tirsdag 23. oktober 2012

Lammeskinn; en innertier!

I dag er eldstemann hjemme med sår hals og ikke helt i form. Så da er det godt å bare ha det stille og rolig rundt seg, og få litt ekstra kos av mamma. Akkurat nå sover han; så da benytter jeg sjansen til å blogge litt. Tenkte jeg skulle vise dere noe flott jeg fant på Ikea sist jeg var der! De har nemlig fått inn noen herlige brune lammeskinn! 


Vi har hatt de hvite i mange år; men de er ikke mye fine etter noen år med ganske intens bruk både inne og ute. Lammeskinnene er ikke mye hvite lenger heller forresten; nå er de mer gule.
Dermed har jeg jo tenkt at enten må jeg prøve å farge dem, eller bytte dem ut. Så for min del; kunne ikke Ikeas nye satsning kommet på et bedre tidspunkt! Disse brune lammeskinnene er utrolig flotte og jeg måtte jo bare ta med meg et hjem til kosekroken i stua. Sammen med en pute fra sofaen, og litt planter og lys; og vips - fikk jeg en ny kosekrok i stua. 


Det er jo alltid litt spennende å se om fargene passer inn; men jeg har lest et sted at varme gråfarger blir fine med varme brunfarger. Stuen vår er malt i "Kalkgrå", og det er en varm gråfarge som jeg synes er fin sammen med brunt. 
Jeg håper disse lammeskinnene holder seg litt bedre enn de hvite, noen som har egne erfaringer her? Jeg har ihvertfall lagt et par brune lammeskinn til på ønskelisten til jul, så får vi se hva julenissen mener om det;)


Nå skal jeg lage meg en diger kopp kaffe, og krype ned i stolen med bladene mine nå som lille storebror ligger og sover.

18 kommentarer:

Romantikk-takk. sa...

Så lekkert du har det på stua,passa godt med brune skinn hos deg. :)
Klem Mette.

ingridsboble sa...

Lammeskinn er utrolig koselig uansett farge syns jeg :)
Ingrid

mirjamsdrøm sa...

Flinke deg!
Superkoselig som alltid :)
Masse god bedring til storebror.
Imorra er fridag for meg, det blir godt ;)
Klem klem

Ingrid Louise sa...

Herlige skinnene!!
Jeg har nok smugtittet på de der selv men tror jeg må ha grå altså!!
Og det ble de hvite på salg som ble med hjem her denne gangen!! ;-)
Fin kveld til deg,klm ingrid l

Lisette sa...

Så fin krok du har....elsker bordet! Super fint...og rustikk! Fin dag til deg...

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Mette! Tusen takk, så koselig at du likte stuen vår, og at du synes det passet med brune skinn. Alltid spennende å prøve en ny farge;) Ha en fin dag! Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Ja, ikke sant, Ingrid! Kan alltid få plass til ett til;). Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Mirjam, koselig! Tusen takk mht storebror også, nå har vi startet med penicillin; håper det hjelper! Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Ingrid Louise! Er de hvite på salg? Ja, de grå er nydelige, og hadde blitt lekre hos deg! For min del så har jeg så mye grått, at det var godt å brekke litt. Ha en fin dag, klem!

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Lisette! Har faktisk laget bordet selv også;). Veldig ksoelgi at du likte kosekroken min! Ha en fin dag, klem

Anonym sa...

Lammeskinn er vakkert, men jeg er alltid i tvil ved å kjøpe lammeskinn, og gjør det aldri, med mindre jeg får vite 100% sikkert hvor de kommer fra (les; IKKE AUSTRALIA), slik at jeg er sikker på at de ikke er utsatt for mulesing! (Vanlig å skjære deler av huden av smålammene, uten bedøvelse, veldig intens dyrepining, for å gjøre det enklere for bonden. Forbudt i flere land, men lovlig bl.a i australia, og disse leverer mengder med sau og lam produkter ut i verden :( )

Notre-de-maison/ Gry sa...

Ja, det er helt grusomt og dyreplageri på det verste. Jeg har ikke sjekket det selv, men vil anta at et så stort konsern som IKEA ikke vil importere lammeskinn som er håndtert på denne måten. I likhet med mange andre produkter stilles det også her krav til forbrukeren om å være oppmerksom på hva en faktisk kjøper. Godt poeng, som en absolutt bør ta med seg når en handler klær, møbler og interiør. Ha en fin dag!

Notre-de-maison/ Gry sa...

Ja, det er helt grusomt og dyreplageri på det verste. Jeg har ikke sjekket det selv, men vil anta at et så stort konsern som IKEA ikke vil importere lammeskinn som er håndtert på denne måten. I likhet med mange andre produkter stilles det også her krav til forbrukeren om å være oppmerksom på hva en faktisk kjøper. Godt poeng, som en absolutt bør ta med seg når en handler klær, møbler og interiør. Ha en fin dag!

Notre-de-maison/ Gry sa...

Ja, det er helt grusomt og dyreplageri på det verste. Jeg har ikke sjekket det selv, men vil anta at et så stort konsern som IKEA ikke vil importere lammeskinn som er håndtert på denne måten. I likhet med mange andre produkter stilles det også her krav til forbrukeren om å være oppmerksom på hva en faktisk kjøper. Godt poeng, som en absolutt bør ta med seg når en handler klær, møbler og interiør. Ha en fin dag!

Notre-de-maison/ Gry sa...

Ja, det er helt grusomt og dyreplageri på det verste. Jeg har ikke sjekket det selv, men vil anta at et så stort konsern som IKEA ikke vil importere lammeskinn som er håndtert på denne måten. I likhet med mange andre produkter stilles det også her krav til forbrukeren om å være oppmerksom på hva en faktisk kjøper. Godt poeng, som en absolutt bør ta med seg når en handler klær, møbler og interiør. Ha en fin dag!

Monica sa...

Synes det var skikkelig fint :) joda jeg har erfaring med de hvite- og det må jobørstes- har vasket det en gang, det ble veldig mye jobb å få ut alle flokene igjen- så tror det er meget smart med brunt :)

God kveld klem Monica

Anonym sa...

Huff, men de fleste med seriøse forhandlere, informerer alltid om hvor lammeskinnene kommer fra, og at de ikke har blitt utsatt for mulesing, men på Ikeas finner man ikke ut hvor de kommer fra, og ofte er slike umerkede skinn fra Australia :( Har aldri hørt at Ikea har reklamert for å være dyreetiske heller, som de fleste kjeder, som er, gjør. Derfor er jeg veldig i tvil når det gjelder de skinene der, og ville ikke bare antatt før jeg visste, selv :)

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei " Anonym". Jeg har vært i kontakt med Ikea to ganger i dag, og de opplyser om at samtlige Ludde lammeskinn produseres i Kina. IKEA har egne retningslinjer som ivaretar god helse og godt livsgrunnlag for alle arbeidere som produserer noe for IKEA (både produkter og råmateriale) samtidig som dyrevelferd står i fokus. Iflg. kundebehandleren jeg snakket med, samarbeider ikke IKEA med bedrifter som mishandler dyr eller bedrifter som primært har dyrehold for skinn. IKEA bruker heller ikke skinn fra dyr som er slaktet for
skinnets skyld. Skinnet er alltid en sekundærvare fra dyrene de kommer fra. Ikea vil komme med en formell uttalelse om kort tid, som jeg vil videreformidle på denne siden.