lørdag 2. mars 2013

Da var trappa klar for våren...og jeg har gjort et kupp!

Jeg klarer ikke vente jeg altså. Når sola skinner, himmelen er blå og gradestokken viser herlige 22 grader på trappa; da er det på tide å gjøre inngangspartiet klart for våren.
 Men så er det jo sånn da, at med vårfølelsen kommer jo også ønsket om litt fornyelse av ting og tang, og det kan fort bli dyrt hvis en ikke er litt oppmerksom på hvor en kan gjøre et kupp. Og nettopp det gjorde jeg i går, og ikke bare ett; men tre!
Da jeg var ute og handlet i går tok jeg turen innom Europris. Jeg er ikke så ofte innom der, men jeg har lært at dette er stedet hvor du  kan gjøre et kupp eller to hvis du er oppmerksom på hva de får inn.


Det første jeg fant var kanskje det flotteste! De hadde nemlig hele reinsdyrskinn, og det til en rimelig pris i forhold til hva det vil koste andre steder. Det er jo sååå fint med reinsdyrskinn i utemøblene om våren og høsten! Kan tro jeg ble glad! Men det var ikke alt...Denne uken hadde de også tilbud på noen flotte trekasser i sett av hele fem stykker i ulike størrelser!  


Kassene kom i grått eller hvitt, og jeg var heldig og fikk det siste grå. Jeg var litt bekymret for at hvite kasser ute kanskje ikke ville holde seg like fine hele sesongen...? 
Men det var vanskelig å velge, for de hvite var utrolig fine.. 
Kassene tenkte jeg å fylle med fine vårblomster så fort temperaturen stabiliserer seg og de kan stå ute


 I tillegg hadde de kjempefine kurver som er utrolig like de fra Nyblom Ò Kollen, og til en brøkdel av prisen! Dermed ble èn stor kurv med hjem den også. Jeg elsker pledd og puter, og da er det genialt å lagre dem i nettopp kurver. Lett tilgjengelig, lekkert og stemningsskapende. 

 
Dermed bar det ut med stol og kasser, reinsdyrskinn og kurver, og litt vintergrønne planter. Den hvite tavlen med hylle under har jeg fått av en god venninne /nabo som hadde tenkt å kaste den. Jeg skal pusse den, sparkle og male den grå, og synes den er helt herlig! Perfekt å skrive en hyggelig velkomsthilsen på, og henge et fint "velkommen hjem" skilt. Jeg synes det ble ganske så koselig på trappa vår!

Jeg har ikke tatt ut så mye da det må være lett å ta inn og ut hvis det regner eller snør. For min kjære er nok det argument nok for å ikke gjøre noe før snøen er borte; men han er mann;). Jeg synes det er mer enn verdt jobben, for det er ikke noe mer hyggelig enn et inngangsparti som ønsker alle velkommen hjem. 
 Det trenger nemlig ikke å bli dyrt for å bli fint. Den sorte emaljepotten som buksbommen står i; er egentlig en gammel avfallsdunk fra jobb. Den har jeg pusset ned og sprayet sort, og er kjempefin å plante i! Kan tro jeg koser meg med trappen vår, og her kan jeg love deg det var deilig å sitte i går med kaffekoppen interiørblader, og nyte at alt var heeeelt stille.
 
Har du begynt å slippe våren til hjemme hos deg?

16 kommentarer:

Nennes sa...

Så lekkert, det var kupp :)
Hender man finner fine ting både her og der...liker og blande dyrt og billig jeg :)

Så fin og koselig du har det på trappen.

Ha en fin dag, kos deg og nyt livet!

Klem ;)

Brunt sukker sa...

JAMMEN HAR DU VERT HELDIG
SÅ MASSE FLOTTE TING TIL GREIE PRISER
TAVLEN HELSKJØNN
KOS DEG PÅ DIN HERLIGE TRAPP
KLEM ELI:)

Monica sa...

Der er det godt å være :) nydelig inngangsparti- og det var noen fine funn du gjorde :)

Ønsker deg en strålende flott helg

Klem fra Monica

solihjartet sa...

Å ja, her har våren så smått byrja å krype både under huden og inn i heimen!!

