fredag 6. juli 2012

Jakten på en hageportal

Det å finne en portal til hagen; det måtte vel være rimelig enkelt og greit tenkte jeg, og var ved godt mot da jeg begynte å lete.

Dèt var for flere uker siden. Og i tiden etter det; har jeg lett på internett, på blomsterbutikker, på finn.no, på Clas Ohlson, netthandelen, Ikea...

Lilla lavendel, rosa roser....sommer!

 Problemet er ikke å finne en portal; men å finne DEN portalen som skiller seg litt ut. Som ikke bare er fin å se på når den blir dekket med blomster; men som er dekorativ i seg selv. For det tar jo fort litt tid før blomstene får vokst seg over en slik portal. Også er det jo litt artig å ha noe som ikke alle har? 

Melkespannet er fra gården hjemme, og jeg synes det er nydelig å plante sommerblomser i!

Og ikke bare det; men er de lakkert ( hvilket de ofte er) og dette laget er tykt; så vil det flasse når de ruster ( for det vil de). Og dersom de ikke skal flasse, må du pusse dem ned/sandblåse, vaske, male med skipsmaling....og legge litt mer tid og penger ned i en portal enn det jeg har tid til akkurat nå ( jeg har jo enda et rom å male). Dessuten skal jo portalen stå ute hele året; og blir / er et blikkfang i hagen, så det hadde jo vært litt kjedelig med noe som bare hadde rustet vekk...




Så...hva gjør jeg da...

Joda, jeg tok turen innom Grimstad Hagesenter igjen, for der visste jeg at det stod to vakre portaler. Og typisk min flaks; den ene var solgt, men den andre stod der. Og den ble med hjem, og jeg elsker den. Til og med mannen min liker denne, og jeg har fått så mange koselige tilbakemeldinger på denne portalen. Dèt er artig det!

Rosa klematis....min favoritt!

Hvordan er det med dere andre? 
Jeg har litt inntrykket av at portaler og lignende er veldig "i vinden" for tida; har dere funnet noen som gir det lille ekstra til hagen? 
Legg gjerne ved link så jeg kan ta en titt og få inspirasjon! 

8 kommentarer:

Janne sa...

Nydelig portal!
Jeg kjøpte i fjor på Netthandelen.no for ca 250,- og den hadde port også:)
Sort smijern og den er like fin i år:)
Har sett at de har hatt den i år også, men de går nok fort unna..
Legger ved en link til meg - som jeg fant i farta:)

http://janneskreativeverden.blogspot.no/2012/05/lavendel-rett-i-koppen.html

God helg!
Klem fra Janne

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Takk for link, Janne! Har vært inne og sett, den passert veldig godt på terrassen din! Tror naboen nedi gata også har en slik, den er veldig fin! Koselig ast du likte min også, blir spennende å se hvordan den ser ut etter vinteren;). Ha en fin kveld, klem

Anonym sa...

Så fint det ble, og så flotte blomster.
Vi har også en "portal". Den ble brukt her på gården rundt 1700 tallet. Det var slik torvhandlerne hadde på vognen sin, når de skulle selge kjøtt. Da hang de kjøttet på denne. Når jeg kom til gården, lagde vi en portal av den. Lykke til med din portal også. Klem fra Sissel.

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Oj, Sissel! Så artig å ha en portal med en så spesiel historie! Det må jo være ekstra gøy, det å kunne bruk noe som har hatt en betydning for stedet en bor; og så lage deet om til noe nytt. For en god idè! Ha en flott kveld videre, klem

Line Elisabeth sa...

Hei:)

Så fin portal, den blir nok koselig når blomstene begynner å slynge seg rundt:)
Jeg har ingen portal selv ennå, men fikk litt lyst på en nå når jeg så din:)

Ha en fin helg!
Klem Line E.

Brunt sukker sa...

så vakkert !!!klem Eli:))

Bjørkli Søndre sa...

Så nydelig med portalen din! et vakkert blikkfang! Jeg er på utkikk etter en jeg også, men har ikke rotet meg til det egentlig med så mange andre prosjekter. Min har stått midlertidig i tre år! :-) jeg har også en lys og en mørk rosa klematis på vår portal.

Inngangspartiet ditt er bare såååå herlig! gleder meg til snekkeren kommer tilbake fra ferie og kan gjøre ferdig vårt!

M.Land sa...

Nice pictures, thanks for sharing :)