søndag 9. desember 2012

Da var vårt juletre anno 2012 pyntet!

Hvert år tenker jeg at "neste år; da skal jeg pynte juletreet litt tidligere". Det er jo så kort en tid med juletreet hvis det tas inn rett før jul, og tas ut igjen rett over nyttår. For ikke å snakke om dyrt også; for er man kresen på type trær og skal ha en tett og jevn edelgran; ja - da koster det fort penger ( med mindre en har en skog å gå i, hvilket jeg ikke har). Også bør en jo huske å vanne det, og det kan jeg fort glemme, og med vannbåren varme i gulvene blir det jo fort varmt og tørt under treet. Men lukten, og følelsen av jul som et juletre gir, er helt uvurderlig.


Dessuten er det jo utrolig koselig også, å ha det det vakre juletreet i stuen til å glede oss i mørke vinterkvelder. Det å dempe alt lys i stuen, og bare la juletreet skinne i all sin prakt gir en egen stemning og ro i huset. Julen består jo av så mye mer enn bare selve julaften; det er jo en hel måned man bare kan kose seg med forberedelser, venner, familie, mørke, lune kvelder inne med masse lys, og ikke minst kos og glede. 

Og apropos glede, så var den ganske stor da jeg hentet ungene tidlig på skolen på fredag for å pynte juletreet vårt. Det er nemlig stor kamp om å sette stjernen på treet, og de bytter på det ærefulle oppdraget;). Så da var det julemusikk i både norske og amerikanske versjoner på gang hjemme hos oss. Mine favoritter er "Chestnuts roasting on an open fire", "White Christmas", "Driving home for Christmas" og ikke minst; "Last Christmas". Det blir ikke det samme å pynte treet uten disse sangene i bakgrunnen.


Så nå er vårt juletre pyntet, alle girlandere og lys er på plass, og det eneste vi mangler er amaryllis og hvite juleblomster, og gutta boys sitt eget juletre på loftet. Det skal vi hente i skogen hos tante Gro og onkel Jens om ikke lenge, med nissebesøk og grøt ved bålet. Herlige jul, og herlige tradisjoner og forventinger!

2.30 høyt;)
 Ikveld skal jeg pakke inn og dekorere julegaver; en av de mest koseligste tingene jegkan gjøre i førjulstida. Har vært på panduro og kjøpt inn pynt, så bare følg med; bilder kommer!


Har du pyntet ditt tre ennå? 

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi nei hos meg brytes ikke tradisjonen om å pynte det på lillejulaften da ;) de ryr jo fort vekk ellers og vil helst ha det finest på julaften :) så er jeg redd for å ødelegge julestemningen , den går over igjen om jeg skulle hatt det opp nå tror jeg :) fint tre da ! :)

Bondekjerringa sa...

Så flott! :)
Nei ingen pynting enda siden jeg har en samboer som er veldig på det å holde på tradisjoner - treet skal pyntes lille julaften. Og så lenge vi har plasttre så er det helt ok for meg :) Selv om jeg sier jeg skal pynte treet tidlig hvert år ;)

Notre-de-maison/ Gry sa...

;) koselig med tradisjoner! Jeg synes det fort kan bli litt stress å pynte treet lillejulaften, men det er jo hva en er vant til;). Kos deg i tida fremover:)

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, og ja- det er jo hva en er vant til og hvilke tradisjoner en har. Jeg har vært vant til en uke før siden jeg var liten, men iår er det mye pga min jobbehelg og jobbejul at jeg vil ha det ferdig litt før. Kos deg med førjulstida;)

Nennes sa...

Så vakkert, vi måtte ha kunstig på hytten i år grunnet at vi ikke får vannet det på en stund....da ble det hvitt :)

Klem

Ingrid Louise sa...

Nydelig pyntet tre...
Her venter vi til siste uken før jul før treet pyntes,og det er sikkert like greit for i fjor hadde vi en katt som tømte treet for pynt jevnt og trutt...håper han ikke gjør det i år!!
Her også går det i juleforberedelser,men denne helgen ble litt amputert da jeg har fått en lten halsbetennelse...
Fine førjulsdager ønskes deg,klm ingrid l

Monica sa...

Oj- det var tidlig pyntet tre :) men hvorfor ikke- du har mange god argumenter opg treet ble helt nydelig :)

Ønsker deg en fin førjulstid !

Klem Monica

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.