onsdag 4. april 2012

Reddet i siste liten

Ja, det er vel det det kalles, når en rett og slett har litt flaks

Da vi hadde den herlige forsmaken på sommeren her på sørlandet, gikk jeg til innkjøp av mitt første oliventre. Til nå har det stått på verandaen; og selv om temperaturen jo har krøpet seg nedover på gradestokken så har den likevel vært på plussiden. Så oliventreet vårt har fått stå i fred på verandaen; og jeg har kost meg med å se på det gjennom vinduet disse dagene som minstemann har vært inne og syk.


De siste dagene har det jo blitt litt kaldere både på dagen og på natta ( håper ikke sommeren viser seg like kort), så for å være på den sikre siden tok jeg oliventreet inn i stua i går kveld. Det var jammen flaks; for i natt var det hele - 6 `C her hos oss! I følge det jeg har lest tåler oliventrær noen kuldegrader avhengig av størrelsen på treet og hvor/hvordan det er plantet, men ved -1 `C bør en vurdere å ta de i krukker inn. Så da kan dere tro jeg var glad imorges da jeg sjekket temperaturen ute, og treet stod godt plassert på rett side av døra! Kjedelig om det hadde strøket med av den grunn. Men aldri så galt at det ikke er godt for noe; nå har jeg oliventre nede også; og det ble faktisk ganske fint...så det spørs om jeg ikke må få meg et nytt et til verandaen;)


Og så er det jo påske da, og jeg har hele kjøkkenet fullt av gule påskekyllinger i alle tenkelige varianter som våre små håpefulle har laget. Jeg kan ikke fordra fargen gult, til og med gule tulipaner i karamellbukettene blir plukket bort her hos oss. Men så er de jo litt søte da; både de små håpefulle og de gule kyllingene med og uten fjær og øyne, så de får bli likevel. Så selv om påsken er koselig, så klør jeg i fingrene etter å fjerne alt som er gult og få kjøkkenet tilbake til den rolige fargepaletten det har til vanlig. Men, enn så lenge har vi alle varianter av enbenede; enøyede, og en, - eller flervingede kyllinger godt representert i alle krinkler og kroker. Og det er bare koselig...egentlig. Men kanskje skulle vi prøve oss på lilla påske nesteår; eller hvit? Forandring fryder...?


 Jaja...så har jeg blitt litt påvirket av interiørtrendene da; men dette med gult har jeg alltid hatt. Rødt også. Greit til jul, og så er det ut. Og ja, mine små håpefulle er nok litt preget av det ja, men egentlig tror jeg ikke de bryr seg så veldig. Det er vel mest det som er inni egget som er spennende; og jakten på dem. Om de er lilla, gule, grønne eller hvite med print på; så havner de fort tomme på benken uansett. 

Så, nå skal jeg lage kart over eggejakten til lørdag, og ungene gleder seg til å lete etter påskeegg. Håper været holder, det er nemlig ikke det samme å gå på jakt inne. Ellers skal jeg på jobb i ettermiddag, men det er jo lenge til ennå, så vi når å kose oss litt før det. 

Og så må jeg jo få ønske " I det lille grå huset" velkommen som ny følger av bloggen min! Håper du vil trives her hos meg; og kommer ofte tilbake!

Ønsker dere en fin påske videre alle sammen; enten det er med eller uten kuldegrader, kyllinger i alle varianter og fulle påskeegg!

8 kommentarer:

Lisa sa...

Hei hei :) Og tusen takk for den kjempekoselige hilsenen inne hos meg :) Veldig glad for at du la deg til som følger - håper du trives godt hos meg :) Jeg koser meg veldig da jeg er inne hos deg :) Og kjenner igjen meg selv veldig i det du skriver om den gule påskefargen ;) Jeg og klør i finga etter å få ryddet den vekk, jeg liker så godt den rolige følelsen jeg får da alle fargene er lyse, duse og rolige :) Men, holder vel ut noen dager til ;)

Tusen takk, hylla ble jeg så gla i - og spesielt moro da den er hjemelaget :)

Da jeg fikk awarden så kopierte jeg kun teksten fra Julie/NydeligFlott sin blogg (hun jeg fikk den av) og limte den inn, og gjorde den om til den skrifttypen og fargen som jeg bruker å ha :) Og så brukte jeg mitt eget bilde :) Gratulerer med awarden! Ble min første og :)
Ha en fortsatt fin dag du og :)
Klem Lisa<3

Ingrid Louise sa...

