torsdag 29. november 2012

Da var peisen pyntet til jul...

Klarer jo bare ikke å la være; og jeg vet jo så altfor godt at når jeg først begynner å pynte til jul et sted så følger resten etter. Det begynte jo med etasjefatet fra Riviera på kjøkkenet, og idag ble det litt påfyll i stuen;). Her hos oss er det tradisjon med julepyntet hus 1.desember, og da den faller på en jobbe; - og bursdagshelg; da må mamma være kreativ!


Dermed fikk peisen julepynten på allerede i dag; og i år har jeg bestemt meg for å ha en litt mer "naturlig" jul, med bruntoner, sølv, hvitt og grønt. Borte er alle nisser og røde julekuler; og jeg er kjempefornøyd!

En liten tur innom Fargerike i dag ble det også tid til; da noen av julekulene ikke hadde overlevd i trunken. Jeg sier jo ikke akkurat nei takk til Lene Bjerre julepynt, så turen til Fargerike var en ren glede;); og det var det å pynte peisen også. Dette er min drømmepeis, og den ene av de to tingene jeg ville ha med da vi skulle bygge. Jeg har alltid ønsket meg en marmorpeis fra Roger Pearson, og lykken var stor den dagen den store "Classic" modellen med hvit marmor stod i stuen . 


Det å julepynte peisen er noe jeg gleder meg veldig til hvert år. Jeg er vokst opp med mange tradisjoner fra USA, og det har nok påvirket meg litt mht hvordan jeg pynter og lager mat til jul. Og så er det jo utrolig koselig å lage egne tradisjoner for vår familie. Kjenne på forventningene til det som kommer; og ikke minst at ungene gleder seg! For de legger faktisk merke til det;)


Peisen hos oss er ikke så mye i bruk, da vi har vannbåren varme i alle rom. Faktisk har vi ennå ved igjen fra flyttelasset fra Stavanger for seks år siden... Men det er jo utrolig koselig med fyr i peisen, og når den ikke er i bruk har vi ofte lys inni. Eneste som mangler nå; er noen fine brune bånd og litt pynt på julestrømpene;)

Gleder meg til å høre hva dere synes, og hvordan dere pynter til jul!

12 kommentarer:

Nennes sa...

Nydelig :) skal pynte på hytten i helgen og hjemme på søndag kveld håper jeg! Kos med førjulstiden ;)

Klem

Man tager hva man haver sa...

Dette var fiiint. Må si jeg synes den peisen er utrolig lekker, får assosiasjoner til koselige julefilmer når jeg ser hvordan du har pyntet den.

Klem fra Kari

Bjørkli Søndre sa...

Så utrolig lekkert!
Helt etter min smak! Kunne tenkt meg peishylle jeg også!

Her kommer engler og stjerner frem til advent sammen med kongler, mose, grener og så klart svibler og amaryllis. :-) julestrømpene henger også hele advent.

Det er lite nisser å se her hjemme til jul!

Klem fra Hilde.

evalevabo sa...

Så himla vackert.
Underbara bilder...som alltid
Eva

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Nennes! Og så koselig å ha en hytte å pynte til jul! Pynter du annerledes der enn hjemme? Kos deg masse du også, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Kari, og så koselig at du liker peisen vår! Veldig gøy å høre at du likte pynten også- artig at du sier det med assosiasjoner til til julefilmer, for jeg tenker ser for meg "Hjemme alene" filmene når jeg pynter peisen. Det er et nydelig julepyntet hus synes jeg. Ha en fin dag! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Hilde! Tusen takk, så koselig! Veldig gøy at du liker peisen vår! Ja, det er herlig å pynte til jul og bare kose seg. Jeg synes førjulstiden er den beste, for da har en tid til å nyte og kose seg. Julen blir fort hektisk for oss voksne, og det er litt sånn som at "luften går ut av ballongen" når siste pakke er åpnet. Så jeg liker bedre tiden før;). Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Eva! SÅ koselig å høre, og jeg setter stor pris på at du liker bildene mine; og pyntingen av peisen. Alltid gøy å få hilsner! Ha en fin dag! Klem

Bondekjerringa sa...

Herlig! Takk for inspirasjonen :)
Ha en flott adventstid!

jeanette sa...

For en flott peis! Lykke til io utfordringen! Blir spennende!

Mvh Jeanette

velkommen på julebesøk til meg!

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, "Bondekjerringa"! Koselig at du likte peisen også, jeg er superfornøyd med den selv. Det er jo sånn at når en går og ønsker seg noe veldig over mange år, og har en forestilling om hvordan det skal bli, og så får det slik en ønsker, ja - da er det rene himmelen. Ha en flott kveld, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Jeanett, det var koselig at du likte peisen vår! Jeg er utrolig gald i den, og den er som et smykke i stuen vår synes jeg. gleder meg til julebesøk hos deg, tar turen innom snart. Ha en fin kveld, klem