søndag 7. oktober 2012

Er du en fasadeblogger?

"Eller er du en sånn rosablogger"? 
Der satt jeg; ante fred og ingen fare på et arrangemang i uken som gikk. Praten gikk høyt og lavt om alt og ingenting, og jeg satt og fulgte kun sånn halvveis med i praten, men spisset litt ører da samtalen kom inn på blogger. Da kommer det: " er du en sånn rosablogger?" sier damen til venstre til meg. "Rosablogger? Nei, jeg er ikke så glad i rosa, hva mener du med det?" sier jeg. Og fikk vite at jo, rosablogger, de skrev om sin perfekte verden, om klær og mote, og hvor herlig og flott og vellykket de var i ett og alt. Måtte jo bare smile, og si at nei; det var nok ikke tilfelle i hjemmet vårt, og syntes plutselig det veldig tydelig at jeg var på overtid hos friøren, og at jeg ikke hadde rukket å sminke meg ferdig før jeg løp ut av huset den dagen.

"Nei, men da er du vel en fasadeblogger du da"; fikk jeg innskydt fra høyresiden, med et nikk og et blikk som nærmest dømte meg nedenom og hjem. "En av dem som alltid skal vise sitt perfekte hjem, med perfekte barn, og nistebokser med designermat i alle næringsgrupper.
Med hus så feminine at det umulig kunne bo en mann der, og var det tilfelle; så måtte testosteronmengden der i huset ihvertfall være på et absolutt minimumsnivå hvis en skulle dømme etter mengden blonder, taft og hvitt overalt". 

Kunne jo ikke la være å smile litt av den tiraden der; for dette var tydeligvis meget bestemte damer. Må innrømme at jeg også pustet litt lettet ut siden hun tydeligvis ikke hadde vært på min blogg. Ikke noen blonder eller taft her i gården nemlig. Men hva svarer en på det da? 

Da var det bedre å dreie  samtalen over på det generelle omkring blogging; for det var tydelig at de hadde sin oppfatning av hva interiørbloggere holder på med. Og mens jeg satt og lyttet på alle deres kommentarer og meninger, fikk jeg lyst til å lufte det her også.

 Er vi som interiørbloggere blitt fasadebloggere? Som stort sett viser frem en blankpolert forside, med bilder vakrere og bedre enn andre, med fotokurs og photoshop, og all verdens redigeringsprogrammer? Er det slik at hjertet synker i brystet når en ikke når galleri eller finalplass på NiB, eller en ikke får så mange kommentarer på et innlegg en har jobbet lenge med? 

Eller når følgerne uteblir; blir dere skuffet? Jeg må si at jeg har kjent litt på det, når en legger arbeid og tid ned i innlegg og bilder, og ikke får den responsen en har håpet på. Samtidig så er det jo sånn at en ønsker å lage noe som er bra, og flott å se på, og som noen vil vende tilbake til? Veien blir jo til mens en går, og en skal jo blogge for egen del også? Jeg tror de fleste bloggere har et slags forhold til bloggen sin; en har jo laget den fra bunnen av, og lagt mye ned i det en ender opp med. Er det så rart at en vil gjøre det bra? Men er det ensbetydende med at alt er en fasade?

Eller sett fra den andre siden; hva med motsetningen realityblogging? Vil vi ha det? Vil vi lese og se bilder av andres rot, stabel med skittentøy, hektiske hverdager? Kjenne oss igjen i tidsklemma og barneoppdragelse og dagliglivets kvaler....eller vil vi synke ned i en stol og drømme oss bort i nydelige bilder, og tenke, planlegge, drømme og ønske å ha det slik selv? 

Det er jo fristende å spørre om hva målet er med å blogge? Eller ved å lese blogger?
Som interiørbloggere er vi jo en smule over gjennomsnittet glad i interiør, hus og hjem, og det som følger med. Jeg tror vi alle sammen vet at hverdagene er ikke glansbildepreget, og at vi har utfordringer av både den ene og den andre arten som venter på oss i det vekkeklokken ubønnhørlig bringer oss et hakk nærmere virkeligheten en mandagsmorgen.

Men for min del, er jeg glad i begge deler. Litt Ole Brum der jeg altså, men jeg må innrømme; at jeg elsker å drømme meg bort i alle de fantastiske bloggene på nettet, selv om jeg vet at det kanskje er rot en halvmeter unna fotomotivet. Selv om motivet i seg selv er så perfekt at det er innlysende at det umulig kan la seg kombinere med tre barn, to katter, en hund og full jobb, og gjerne egen nettbutikk. Men det gjør ikke noe for meg, for jeg får en god følelse av å lese disse bloggene, og drømme meg bort for en stund. Ihvertfall til kaffekoppen er tom;)

Hva mener du?

