tirsdag 10. juli 2012

Da er vi igang igjen; prosjekt makeover- gutterom til M, del 1

Da var vi igang igjen; og nå er det altså det siste gutterommet som skal forandres! 

M begynner på skolen til høsten; og vi har lovet at han skal få nytt rom, med ny maling og nye møbler innen da. Det er liksom ikke like stort å ha en herlig blanding av ole brum og lynet Mc Queen når en skal begynne på skolen.

Fargevalget til veggen er "Fabrikk" fra Jotun; malt med Sense. Jeg har perlestaff panel, og bruker smal kost, glatt rulle, og etterstryker. Siden jeg tar inn en del fargerike elementer i innredningen; har jeg valgt å ikke bruke fondvegg. I lyset som er i rommet til M, er Fabrikk mer lysegrå enn med blåtoner, men det passer likevel fint inn med liftgardin av blått deminstoff. Putene skal være med div. flagg som jeg har sett på Dags marked; og er i blått, hvitt og rødt. Sengeteppeet er quiltet; i samme fargetoner på den ene siden; og blårutete på den andre siden.

M er glad i sterke farger ( hvilket jeg IKKE er ), så hans store ønske om knallrøde vegger ble IKKE oppfylt. Dermed gikk jeg igang med å finne elementer i litt farge til rommet; som kan gi ham litt det han ønsker, men som ikke tar over helt. Lykken var derfor stor da jeg fant arkivskapet Helmer i rødt! Jeg har så sansen for dette skapet; og storebror har det i grått. Hos M er perfekt i rødt.



 Som de fleste unger er også han i fase når det kommer til hva som er "kult", og akkurat nå er det Ninjago og lignende som gjelder. Jeg har lyst til å gi rommet litt preg av det han liker; men samtidig skal det være tidløst nok til å vare leeeenge ( frister ikke å gjøre alt om igjen om et år...). Derfor er ikke jeg spesielt glad i temarom som baserer seg på figurer osv, men på den andre siden så er han er jo bare 6 år; så litt må jo han også få ønske seg. 

Dermed var jo gleden stor da vi i Legoland fant en svær Ninjago Kai figur som også er lommelykt, og som er rød. 


 Jeg fant også en haug med store Wallstickers fra Ninjago, og disse kan jo lett fjernes etterpå. De gir masse liv til en rolig vegg.



Ellers har han fått Forså bordlampe i sort. Storebror har denne i blank stål, men rommene kan jo ikke være helt like...


Kombinasjonen børstet stål og sort er fin synes jeg; og Lersta  gulvlampe i børstet stål til 98.- er jo bare et kupp, og perfekt som leselampe i en stille krok, eller til å skremme bort monstre under sengen...


Han skal også få en hvit expedithylle med sorte kasser til leker;
og bilderammer på veggene i børstet stål.



Nytt sengetøy med alfabetet i sort/hvitt, og nattbord fra Hemnes i brunsort. 


Sengen er riktig nok hvit, men skrivebordet skal være brunsort med U- formede ben i børstet stål; og da er det fint om fargevalget i rommet tas opp flere steder. Dessuten er det jo et gutterom; og hvitt i hvitt vil ikke overleve særlig lenge her hos oss;)

 Magettavle på veggen er kjempegreit og dekorativt, 


 og stativet til oppvaskkoster er veldig greit å bruke til penner og blyanter.


Kurver er alltid greit å ha; og så har jeg kjøpt magasinholdere i tre som jeg skal male i grått, sort og rødt og ha på hyllene til blader og tegnesaker. En knaggerekke får han også, som sekken kan henge på. Sorte lack hyller på veggene ( som er geniale da de ikke viser opphenget), er kjempfine til å sette lego og andre skatter på!

Så....det meste er på plass; nå mangler det bare tre vegger med maling; og så er det montering på gang! Elsker å male og pusse opp; men hva skal jeg gjøre når dette prosjektet er i boks...da er omtrent alle rom malt på nytt...
  
Kanskje jeg skal male noen barnemøbler? Hva med dere andre? Vi kan jo ikke akkurat skilte med strålende sørlandssommer ennå, har dere noen prosjekter på gang til grå dager?

