fredag 25. mai 2012

Sommer på Sørlandet, blir du med ut i hagen?

Så fantastisk herlig det er med temperaturer over 23 hver dag, sol fra klar himmel, svak vind som bare såvidt rusker litt i de øverste bjørketretoppene. Herlig, og en god forsmak på at det snart bare er fire uker til ferie!!

Nå bugner butikkene over av herlig sommerblomster, og selv om jeg trives best med stauder, så er det godt å få fargerike innslag i hagen allerede nå. Nesten så det er vanskelig å velge!

 Akkurat nå er det herlig stille i nabolaget, og jeg koser meg ute. 
Blir du med ut i hagen?


Litt fornyelse ved innganspartiet er koselig når temperaturen kryper oppover! En av Paulinastolene våre har blitt satt på trappen enn så lenge.


 Koselig med lykter og planter på trappen synes jeg, det skal ikke så mye til før det pynter opp litt, og gjør det hjemmekoselig.
Lyktene fant jeg på Fargrike for noen år siden, de får seg en omgang med rustmaling og nedpuss hver vår. Snart på tide igjen tror jeg. 
Magnolia busken er plantet i en avfallsbøtte i emalje som jeg reddet fra en conatiner på jobb. Den er spraymalet sort, og har fått huller i bunnen. Billig, og vakkert. 



Magnolia er nydelig....og rosa såklart!



 Kolibristativet til blomster fant jeg på Bjellandstrand for noen år siden da jobben var der på fagdager. For dere som er her på Sørlandet, eller kommer hit; så anbefaler jeg en tur dit. De har gavebutikk og en nyyyydelig kafè som lager den deiligste hjemmelagede lunsjen du kan tenke deg. Mmmmm....Og hagen er full av flotte portaler og lysthus, roser og fontener, og nydelig utsikt til havet. Flott sted å feire noe, eller bare slappe av med en kopp kaffe i mellom rosene.


Disse synes jg var så søt, og store! Fin farge, rosa så klart;) 
 Den gamle stigen i garasjen som har fulgt oss fra vårt forrige hus, den fikk stå opp mot garasjen og avlaste hagemøblene for puter og pledd som ikke er i bruk. En buskbom i et sinkspann, en gammel stol min mann har arvet gjør det koselig, og er en fin plass som ungene bruker når de "jobber" med syklene sine. 

Det er så deilig å ha en hage når det er vår og sommer! det er min måte å koble av på, legge fra meg ting jeg opplever på jobb, og kjenne hvilpulsen senke seg og finne roen. Jeg drømmer ennå om en vakker portal i hagen, omkranset av New Dawn roser, klematis, og litt kattmynte på bakken blandet med hvit og blå lavendel? Og et tilbygg av levegg med vinduer og teglstein, blomster hengende fra fin sinkspann på veggen. Det er lov å drømme....ikke sant?

Hvordan er det i hagene deres for tiden? 
Stor prosjekter på gang, eller er det planting i krukker og bed, eller på altan og veranda?

Ha en flott dag alle sammen, og solfyldt klem fra meg, og en ekstra stor velkommen til min siste følger; Wanja!
Håper du vil trives her hos mg, og kommer ofte tilbake!

12 kommentarer:

Natalie sa...

Så fint du har det! Drømmer om et sånn inngangsparti selv :) Herlig :)

Brunt sukker sa...

SÅ KOSELIG...GLAD I ROSA EG OG:))NYT HELGA MVH ELI:))

Anonym sa...

NYDELIG inngangsparti! :)
Men du, hvor ble forrige innlegg om sjørøverbursdag, av?? :O

Klem Frans

mirjamsdrøm sa...

Vakkert som alltid :)
Stolen og stigen var ekstra stilig!
Klem til deg!

Kristin sa...

Nydelig!! Rosa er flott:) Fin pinsehelg til deg!

Bjørkli Søndre sa...

Inngangspartiet ditt er så flott!! Nydelig pyntet og her føler man seg velkommen!Vi venter på snekker som skal komme å bygge ut tak og lage nytt inngangsparti. Og jeg ønsker meg dobbeldører og rillet stolper. :-)

Koser meg i hagen med å rydde i bedene og plante nye stauder. 3 nye lysrosa hortensia er også kommet i jorden. Langs fjøset har jeg plantet 3 syrintrær, 2 duftsjasmin og et svarthylltre.

Med gårdagens gråvær fikk jeg gjort ferdig sengegavlen til soverommet.

Ønsker deg en strålende uke!

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Nathalie! Tusen takk for fine ord, det var koselig!

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Heisan Eli! Håper du fikk en fin helg? Ja, rosa er bare nydelig, spesielt den svake og lyse varianten! Ha en fin kveld!

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Heisan Fran! Måtte redigre det litt, så det ble borte. Men det er ute nå;) Koselig at du likte inngangspartiet vårt! Ha en fin kveld! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Tusen takk; Mirjam! Koselig å høre. Jeg liker godt den stigen, full av maling og flekker, men fin er den! Stolen har vl nesten ikke maling igjen, men det gir den bare en fin patina. Ha en fin kveld, klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Kristin! Tusen takk, så koselig! Ha en fin kveld, klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Heisan BS! SÅ spennende, må ta turen innom deg og se. Grit å ha litt regn av og til, så får en unna slike prosjkter! Her er det AHLR utsjekk imorgen, og tre fulle dager bursdag til helga. Koselig, mn litt jobb med forberedelsene når en skal jobbe også. Men alt går; vi kommer nok i havn! Koselig at du likte inngangspartiet vårt; håpet litt på den "velkommen" følelsen, så det er jeg veldig glad for å høre! Ha en fin kveld!