26 kommentarer:

ingridsboble sa...

Noe av det jeg liker best her i blogg-verden er det å finne inspirasjon til hvordan jeg kan ha det hjemme, både lure og fine løsninger. Tror ikke jeg hadde blitt så veldig inspirert av å bare se masse rot - det kan jeg se på hos meg selv! Men at en av og til deler mer hverdagshistorier er også bra syns jeg. Gøy å bli litt mer kjent med personen som skriver :)
Og som blogger syns jeg det er gøy å lage til innlegg, selv om responsen ikke alltid er så stor. Så kan jo de som ikke leser blogger mene det de vil :)
Ha en fortsatt fin kveld!
Ingrid

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Ingrid! Der er vi nok litt enige du og jeg. Kan ikke helt si jeg føler inspirasjonen sige på ved synet av skittentøyet som ligger og venter, eller lekene som flyter på stuegulvet. Du har nok rett mht det å skrive litt om seg selv også; der kan nok jeg bli bedre tror jeg! Takk for kommentar, og ha en fin kveld! Klem

Elisabeths idyll. sa...

Flott innlegg ;-)
Høstklemmer Elisabeth

mirjamsdrøm sa...

Så bra innlegg!
Det er en ting som aldri endrer seg, og det er det at en del mennesker "vet" så mye om andre.
Merkelig greie det der!
Jeg synes det er flott å lese blogger for å finne inspirasjon, høre hverdagshistorier om smått og stort, og treffe andre med samme interesse :)
Så vet vi jo at hverdagen er til stede hos alle, alle har vi rot og hektiske dager. Det er nå likevel sånn at en haug med klesvask ikke byr på så mye inspirasjon ;)
Jeg synes det er gøy når noen liker det jeg blogger om, legger igjen spor, eller vil følge bloggen min..men jeg blogger jo først å fremst fordi jeg liker det!
Det er veldig mange flotte mennesker å bli kjent med her i bloggeverden, det er veldig hyggelig å være en del av dette felleskapet ;)
Andre får ha sine meninger, vi vet jo hva vi står for og hvorfor vi driver med dette!
Ha en flott uke!
Klem

Gledene i livet sa...

Kjempeflott innlegg :)

I alle hjem vil du finne hybelkaniner under sofaen, klesvask til tørk og skomerker i gangen. Jeg leser blogger for å bli inspirert til å gjøre noe litt ekstra for de rundt meg. Jeg leser andre blogger for å hente inspirasjon og kanskje kunne gjøre noe til mitt eget av inspirasjonen jeg har hentet.

Når jeg har tid til overs er det flotte, inspirerende bilder jeg er ute etter. Derfor legger jeg litt ekstra i mine innlegg også slik at kanskje andre blir inspirert av meg. Dessuten syns jeg er det veldig gøy å dille og dalle med småting som borddekking og å gjøre det lille ekstra for de jeg er glad i. Når det er sagt så er det ikke alltid jeg tar meg tid til å trykke ut hjerter å ha på eplemuffinsene eller henter inn løv til å strø på bordet til en vanlig hverdagsmiddag. Og faktisk så plasserer vi grytene på bordet hver gang vi spiser, men dette er jo ikke noe å vise på bloggen?! Alle gjør vel det, hihi?

Det fine med en blogg er at man henter inspirasjon, inspirerer andre, og for min del har det blitt en hobby å fotografere, redigere og blogge :)

Klem

Tindrande Auge sa...

hmm gode spørsmål... jeg liker også best å drømme meg litt vekk i andres blogger og å få inspirasjon! Jeg ville nok ikke likt å eller syntes bildene var så veldig inspirerende hvis det lå mangder med rot alle veier....Man VET jo at det fort blir rotete i hjemmet, dette vet jeg alt om selv.. hehe, men sånn er det bare...er visst litt sånn ole brum jeg også ☺ Ha en fin kveld! Nina

Notre-de-maison/ Gry sa...

Tusen takk, Elisabeth. Det varmer!

Ingrid Louise sa...

