søndag 17. mars 2013

Hvordan lage de vakreste påskeegg på 1 - 2 - 3

Nå nærmer påsken seg med stormskritt, og jeg gleder meg til lange dager med fri, kos, og aktiviteter for store og små. Og ikke minst gode, hjemmelagede middager fra bunnen av, kan nesten lukte lammesteken allerede....nam! 
Tenkte jeg ville pynte litt ekstra til påske i år, og begynte å lete på nettet etter inspirasjon. 
Èn ting har jeg lært meg opp igjennom, at er det vakker og spesiell dekor en leter etter; så begynn å se hos Matha Stewart. Det formelig OSER av inspirasjon og lekre bilder, og ikke minst herlige "do it yourself" med bilder og steg for -  steg oppskrift. 
Dette skal jeg prøve meg på, og da er det jo artig å dele med alle dere! 

Hvem har sagt at et påskebord må være gult for å være vakkert...

Først ut er marmor egg
Vakre og nydelige, og jeg ser for meg våre i herlige bruntoner, og svake lyseblå og pudderrosa. Litt fjær her og der og silkebånd som matcher...berre lekkert!

Dette trenger du:

12 egg, som du blåser tomme ved å lage et hull i toppen, og ett i bunnen. Har du eggekoker, så kan du bruke den lille piggen til å lage hullene.
Spiseskje og litermål
Hvit eddik
Konditorfarger/matfarger etter ønske
Skje og gaffel ( til å røre og til å løfte egget opp med )
Olivenolje og tørkepapir

Steg 1:
Vask og rens eggene ( tøm for innhold). Tørk med tørkepapir
 
Steg 2
Bland ca 7 dl varmt vann med 2 spiseskjeer hvit eddik, og noen få dråper med matfarge. Legg egget oppi, og la det ligge under vann til du får fargen du vil ha. 
 





Steg 3
Så tar du en ny bolle, og lager en ny blanding med varmt vann, eddik og matfarge i en annen fargeskala ( bruk samme oppskrift som steg 2). Her trenger ikke bollen være så dyp, det holder om det er 2 - 3 cm dybde da egget ikke trenger å ligge helt under. Husk å helle oppi 1 spiseskje olivenolje.  Bland med en gaffel, så får du litt sirkler og liv i overflaten. 

  
Step 4
Mens vannet fortsatt beveger seg etter at du rørte i det, legger du egget oppi. Rull det rundt èn gang, og ta det ut av væsken. 


Steg 5

Tørk det forsiktig med et papirtørkle, og la det tørke. Ved å variere litt i fargene og måten du rører i blandingen med olivenolje, så kan du få endeløse små kunstverk som er helt annerledes. 

Alle bilder og fremgangsmåter er lånt av Martha Stewart.

Det er kun fantasien som setter grenser, og tenk så vakre bord en kan dekke med denne dekoren! Eller legge i en vakker kurv sammen med litt kongler og fjær, eller henge fra trollhassel, eller fra en lampe i taket. Bruke som bordkort ved å feste et silkebånd rundt og enten trykke, eller skrive navnet på, eller sette i eggeglass rundt på bordet til pynt? 
Gleder meg til påske....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så herlige bilder og ikke minst gode tips! Dette skal jeg prøve med ungene. Fin kveld til deg! Klem

Hanne sa...

Herlige tips, klart dette må testes ut! Ønsket deg en fin kveld videre, klem!

Anonym sa...

Mornings Gry og takk for koselig samtale igår! ;.)
Som du sikkert skjønte, så kommer nok aldri mi til å bli facebookvenner! (ha-ha-ha) Det er rett og slett for risikabelt med meg!
Men du så flott inspirasjon, då!
Eg likte dei godt før marmoreringa au, og eg fatter ikkje at ikkje eg har tenkt på det med matfarger!? Har eindel Wilton, men er ikkje veldig begeistra, så trur eg vil teste ut dei andre merka nå, men til påskeegg må det då gjør susen.
Iår starta eg så tidlig med pyntinga, at eg har glømt å fortsette, derfor er det bare eit lite påsketre/-kvist og noen egg histen og pisten. Lagde meg eit LB decopage-egg, men stripete serviett er liksom ikkje det enklaste å få fint...
Nå gleder eg meg så til freda´n, for då skal eg nemlig ein tur østover til sørlandets perle... ;-)
Ha ein fin dag og så sees mi! ;-)
Go´klem - Annette

solihjartet sa...

Så fine!!

Kanskje eg må prøva sånne også!! :)