mandag 4. mars 2013

Barnebursdag med Skylandertema, da er det bare å bli kreativ!

I helgen hadde vår eldste sin siste bursdagsfeiring i denne omgangen, og da var det hjemmebursdag og familiebursdag som stod for tur. Eldstemann er ( i likhet med mange andre 9 åringer) veldig fasinert av Skylanders. Og dermed ønsket han seg såklart en bursdag med Skylanders tema. 


Helt greit tenkte jeg, og lovet han det. Helt til jeg begynte å undersøke litt, og fant ut at det var jo ikke noe å oppdrive av hverken kopper eller pynt, ballonger eller andre ting med dette motivet her til lands...
Og samme uke er jo en liten anelse lite i tid til å få saker og ting bestilt fra "over there".
Så da var det bare for mamma å bli kreativ;), og her kommer mine tips. Sannsynligvis er det flere som har ønsker om en sånn brusdag i tiden fremover, og gode tips; det deler jeg gjerne!  
Jeg begynte å sjekke nettet, og fant en side ( hellokids.com) som hadde mange fine bilder av Skylandere som kunne printes ut og fargelegges. 
  
  
Da fikk jeg også idèen om å lage en vimpelrekke! Jeg printet ut bilder i størrelsen A6, og klippet hvert enkelt bilde til så det ble i vimpelform. Jeg laget to stykker av hvert motiv, så vimpelen ble like fin fra begge sider. Deretter fargela jeg dem slik de skulle være, og limte dem rygg mot rygg på en snor av hyssing. Jeg målte ut hvor langt det skulle være mellom hver tegning, og da ble det ekstra fint. Vimpelrekken festet jeg i taket over bordet der de skulle spise, og så hang jeg på serpentinere i sølv og lilla. Ballonger i skylanderfarger og metalllys til kaken ble det også.


 Duken derimot var litt mer hodebry.For det gikk jo ikke ann å kjøpe en av dem heller. Så da bestemte jeg meg for å lage en selv! Jeg visste jeg hadde en rull hvit pairduk i kjelleren, så den bar jeg opp og la på bordet. Så var det pynten....

Jeg sjekket hvilke figurer guttene hadde fra før, og printet ut bilder av dem fra nettet som jeg så fargela. Bildene printet jeg ut i A4 og A3 størrelser, og limte dem på duken. Jeg printet også ut selve emblemet til Skylanders og  og Skylandes Giants, og limte på dukem her og der. Navnene til figurene skrev jeg over i fargen til elementene deres, og pyntet med serpentinere i sølv og lilla. Kan tro duken ble et samtaleemne blandt de små, og eldstemann var kjempefornøyd!


Kaken var jo den neste store utfordringen. Jeg må bare innrømme at jeg er ikke en ny Manuela, så her ble det å legge energien der den ville komme best ut; m.a.o - ring en baker. Jeg hadde et ønske om at kaken skulle ha et flott Skylandermotiv, og da jeg fant de lekre kakene fra Drømmeplassen på FB; så ringte jeg dit. Men; da prisen begynte å strekke seg opp mot to tusen for en kake; så ble det med idèen. Så mye er ikke en kake verdt rett og slett, uansett om den er aldri så vakkert et kunstverk. Så da ble valget enkelt, og jeg bestilte hos samme bakeri jeg har brukt i alle år; Sam Berg. De leverer alltid fantastiske kaker, både visuelt og smaksmessig. Jeg bad dem om å printe ut et bra bilde av Skylanders og legge på kaken, og jeg var helt sikker på at resultatet kom til å bli kjempefint!


Og det ble den! Jeg tror eldstemann hadde den ute av kjøleskapet sikkert fem ganger bare for å se på den, og han var så fornøyd med kaken at han måtte blåse lysene ut to ganger til ære for "fotografen". Og best av alt; den var ikke bare fin, den var utrolig god også....Hele kaken ble spist opp, dèt er ikke verst!


Så alt i alt, dette har vært en kjempefin bursdag, og det viser seg at det kan bli like fint og spesielt med hjemmelaget bursdagspynt;). Vimpelrekken har eldstemann allerede hengt opp på rommet, og har ingen planer om å ta den ned. Mellomste gutten vår har allerede lagt inn bestilling på en til seg også;)

Håper du deler med deg hvis du har noen gode tips til guttebursdag; her er det fortsatt " one down; two to go";)
   Ha en fin dag alle sammen!

11 kommentarer:

mirjamsdrøm sa...

Oi oi, du er jammen god!!!
Hjelp sier jeg bare...vet ikke om jeg kan leve opp til dette ;)
Spent å se hva mine gutter vil ha, bare en måned til 3 og 6 års bursdag her :)
Ønsker deg en flott uke!!
Klem

Drømmeboden sa...

Jeg har en som blir 7 år som ønsker seg skylanders bursdag med guttene i klassen, så TUSEN TAKK for tips og inspirasjon!! :-) :-) :-) Du har jo vært superflink, tipper 9-åringen din ble kjempefornøyd!!

Klem Ranveig

Anonym sa...

