tirsdag 27. mars 2012

Tid for uterom!

Det er helt utrolig, men her på sørlandet har vi hatt flere dager på rad med temperaturer opp mot 22-25 grader, sol fra blå himmel og nesten vindstille. Helt herlig, det er jo nesten sommer! Eneste som mangler er grønne trær og busker, og blomster i krukker og bed ( og allergien min; men den setter nok i gang snart med den sprengvarmen vi har hatt). Likevel...det å sitte ute og kose seg en stille formiddag, eller om kvelden når ungene er lagt; det er utrolig deilig! Myke pledd og puter; lammeskinn og levende lys. Koselig!

 
Vi flyttet møblene ut på verandaen for et par uker siden, og det er så herlig! Vi er på jakt etter noen nye møbler å ha foran huset; godt sesongen såvidt er igang; for det er jo så utrolig mye å velge i!


 Jeg er så fornøyd med hagemøbler i rotting! Før sverget vi alltid til tre, og jeg ble så lei av pussing og maling, og lakking...så det var utrolig deilig å få tak i møbler som er vedlikeholdsfrie! Vi lette lenge etter møbler som ikke hadde hvite eller lysebeige puter; for med tre gutter så sier det seg selv at det ikke er det mest praktiske. På innemøbler ja; men ute er det jo ikke alltid skoene kommer av når de klatrer opp i sofane eller stolene. Men møblene er til å brukes, og det har de virkelig blitt også. Ikke har de falmet eller blitt slitt på andre måter heller; så de var definitivt verdt all letningen.


Lurer litt på hvor vi skal handle de nye møblene? Hva slags hagemøbler har dere? Bruker dere mest sittegruppe eller spisesbord/stoler? Vi lurer litt på det nemlig; hva som er mest i bruk? Vi har spisegruppe; men den er ikke så ofte i bruk..
Har dere erfaringer med at noen rottingkvaliteter holder bedre på farge og form enn andre? Jeg blir veldig glad for alle tips og svar; for det er jo så mye å velge i, og ikke like lett å vite hva som er det lureste valget.

Gleder meg til å høre fra dere!

12 kommentarer:

Nennes sa...

Så fine bilder, kjempelekker lykt!

:)

Janne sa...

Heisann:)
Herlige hagemøbler dere har!
Her har vi en salig blanding hihi:)
med 4 -5 terrasser pluss hagestue, blir det bare slik:)
Liker best sofagruppe, der du kan slappe av lenge.......
Det finnes nok mye bra rundt om - bare styr unna resirkulert plast - den er tynnene og kan falme.
Ha en fortsatt fin "sommerkveld"
Klem fra Janne

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Nennes! Tusen takk for koselig hilsen! Jeg falt også helt for den lykten da jeg så den første gangen. Fant den på Fargerike, og den er veldig grei fordi den rommer så mye. Kan ha lys i mange str osv. Ha en fin kveld videre! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Janne! Hehe..kjent problemstilling det der; vi har også tre forskjellige sett; men jeg håper nå at siden to av dem har sett sine bedre dager; så får vi en helhet i nye møbler som passer sammen. Så jeg håper på gode priser fremover! Takk for tips om røttingkvalitet; det skal jeg passe på! Men 4 - 5 terrasser...hva slags hus bor du i??? Må nok inn og snuse litt på bloggen din ja...;) Fin kveld til deg også, klem

Anitas Interiør verden sa...

Heisan, ja her har sommeren også meldt sin ankomst, utrolig flotte dager vi har hatt her på østlandet.

Ang utemøbler, her har vi både sittegruppe og spisebordgruppe, og vi bruker vel spisebordt mest da det står der vi har solen hele dagen. Vi har gode solstoler ved spise bordet, kjøpt oss nye nå ( aldri handlet hagemøbler i mars før :-) og gleder oss til mange flotte grill middager ved bordet.

Vi har rotting og er fornøyd med det.Det siste innkjøpet gjorde vi nå på Jysk, solide og gode møbler, sittegruppen kjøpte vi på Maxbo i fjor .
Det er jo så utrolig mye å velge i der ute så det er ikke lett.

Klem Anita

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Anita! Så flotte tips; tusen takk! Veldig flott at du skrev hvor dere hadde kjøpt møbler; da kan jeg lettere sjekke det ut selv også. Godt at sommeren også treffer østlige trakter, jeg håper det er et forvarsel på en flott og deilig vår/sommer! Jeg ser den at gode lenestoler rundt et spisestuebord er lurt; mon tro om vi skal ta en ektra titt på dere har kjøpt. Ha en fin dag; her er det møter og jobb til langt på kveld. Klem

Anne-Kari sa...

Johooo! ;)
Koselige utebilder, fikk tankene straks over på en laaaang og koselig kveld i mai 2008, hehe!
Ang. hagemøbler så vet jeg jammen meg ikke.. Er på jakt etter det selv, men vi er nok ute etter noe i forskjellig prisklasse, i tillegg er vi sikre på at vi må ha spisegruppe. (Forsåvidt både innendørs og utendørs).
Vi har også en drøss terasser, men tenker å inndele de til hvert sitt bruk. Den med kveldssol får fokus på spising, grill, m.m., den med formiddag/tidlig ettermiddag får basseng/leker til ungene, den lille får sandkasse (håper jeg), den enda mindre er jeg usikker på, og den foran må skiftes ut. (Og på sikt tenker jeg på to små stoler og et lite bord der, til dagens første kaffekopp, o.l.,-morgensol der.)

Håper vi sees snart!

Stor klem, Anne-Kari

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei vennen!! Så gøy å lese en hilsen fra deg her! Mistet helt tellingen jeg altså, nesten luksusproblem med så mange terrasser! Gleder meg til vi treffes, håper vi får det til snart! Hils gjengen, klem

Anonym sa...

Lekkert!!! Lurer på, har dere en del av verandaen med bord man kan spise på også? jeg er så usikker selv, for jeg ønsker å kjøpe plast"rotting"møbler selv, som ser bra ut, og er koselig å sitte i. MEN samtidig så griller vi veldig mye ute om sommeren, og trenger da spisebord m stoler for å kunne ha nok plass å plassere mat og tallerkener på. Har dere dette, eller holder det med bare rottingmøblene? Man kan vel evt ha det i hver sin krok, slik jeg nevnte? Hmmm...
Klem, Frans ;)

mirjamsdrøm sa...

Heisann :)
Ta en titt på bloggen min!
God påske!
Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Mirjam! Nei, så utrolig gøy å få en award av deg da! Dette var koselig, min aller første, og ekstra koselig at den kommer fra en god venn! Jeg skal sende den videre så snart jeg får sjansen;) Stor klem og fin lørdag til deg!

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Fran! VI har spisemøbler i den ene enden, og sofagruppe i den andre på verandaen, og planen er å få tak i en ny sofagruppe til å ha foran. Veldig greit å ha begge deler; men hvis du bare skal ha en av delene; så er det lurt å kjøpe en spisegruppe i rotting ( vedlikeholdsfritt) med høyt bord.Da får du behagelige stoler en kan sitte lenge i; og spisemuligheten beholdes. Da er det duket for lange koselige kvelder med lykter på bordet; og godt drikke. Deilig...Lykke til! Klem