Eg ventar til påsken med å få vårblomane på plass i hagen (og det er VANSKELIG å venta så lenge!)

Knallfint inngongsparti, og veldig fine ting du har funne!!

Ei god helg til deg! :)

Anonym sa...

WOW - WOW - WOW - WOW!!!
Å du har bare det aller lekrste inngangspartiet, Gry! ;-) Slike søyler og dobbel inngangsdør er drømmen, men eg er redd det kun kommer til å bli med den au. Slik er det når ein flytter til ein ferdig heim, og det er dei gangene eg virkelig savner å kunne ha begynt på scretch - altså bygd nytt, slik at eg sjøl kunne velge. Men, man tager hva man haver og eg prøver å fjerne blikket bort fra inngangsdøra, mot plattingene på hver side. Luretrix! ;-)
Du verden å flott du har det! Eg kjente riktig solstrålene i ansiktet der "eg drømte meg bort i stolen din" med alt det flotte rundt deg - og så gøy med alle kuppa! Å tjene penger på å handle, de´liår mi! ;-) Det så fantastisk grønt ut borte hos dere, ifht her, men snøen er kanskje på god veg til å smelte heilt vekk nå i Grimstad?
Her er mi rett og slett innestengt idag (ifølge min mann), for kleiva/bakken ned til vegen er såpeglatt, sjøl om han "rubba" den opp med traktoren igår. Men då koser mi oss inne.
Tenker det har vært ganske kaotisk og nervepirrende med innleggelser/utskrivinger på løpende bånd med mor di, og nå er du vel ifull bursdagsmodus, eller er du heilt ferdig nå? Godt at mammaer kan ha 1000 tanker i hauet mens ho gjør 100 andre ting - FLINKA! ;-) Hadde vært gjildt med bilder over helga av pyntinga... Tenker ofte på å heldige mi er som har unger (eg har kanskje sagt det non ganger nå...?), men likefullt så er det viktig å være bevisst på, syns eg. Her i huset gleder mi oss veldig til guttungen fyller 12 i neste uke. Då skal han endelig være heime annenhver uke, slik som søstrene (nå er han 5 dager mindre, men det utgjør ei heil skoleuke, det). Blir veldig usikker på om du har lest detta før, men eg trur eg skreiv akkurat det i eit av dei "internett-streik-svara" mine!?
Og du: takk for sms´n! Så gøy, og det var heilt riktig nr. Litt enklere nå, men eg må få lov å advare at ALLE rundt meg er til tider ganske irritert på meg, for eg er ikkje så flink til å bruke den... Just as U know ;-)
Ikveld lager eg noe så exklusivt som lammesteik m/fløtegratinerte poteter, og nå kjenner eg den himmelske duften av lam og kvitløk sive gjennom nesen...
Skulle du forresten feire guttungen heime, eller var det i leikeparken på snteret, eller var det simpelten ein av dei andre?
Men tilbake til trappa di, eg trur eg må få lov å lagre det innlegget, som eit inspirasjonskilde-bilde, for eg blir nesten misunnelig - bare nesten og aldri sjalu altså! Eg gleder meg VELDIG med deg og dillinga di mens mi venter på våren. Eg nyter rett og slett veldig godt av den, med alle dei flotte bilda du tar! Europris har innimellom non himla greie og fine saker. Iallefall slike ting som står ute og etterhvert blir shabby - litt lettere å bytte ut når ein har handla billig. Kassene var fortreffelige, altså.
Den lysekrona eg ønsker meg er ikkje til badet, det er kjøkkenet eg trenger den på. Hadde ein stor, majestetisk plafond der, men lånte den bare av min kjære søster. Mi trudde ingen av oss at ho skulle ha den tilbake, men plutselig skulle ho flytte og vips, så trengte ho den. Den syns litt på prospektbilda på Finn, så eg skjønner godt ho ville ha den til visninga. Ihverfall då eg skjønte at ho kunne skru den ned igjen når ho flytter. Eg trudde jo at ein var pliktig å la alle lamper/prismer henge, men slik var det visst ikkje - då hadde den fremdeles hengt hos meg... Nå "skravler" eg meg vekk, og hører dei gauker på meg i bakgrunnen - så nå får mor tilbake til alle "lammene" sine. Kos deg så godt du kan, både på trappa og imorra. Håper poden din får innfridd alle forventningene sine, og det er nok ikkje så reint få, vil eg tru!?
Beste klemmer fra Annette ;-)

PS! Kunne eg kanskje fått lov å tatt ein tur bortover rett før påske/om ein 14 dagers tid? Skjønner det kan være vanskelig å planlegge mht sjukdom og sånn, men du kan kanskje ha det bak øret?

