torsdag 14. juni 2012

Snart barnehageslutt, og litt gaver...

Så er det blitt den tiden på året igjen, med barnehageslutt, og barnehagefest. Både koselig og vemodig på en gang, fordi det snart er sist gang vi skal gå gjennom den porten til barnehagen.

"Herlig", synes kanskje mange, men jeg synes det er litt trist. Det at om få dager vil vi ikke lenger treffe disse koselige damene /jentene hver dag, de som pleier å møte oss i døren med et smil, og et blidt "Hei!".


Disse utrolig dyktige menneskene, som ser barna, som løfter dem opp og frem, lærer dem grenser og regler, og hjelper dem bli den lille personligheten de er. Og som likevel har overskudd til å møte oss voksne med forståelse og et smil, og trygghet og ro. 

 De fortjener en stor oppmerksomhet; så i dag tenkte jeg å ta turen til barnehagen med gaver og ostekake. Men; gavene vi har tenkt ågi, de må jo pakkes inn i noe, så dermed startet dagen med en tur innom Kulør. Her fant jeg hvite gaveposer, blå papirblomster, blå splitbinders med lyseblå stener på, og lyseblått rutete bånd. Det er jo tross alt en gutt som slutter; da kan jo ikke avskjedsgavene være rosa...?

Først pyntet jeg posene med to forskjellige blå blomster, og festet dem på posen med en splitbinders med blå stein og sølv.
Jeg festet en blomst på den ene hanken også, og laget en liten sløyfe med rutete blått bånd.


 Sammen med gavene la jeg oppi et ark med en personlig hilsen, og et lite dikt.

Noen av dere har sikkert hørt det før:

"Døren låses,
porten lukkes,
alt er gjort
for aller siste gang.
Gi meg hånden
før jeg reiser.
la meg sitte stille
på deres fang.
Om det som er forbi
er forbi,
da har jeg noe viktig å si:
Alltid skal jeg huske det vi delte,
du og jeg,
og aldri skal jeg glemme
alt du var for meg.

Være sammen,
siden skilles,
det er veien
hver og en må gå.
La oss ikke
være triste
selv om det er oss
det gjelder nå.
Om det som er forbi
er forbi,
da har jeg noe viktig å si:
Alltid skal jeg huske det vi delte,
du og jeg,
og aldri skal jeg glemme
alt du var for meg.

Døren låses,
porten lukkes,
det er gjort
for aller siste gang.
Om vi siden aldri møtes,
kan jeg være hos deg i min sang.
Om det som er forbi
er forbi,
da har jeg noe viktig å si:
Alltid skal jeg huske det vi delte,
du og jeg,
og aldri skal jeg glemme
alt du var for meg ".
   Godt det er noen dager igjen til vi lukker den porten for godt.
Hvordan har dere andre gjort det når de små slutter i barnehagen?

6 kommentarer:

Man tager hva man haver sa...

For en fantastisk gave å få, er sikker på at det ble satt utrolig stor pris på av personalet. Disse som er så viktige personer for barna fortjener å bli satt pris på. Aldeles nyyyydelig innpakket.

Klem

ingridsboble sa...

De posene var kjempeflotte! De kommer helt sikkert til å bringe fram store smil hos de heldige som får de :)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Tusen takk, det var koselig at du likte posene! Jeg synes de fortjener all ros og oppmerksomhet de kan få, de er jo bare fantastiske alle sammen. De ble veldig glade, og det var jo kjekt! Ha em fin dag! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Ingrid! Ja, de ble både glade og rørt, og det varmer veldig. Gøy at det en legger tid ned i blir godt mottatt. Koselig at du likte posene!Ha en fin dag!

Anonym sa...

Tårer i øynene av vakre diktet ;(((
Nydelig. Frans.

Anonym sa...

Så fine gaver, og nydelig dikt. Jeg ble helt rørt av diktet, og til tross for at jeg har jobbet i barnehage i 17 år, har jeg aldri hørt det før.
Godt at det finnes slike som deg,som setter pris på jobben vi i barnehager gjør.

Selv har jeg vært på 7. klasse-avslutning i dag, neste steg er skolebytte til ungdomsskolen. Vemodig det også.

Ha en fin sommer!