jeg fallt for! Lykke til, du må fortelle når du får den, for bnår du først har begynt å tenke på en KA, så forsvinner ikke det ønsket med det første. Ha en fin kveld! Klem

Elin sa...

Hei!

Bloggen din har fanget vår oppmerksomhet på grunn av kvaliteten av oppskriftene. Vi ville bli glade hvis du ønsker å bli med i Alleoppskrifter.no, slik at vi kunne koble til den.

Alleoppskrifter er en søkemotor som samler de beste norske matlaging nettsteder og blogger fra Internett.

Flere hundre blogger er allerede registrert her og dra nytte av den trafikken vi sender til sine blogger og nettsteder.

For å bli med Alleoppskrifter, bare gå til http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

Ha en fin dag!

Vennlig hilsen,
Elin
Alleoppskrifter.no