Tove `blogg verden sa...

Så utrulig flott :D Her er været skikkelig ustabilt, så helt umulig å lage det så koselig på trappa desverre :/ Nyt de fine dagene:)
Klem Tove

Drømmehuset mitt sa...

Så lekkert inngangspartiet ditt ble:) Nå må jeg jammen komme meg på europris:):):)

Ha en super kveld

Janne

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Nennes! Ja, jeg synes dette var litt av et kupp, og det er jo da det er gøy å handle! Koselig at du likte måten jeg hadde pyntet trappa på, gleder meg til å få blomster i kassene! Ha en fin kveld, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Eli! Tusen takk, det var koselig at du likte tingene jeg hadde funnet! Og tavlen; ja det er jeg veldig fornøyd med. I dag har vi hatt bursdag her, og da var den pyntet til en liten ekstra velkomst. Koselig! Ha en fin kveld videre, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Monica! Koselig at du likte det. Nå håper jeg på mange fine dager fremover til å kose seg i solsteiken! Ha en fin kveld videre, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei "solihjartet"! Påska er jo sååå langt unna...blir vanskelig å vente helt til da. Har det på samme måten hvert år, at det klør etter vår og farger ute, blomster og spirende løk her og der. Deilig tid vi har i vente da, og det er jo alltid godt å ha noe å glede seg til! ha en fin kveld videre, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Anette! Takk for koselig hilsen ( som alltid)! Nam...lammesteik...dèt er godt det! Heldige deg som kan lage det, har ennå ikke turt å prøve meg på lam. Men det er utrolig godt, og sammen med litt rødvin en klar innertier! Koselig at du likte trappen vår, kan tro jeg koser meg her når sola skinner! Elsker jo å "dille og dalle" som min kjære sier, så trappen får "kjørt" seg litt gjennom året. Her har vi akkurat hatt barnebursdag for siste gang i denne omgang. Veldig koselig, og samtidig er det utrolig godt å krype opp i sofaen når alt er ryddet bort. Bilder kommer;). Mht lekeland så var det for et par uker siden med klassen hans. Nå var det familie som stod for tur!

Mht å komme innom en tur; det hadde vært utrolig artig, Anette! Bare send meg en melding når du ser for deg, og så finner vi en dag som passer! Det blir kjempekoselig å treffes;)! Ønsker deg en fortsatt fin kveld videre, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Ja, ikke sant, Janne! Løp og kjøp før det forsvinner helt. Håper du får fatt i det du vil ha ( og kanskje blogger om det også). Ha en fin kveld videre, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Det kommer sikkert mer stabilt vær etterhvert; Tove! Det må jo bli vår en eller annen gang! Her har det smeltet utrolig bare i dag, så jeg ser for meg at dersom mars blir som i fjor her i distriktet, så kommer sommeren tidlig. At den derimot reiste igjen allerede i juni i fjor; det snakker vi ikke for høyt om. Uansett gleder jeg meg til å kunne plante i kassene mine; og til bladene fra hagesentrene bugner av herlige vårblomster! Ønsker deg en fortsatt fin kveld videre, klem

Anonym sa...

Hei hå :)

Trappa deres er noe av det lekreste jeg har sett, så jeg lurer på, har dere laget den selv? Har selv vanlig tre-trapp med tre-platt, men er deres murt opp i leca eller noe, for så å flislegges? Vil oxo ha! :)
Klem, fransi.

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Fransi;) Koselig at du liker trappa vår! Den er betong som er støpt etter våre ønsker og mål, og deretter kledd med frostsikre fliser som ikke blir glatte når det er vått ute. Veldig fornøyd; )!. Ha en fin kveld, klem