fredag 16. november 2012

Julepyntet etasjefat og store forventninger!

Neste helg har vi vårt årlige vennelag, eller kalkunlag som en god kamerat sa for mange år siden. I år er det faktisk blitt hele 12 år siden første gang vi hadde det; og selv om vi inni der hadde en liten omvei rundt lutefisk i stedet for kalkun, så er jeg glad for at vi nå er tilbake i den gamle, gode stimen.

Etasjefatet "La Cuchina" fra Riviera Maison fylt med julekuler

Så neste helg er det duket for glasert kalkun som har marinert i ett døgn i en sukker/krydderblanding, og så fylt med svisker og epler før steking. Tilbehør er sweet candied potatoes, waldorf salat, fløtesaus og rosenkål, og ikke minst; amerikansk stuffing etter en oppskrift som kun har versert i vår familie i snart 50 år. 


De store kulene ved siden av etasjefatet er fra Riviera Maison.

 Og en slik koselig helg må jo markeres; så da pleier jeg å pynte litt til jul, og gjøre og det ekstra koselig. Gløgg om kvelden de kommer, levende lys og lykter, og litt julepynt hist og her inne. Lange frokoster, sene kvelder, og gode samtaler. Jeg er så takknemmelig for alle disse herlige vennene våre, og veldig glad i dem både små og store. Gleder meg så til å treffe alle sammen; og gi dem en god klem! 

Inni fatet ligger ulike kuler i glass og sølv fra Lene Bjerre, og kunstig granbar.
  
Dermed har dagen i dag gått med til å pynte og klargjøre soverom og bad så alt er klart til dem i kjelleretasjen, og pynte litt på kjøkkenet også. Jeg fylte de tre etasjefatene med ulike julekuler fra Lene Bjerre og Riviera Maison. Alle er i sølv/antikk sølv og glass. Litt kunstig granbar er også fint inni; og de små rullene er juleevangeliet brettet i ruller og satt brun sløyfe på. Ble dekorativt og fint synes jeg, og så er kulene beskyttet mot en liten 2 åring med utforskertrang;)!


Så herlig det er å ha noe å glede seg til! 
Hvordan er det hos deg? har du også noe å glede deg til, faste sammenkomster og tradisjoner som du gleder deg til nå vi den mørke og koselige ventetiden?

6 kommentarer:

mirjamsdrøm sa...

Herlige bilder :)
Kommer sikkert til å bli en kjempefin helg for små og store!
Kose dere masse!
Først må dere nyte denne rolige helgen ;)
Klem klem

Drømmeboden sa...

Åååååh, så fint :) Kunne godt tenkt meg sånn jeg også ;-) Ha en strålende helg!

Klem Ranveig

Daisys home sa...

Så koselig å ha sånne tradisjoner:)
Kjempefint du har pynta den skjønne krukken din:)
Så morro å se for jeg har fått maken krukke, til bursdagen min som jeg hadde for ei stund tilbake. Krukken stod høyt på min ønskeliste, som mye av RM produktene gjør:) Og gjett om jeg ble glad da jeg fikk den av datra:)
Så har også stæsja litt i den idag, men må nok shoppe litt mere pynt for noen av de flotte sølv kulene jeg hadde har ikke overlevd bortpakkingen:)
Nydelige bilder som vanlig hos deg:)
Nyt helgen D:)
klem sissel

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Mirjam! Koselig at du likte bildene! Og ja, vi nyter og koser oss, men har jobbet litt også. Fått unna hele kjelelretasjen i dag, så nå mangler jeg bare å reie opp sengene i det fine sengesettet jeg vant på Damenes Aften. Kos dere på julebord; klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Ranveig! Så koselig at du likte det! Ja, det ble litt steming på kjøkkenet, og jeg kjenner deet kribler etter å gjøre mer. Slik er det hvert år, når en først begynenr er det vanskelig å begrense seg til bare eeeen ting. Det er som reklamen for smash; det skal godt gjøres å bare ta èn;). God helg! klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Sissel! Ja, vi er utrolig glade for at denne tradisjonen har holdt seg selv etter barn og en flytting fra Stavanger og til Sørlandet. Vi får håpe at det ikke abre er maten som lokker dem sørover..hehe;). SÅ koselig at du fikk fatet du ønsket deg! Dette har stått lenge på min liste også, og deet ble først med hjem da jeg fikk det på 20% på Hødnebø. Men jeg gleder meg over det hver dag, og spesielt nå som det såvidt minner litt om jul og alt det er å glede seg til fremover! Ha en flott helg, Sissel! Klem