13 kommentarer:

Gry sa...

Hei Gry (;) og takk for koselig hilsen hos meg! Så artig at du fant meg, slik at jeg fant frem til deg :)) Nydelig blogg du har! Jeg har bladd meg litt bakover på sidene dine og dere har virkelig et vakkert hjem!! Liker stilen!

Velkommen som følger hos meg, jeg legger meg til hos deg også;) Du skriver at du ikke finner følgefunksjonen hos meg, men du er registert med navn og bilde. Var det det bilde på følgertjenesten du slet med å laste opp eller var det noe annet du trengte tips til? Ha en strålende dag, gutterommet blir bare kjempefint! :) klem Gry

Edny sine puslerier sa...

Hei! Så din kommentar på bloggen hos Gry om at du ikke får lagt deg til som følger. Prøv å trykk på de to små firkantene til høyre for følgerbildene. Trykk følg. Kommer det feilmelding, så oppdater siden. Akkurat dette gjorde jeg med deg nå, og ble din følger:)

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Gry! Takk for svar;). SÅ koselig at du liker min blogg også, og at du vil følge meg videre! Det setter jeg stor pris på! Jeg fikk det til som du så, men jeg hadde problm med åfå opp profilbilde med gyldig link tilbak til min blogg. Men jeg fikk dt til, og jeg gleder meg til å følge deg videre! Ha en fin dag!

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Edny, og velkommen til bloggen min! SÅ gøy at du vil være med videre også, det settr jeg veldig stor pris på. Alltid gøy å treffe nye bloggere! Tusen takk for tips; de skal jeg jammen bruke hvis jeg ikk får det til neste gang. Følte meg litt blond imorges, men etter endel trykking her og der fikk jeg det til. Ha en fin dag! Klem

minishabby sa...

Hei hei Gry.
Og tusen takk for hyggelig hilsen hos meg:) Er veldig fornøyd med skapkuppet mitt ja. Hehehe...
Så fint gutterommet kommer til å bli. Synes du har noen gode løsninger og ideer her. Jeg maler og maler jeg også. Men her går det mest i møbler som jeg skal selge videre. For å si det sånn - vi har ikke plass til mer;)
Koselig blogg du har. Jeg følger deg gjerne vider:)
Håper du har en fin kveld og får et lite friminutt snart:)

Sivs verden sa...

Hei Gry:) Tusen takk for gode tips og fine ord hos meg!:) Velkommen skal du være som følger!

Klem

toves sammensurium sa...

En ting er sikkert....dette gutterommet kommer til å bli knakandes tøft!Og en gutt kommer til å være veldig heldig og etter all sannsynlighet veldig glad!:)))
Og jeg som deg,synes det er så kjekt å lage til til desse barna....det er jo en glede i seg selv!Kos deg med oppussing!
Toveklem:)

Den Blå Perle sa...

Hei!
Dette gutterommet blir bare superfint!!
Jeg har også en skole-gutt to-be, som hadde sin siste barnehage dag idag...
Han liker også Ninjago. Var vegg-stickersene også kjøpt på Legoland?
Mvh Anne-Marte.

Den Blå Perle sa...

Hei!
Dette gutterommet kommer bare til å bli superfint!!!
Jeg har også en skolegutt to-be, som hadde sin siste dag i barnehage idag... Han liker også Ninjago, men du sa ikke noe om hvor vegg-stickersene var kjøpt. Var de også fra Legoland??
Mvh Anne-Marte.

Notre-de-maison/ Gry sa...

Heri Anne -Marte. Jeg kjøpte dem i Legoland, men har funnet steder. Fant dem på nettet flere steder, og i flere motiver. Her gjorde de knallsuksess!! Ha en din kveld, klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Tove! Tusen takk, det var kjempekoselig! Ja, hva gjør.vi ikke for ungene, og klarer vi å kose oss på veien er jo det en ren bonus! Ha en fin kveld, klem!

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei Siv, takk for hilsen og koselig velkomst! Ha en fin kveld,klem

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei minishabby! Så gøy at du likte løsningene vi har valgt, det var artig! Tusen takk for at du ville følge meg videre! Håper du vil trives her hos meg. Ha en fin kveld, klem