Heisan!!
Heldig du som får til oliventær...det gjør ikke jeg!!
Her og varierer været,alle årstider,gjerne på en dag!!
Jeg har faktisk GUL påskepynt i år,for første gang på mange år,gjerne fordi det er lite fargeklatter her ellers!! ;-)
Riktig GOD PÅSKE til deg!!
klm ingrid l

Lisa sa...

Hei hei :) Tusen tusen takk for den veldig koselige hilsenen inne hos meg :) Og så koselig at du vil være en følger - velkommen, og håper du vil trives godt :)

Jeg fikk awarden av Julie med NydeligFlott-bloggen, og da kopierte jeg teksten fra hennes innlegg, og satte inn mine egne bilder :) Gratulerer så mye med awarden!! Den fortjener du så absolutt :) Var min første og, så jeg ble sååå glad :)
Kos deg masse videre i påsken, og titt snart innom igjen :)
Alltid koselig å titt inn hos deg :)
Klem Lisa:)

Lisa sa...

Nå ble det veldig mange kommentarer fra meg ;) Jeg trodde den jeg skrev i dagtidlig ikke kom med siden den ikke lå her nå da jeg var å titta ;)Så da sendte jeg en ny ;) Men ser jo nå at det står at kommentarene må godkjennes først, så beklager rotet fra meg ;) Er et lite surrehode skjønner du ;)

Klem klem :)

Bjørkli Søndre sa...

Ikke så glad i den påskegule fargen jeg heller. Brunt er min favorittfarge og jeg har påskeegg i nettopp den fargen. Bra du fikk berget ditt oliventre. Jeg hadde to stykker ute i fjor sommer her i trøndelag og de trivdes veldig godt, selv om vi har mer dårlig enn bra vær. I vinter har de stått inne på hobbyrommet mitt 'Kolonialen'. Her har været gått fra striregn og all snø smeltet til full vinter igjen. Så de får stå inne en stund til. Misunner deg å kan holde på ute. Men her jobber vi med oppussingen av soverommet. Lite påskestemning i heimen i år. Men rommet blir jeg veldig fornøyd med! Skal bestille meg en takrosett til lyskronen på soverommet og gull kartellbourgie lampene på nett idag. Ååå som jeg gleder meg!

Ønsker deg en strålende skjærtorsdag! Takk for tipset om tekststørrelsen i innleggene mine. Lagt merke til at jeg har fulgt dem? :-)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Lisa! Hehe, må jo smile litt, for det er godt å se at det ikke bare er jeg som har gjort det samme som deg;! jeg la ut alle hilsnene dine; de var jo så koselige alle sammen! Takk for tips mht awarden, koselig at du synes jeg fortjente den! Bloggen din er nydelig, så det er klart jeg vil trives hos deg! Ha en flott torsdag videre! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Ingrud Louise! Får til og får til...foreløpig går det bra, men jeg er litt spent nå som jeg tok det siste inn. Jeg har vannbåren varme i gulvene, og er redd de tørker fort ut. Fikk tips om å vane i bøtte ( dyppe hele rota i vann), så det kommer jeg til å gjøre nå som det står inne. Ønsker deg og dine en kjempefin påske, kos deg masse! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei BS! Oj, de kartelllampene er jo bare NYDELIGE! Jeg liker dem veldig godt i sort og blank, men det blir nydelig hos deg med gull også! Rosett i taket var en god ide; det blir veldig fint tror jeg!

Og ja..jeg ser du har lagt om litt på teksten;). Var litt engstelig for at du ville ta det på "feil" måte; men tenkte jeg ville prøve likevel. Det er mye lettere å lese teksten din nå, og du fremhever de ordene som er poenget i setningen. Lettere å lese:)!

Her har været holdt seg stabilt, men kjøligere om dagen og om natten. Litt kald vind gjør det bedre å være inne enn ute, men ungene er jo mye ute da, og det er jo godt. Ha en flott dag videre; her er det pizza og middagsgjester om ikke lenge. Klem!