Jeg synes vi er litt "tøffe" som blogg(tt) legger hjemmene våre jeg!!
Og hvem rydder og stasjer vel ikke når man får besøk? Hihi
En ting er å dele vårt eget med andre,men som (med)blogger får du så masse igjen fra andre bloggere som skjønner hva\hvorfor vi blogger om det vi gjør!!
Synes det er mange som bruker FB som dagbok også,og tenker at man får eksponere seg og sitt som man vil!!
Jeg blogger fordi jeg digger interiør og å ta bilder,og da får man brukt begge hobbyene på samme sted,og ikke minst:ville ikke vært foruten alle de fine bekjentskapene man danner her i blogglandia!! :-)
Så får jeg være rosa eller fasade eller muffinsblogger så mye som andre vil mene,hihi!! "Bryr ikkje meg eg altså"!!
Keep up din fantastiske blogging du med, så får du heller skuffe noen på veien med at det verken er blonder eller kniplinger hos deg!!
Goood kveld til deg,klm ingrid l

Doris sa...

Helt enig med deg !

villa casa home sa...

Så bra du belyser dette. Etter min mening er vi ikke rosabloggere eller fasadebloggere. Vi er helt enkelt bare veldig glad i interiør, det å ta bilder av noe vi synes kan bli et fint motiv. Det aller viktigste mener jeg er at bloggen skal være en inspirasjon for en selv og andre som leser. For at det skal bli det tar vi ikke bilder av roterommet eller kjøkkenbenken full av gryter og glass. Hadde vi gjort det hadde det vært så lite interessant at vi hadde vel aldri besøkt "den bloggen" igjen. Derfor mener jeg at essensen i en interiørblogg må være å ta fine interiørbilder som en selv blir glad i og som gleder og inspirerer andre. Jeg har fått masse kommentarer fra bekjente om at "jeg blir så inspirert til å rydde og ha det ryddig når jeg har lest bloggen din". La oss heller snu på det og kalle oss for inspirasjonsbloggere. Det passer så godt synes jeg. Fin uke til deg! Klem Gro

Fru Mosbron sa...

Synes du sier det så bra:))

Jeg leser blogger for inspirasjon, og føler vel at ganske mange utleverer NOE som ikke er "perfekt" innimellom?? Det gjør jeg ihvertfall-hihi..

Mye kjedelig på tv f.eks, så da koser jeg meg med å besøke blogglandia heller<3

Charlotte

Monica sa...

Hei på deg.
Noen av det aller kjekkeste med blogg-verden synes jeg er å finne inspirasjon, tips og nye og smarte løsninger.
Hverdagshistorier som deles er også kjekt, artig å bli litt bedre kjent med menneskene bak bloggen.
...rot, har jeg nok av selv, så det trenger jeg ikke mere av ;))
Et herlig innlegg fra deg!!!
Ønsker deg en riktig fin ny uke ;)
Smil og klem fra Monica

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Mirjam! Ja, det er nok en ting som ikke vil endre seg med det aller første, men det er jo litt interressant å tenke på hvordan vi kanskje blir oppfattet av alle de der ute som ikke følger interiørblogger. Jeg blogger også fordi jeg synes det er gøy, og nei, skittentøyet er ihvertfall ikke en kilde til inspirasjon her i huset;). ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei "gledene i livet". Måtte smile av kommentaren din; for joda, grytene kommer på bordet her også. En skal jo tross alt leve og bo i hjemmet sitt, det er jo ikke et utstillingshjem. Jeg merker også at jeg legger ned mye mer tid i både tekst og bilder på bloggen enn jeg gjorde helt i starten, for jeg blir jo også fascinert av alle de nydelige bildene og vinklene i andre blogger. Jeg håper også at noen finner inspirasjon og glede av min blogg, det gjør vel alle bloggere? Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Ja, det er jo ikke så lett å svare på egentlig, Nina, men jeg er enig med deeg jeg altså. Rot finner jeg hjemme, når jeg vil slappe av med blogger; da liker jeg å finne noe vakkert å hvile øynene på. Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Takk Doris! Ha en fin dag;)Klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Gro! Inspirasjonsbloggere; det var flott! Helt enig med deg, jeg tror nok ikke jeg hadde besøkt den bloggen igjen om hovedessensen var realityblogging. Jeg blir selv inspirert til å rydde og rodne hjemme hos meg når jeg ser flotte bilder, og ikke minst får gode idèer til å bruke noe jeg kanskje ikke hadde tenkt på engang! nei, jeg håper det fortsetter med å være slik det er nå. Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hehe...muffinsblogger; den var god Ingrid Louise! Og tusen takk for fine ord om bloggen min, det varmer! Nei, det blir nok ikke kniplinger og blonder her i gården, men det er jo det som er så fantastisk med å blogge! det er alltid noe få finne som en liker, og det er plass til alle. Er det ikke flott!! Og ja, jeg er enig med deg mht det å være litt tøff. For vi eksponerer faktisk hjemmet vårt ned i detaljenivå noen ganger, og blottlegger oss med full ID og bilde og navn. Da er det jo godt å bli møtt på en respektfull måte av noen som skjønner hva vi holder på med. Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Monica! Tusen takk for fine ord, det varmer! Jeg synes også det er kjekt å bli litt kjent med menneskene bak bloggen, og det blir en jo også, bare en fortsetter å følge dem og lese. Hverdagshistorier og tips og inspirasjon, en herlig blanding! Ha en fin dag, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hehe..kjenner meg igjen der; Charlotte! Jeg bruker nok også litt tid i blogglandia hvis ikke tv`en har noe å by på. Spesielt hvis jeg er alene, da er det heller her jeg vil tilbringe min tid. Ha en fin dag, klem