Nei, nå gir eg meg ende over - SLIK gjør ei kjærlig og omsorgsfull mamma det, som vil at gutten sin skal ha det beste! Også så himla mye arbeid du har lagt ned Gry! Fantastisk, og eg blei spesiellt begeistra for duken. Det er ikkje rart at den blei samtaleemne! I denne stund føler eg med rett og slett som den onde stemora i eventyret, for eg har alltid vært veldig streng på å ungene får lov å "fylle hode & sinn" med(når dei er små vel og merke!), og Skylanders er (heldigvis) noe han får tilfredsstilt hos sin mamma, så den slipper eg å være kjip på. Men i denne stund blei eg faktisk inspirert til å bestille et kakeprint med dei på til guttebursdagen. Det er liksom ikkje for barnslig det, når ein blir 12 og er ioverkant begeistra for disse figurene. Pleier å bestille på ebay, og sist gong bestilte eg på ein søndagsettermiddag (fra England) og på fredan lå dei i postkassa. Det er ikkje verst, altså!
Når du skriver "Sam Berg", gir det meg gode assosiasjoner til min fortid hos Dalen. Før jobb, drog mi opp og drakk kaffi i byen og i mi tid på Odden, handla eg rundstykker til 1/2 pris og hadde til lunsj. Slike "gjerringtrix" var gode å ta med når ein var ung.
Nostalgika til side!
Nå er mi begynt på soverommet til gutten, og eg trur (vet...) eg gleder meg mest av alle til å lage eit tøft gutterom til han. Både han og mannen er menn=dei ser ikkje det ferdige resultatet for seg før det er ferdig, derfor vet eg at min glede er størst på dette stadiet. Men eg gleder meg til han skal få det ferdig, og eg har mange tøffe planer i hauet. Har handla sort/kvit-stripete tapet (litt breie striper), og ein vegg skal vere "rein", slik at han kan få ein stor wallsticker på i grønt (det liker han best og det er jo ein himla gøy nyanse å finne stasj i). Det er jo så in med verdenskart nå, og eg trur han likte ideen, så time will show. Ellers er det fotball, fotball og atter fotball med han, så noe slikt må eg au få inn. Gøy blir det iallefall, og veldig ulikt alt anna eg har innreda. Eg er liksom ikkje så moderne i interiørstilen min, heller mest mot lysekroner og noe gustaviansk!
Du, nå skravler eg meg vekk igjen! Så nå MÅ mi altså treffes. Er begynt å glede meg veldig til å treffe deg. :-)
Takka at du delte bilder og inspirasjon! Fikk det i hauer og lass! ;-) Håper ellers at livet går i det vante/stabile for deg, mht sykdom/fam. Tenker på deg, vettu!
Go´klem - Annette

Jijji sa...

Moro med temabursdag. Og du bestod prøven med glans.
Klem fra Jijji

evalevabo sa...

Festliga härliga bilder. Gillar kalas.
Ha det fint
Eva

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Mirjam! Det var faktisk veldig gøym tror jeg hadde like mye morro som ungene med å lage pynten. Og så var det utrolig artig at deet fikk fint å lage all pynten selv at ting en hadde hjemme fra før. Alltid kjekt! Bare gled deg, du får vel spm om en slik bursdag du også om ikke lenge;). Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Ehehe...bare koselig, Ranveig! Jeg surfet nettet som besatt for å finne idèer selv, og fant ingenting konkret om skylander bursdag. Så da tenkte jeg det var lurt å dele det jeg hadde laget. Koselig at du likte det! Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk for fine ord, Anette! Og så må jeg jo smile litt da, for jeg hadde tenkt som deg å være litt "streng" på hva ungene fikk leke og med mht slike ting, men du verden så lett det glir bort;). Det finnes vel verre ting her i verden, og konseptet er jo godt da. Det er jo "good vs evil", men, men. Han ble utrolig fornøyd, og kjempeglad, og så håper jeg det er minner de kan ta med seg om at mamma styrte og la ned litt arbeid i å gjøre dagen deres helt spesiell. De er jo det aller viktigste i livet vårt, og vi sier til dem hver dag hvor heldige vi er som har hverandre alle sammen. Så det er litt ekstra kos med bursdager, og jeg pleier å "ta av" når det kommer til pyntingen. Storkoser meg med å dille bursdagsselskap! For noen år siden hadde vi hele avdelingen i bhg hjemme på besøk, med ballonkunstner, og ansiktsmaling, og labyrint og leker rundt om i huset for alle småtroll fra 3 - 6 i bhg. Kjempekoselig, og livlig! Men nå er det jo klassen som gjelder, og det å ha bursdag for en skolegutt er annerledes enn for ne i bhg. Tiden går så altfor fort... Men du er jo utrolig kreativ du også da, Anette! Det gutterommet høres kjempefint ut. Tar du med deg litt bilder på mobilen din når du kommer? Høres forresten ut som vi er veldig like i smak, ikke noe moderne design å spore her heller;). Her har ting roet seg litt mht familie, og det er deilig. Så får vi håpe det varer. Til helgen skal min nusselige lille nevø døpes, gjett om jeg gleder meg til så skjemme ham bort i tiden fremover! Jeg har en del fri neste uke, send meg en medling om en dag som passer deg, og så ser vi? Gleder meg, klem!

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Jijji! Det var koselig! Alltid like spennende om det faller i smak hos ungene, men det gjorde det, heldigvis! Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Eva! Ønsker deg en fin dag videre! Klem

♥ Netta ♥ sa...

Wow, dette var en bursdag en ekte Skylander verdig! Du må jo ha jobbet i dagesvis med forberedelsene til dette. Her har vi både hatt piratbursdag, carsbursdag, verdensrombursdag og sjørøverbursdag. Nå begynner guttene å bli så store at de ikke lenger ønsker temabursdag - og det er HELT greit ;-)

Ha en super kveld!

Klem
Netta