Monica sa...

Bra innlegg du har :) vel hva mener jeg....litt av begge deler som du sier Ole Brumm- alt med måte. Det har noe med hvor privat skal vi være også. For alle kan jo lese og se !Hvor interessant er det å få vite om hverdagens kav og mas. Men egentlig så skal man jo ikke blogge for at andre skal like det du skriver men blogge for den du er og hva du har behov av- uavhengig av noen andre.Men igjen hvor fri og hvor privat kan man bli? Så derfor Ole Brumm- litt men med måte. Synes de mest interessante bloggene er de mest hverdagslige og ærlige. Kunne sagt mye- men er ikke flink med ord akkurat i kveld. Er litt for full i hodet :)
Klart det er moro med kommentarer og kommunikasjon med andre bloggere. Er det ingen respons så er det litt kjedelig. Moro å bli kjent med noen med samme interesse :)

God kveld !

Klem Monica

Anonym sa...

Først vil jeg takke deg for en fin blogg.
Jeg syns de fleste bloggerene er rosabloggere. Men jeg leser de alikavel, gang på gang.
Men jeg må innrømme at det hadde vært deilig å lese at andre har barn som krangler, at mannen har noen uvaner vi ikke liker, at svigermor kan være en pest og en plage, at huset er helt bomba og noen ganger er det ikke bare fryd og gammen å dekke bord til familieselskap.
Noen ganger føler jeg meg alene i hele verden med de meningene...for jeg finner de aldri hos bloggerene. Jeg syns det er synd at alt skal være så perfekt, rent, ryddig og feilfritt. Vi er da mennesker alle sammen, alle har en nedtur i ny og ne.
Hvorfor ikke være ærlig og skrive det i bloggen?

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei! Takk for kommentar. Alltid kjekt å få en sak belyst fra flere sider! Jeg har også dager med unger som ikke vil det jeg vil, dager som ikke har nok timer, og ting som ikke går som en vil. Det er vel egentlig tilfelle for mange vil jeg tippe? Tingen er vel kanskje at for noen, så er det å blogge interiør en slags "frisone"? Hvor en kan drømme seg litt bort av og til? Men jeg er enig i at litt hverdagshistorier kan krydre en blogg. Litt "begge deler "kanskje? Ha en fin kveld! Klem

Underberget sa...

Hei og takk for din hilsen inne hos meg, da fant jeg nemlig fram til deg også og dette engasjerende innlegget!
Det er nok viktig å reflektere over hvordan og hvorfor man blogger. Selv synes jeg det er herlig å ha et slikt kreativt fristed og utveksle inspirasjon!
Slev har jeg lært så mye etter at jeg startet opp bloggen min.
Rot og oppvask hos andre er ikke så inspirerende, men samtidig er det ikke realistisk å ha et strøkent hjem 24/7 heller..

Ha en fin helg!
Berit

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Berit! velkommen hjem til meg, så koselig at du fant veien inn hit! Nei her er det heller ikke rent og ryddig 24/7, og ikke streber jeg etter det heller. Dette er et hjem, her bor vi, og her lever vi. Og da preget hus og innhold etter det. Enig med deg at det er greit å lage seg opp en mening omkring hvorfor en blogger når en har holdt på en stund, Ha en fin kveld, klem

Kristin sa...

For min eigen del brukar eg bloggen min som ein måte å få anerkjenning på, visa fram ting eg har lukkast med. Eg har veldig sansen for http://kafjordolga.blogspot.no/, ho er eit fint motstykke til dei altfor perfekte bloggane. Eg likar dei som er ærlege og viser/skriv litt om det som ikkje er perfekt i heimen sin, det gjer eg og.