onsdag 7. mars 2012

Prosjekt makeover; fra kabeltrommel til bord; del 1

God formiddag alle sammen,

og velkommen til 

Rødhette AS,

som har lagt seg som følger av bloggen min! 
Dette var kjempekoselig; og jeg håper dere vil trives her hos meg. 

Som kanskje noen av dere har lest; så skulle jeg altså nå sitte i boblebadet oppe på Gautefall og kose meg på hyttetur. Slik gikk det altså ikke; min mann ble syk og da ble det å være hjemme istedet. Men det er jo deilig det også, og så fikk jeg jo muligheten til å gå igang med et prosjekt jeg har tenkt lenge på...

Nemlig å forandre en kabeltrommel til et vakkert bord! Det er kanskje ikke den mest originale idèen, for det er jo mange bloggere som har laget det før, men det er jo artig likevel. Idèen kom jeg på da jeg leverte eldstemann på skolen for et par dager siden. Det står nemlig en stor kabeltrommel i skolegården, og den ser jo ut akkurat som et bord... Så da jeg kom hjem tok jeg telefonen og etter en aldri så liten ringerunde fikk jeg napp;)


Jeg traff en en person som kan gi meg nesten ubegrenset med kabeltrommler i alle tenkelige størrelser. Er det ikke fantastisk? Da er det jo virkelig bare fantasien; og kanskje bagasjerommet på bilen som setter grenser! Jeg må jo benytte meg av denne fantastiske sjansen; og planene er mange på å lage noen flotte bord! Faktisk leker jeg med tanke på å kaste ut spisestuebordet; og få tak i en kjempetrommel som bord...et rundt spisestuebord har jeg ønsket meg lenge, men liksom ikke funnet det jeg vil ha.
Mon tro om jeg får mannen min med på det?

Men i første omgang; så skal ihvertfall denne kabeltrommelen bli et avlastningsbord til stua. Litt røft må det også være; i og med at jeg liker blandingen av mykere industristil og litt klassisk. Så noe søtt og nusselig blir det ikke; det passer ikke inn her hos oss. Nei; jeg vil ha frem de flotte naglene; skruene, og mønsteret i treverket. Skiltet og stempelet. Jeg vil ha en grov flott lampe på bordet; dette skal ose industristil!


Som sagt; så gjort. Kabeltrommelen måtte jo først av alt pusses ned; og den er så grov at jeg må bruke pussemaskin for å få den fin. Black & Decker Mouse Sander er mitt favorittverktøy ( ved siden av drillen); og den er utrolig grei og liten å bruke. En kommer til i alle krinkler og kroker, og det finnes jo så utrolig mange ulike pussepapirer. Og så er det gøy da, selv om det støver utrolig mye og  må gjøres ute. 
Etterpå vasket jeg den to ganger med salmiakkvann, og lot den stå og tørke. En liten runde til med pussemaskinen ble det også, ettersom det hadde løsnet litt nagler som måtte pusses bort. Så vasket jeg over den igjen med en fuktig klut slik at treverket ikke skulle "buste" seg opp, og slik at underlaget ble glatt når jeg skulle beise. Da blir bordet finere synes jeg, når alt er glatt å ta på.

Bordet er helt glatt pusset; selv om naglene står der så er det mykt og godt å ta på.
Så var det fargevalget da, skulle jeg beise eller male? På vei til barnehagen tok jeg derfor en liten tur innom Fargerike. De har utrolig godt utvalg av fargeskalaer og ulike typer maling og beis, og det er alltid hjelp å få til å velge riktig produkt. 

Siden jeg ville fremheve treverket og ikke skjule det, er nok beis rette produkt. Men hvordan velge farge...

Foreløpig står det mellom to strøk "Patinagrå" 9099, eller " Kullsort" 9044. Den er også utrolig flott, men den blir for mørk i to strøk så da må det i såfall bare være ett. Det viktigste er at fargen på bordet brekker litt mot resten av fargeskalen i stuen; samtidig som det skal harmonere med "Kalkgrå" som er veggfargen i stua. Jeg er altså på jakt etter et nytt kinderegg; fin farge, brekke, og harmonisere.

Nå er jeg spent på å høre fra dere! Jeg regner jo med at det er flere som har trommelbord hjemme, og hvis dere hadde lagt igjen en kommentar så vil jeg gjerne ta turen innom og se på bordene deres! Kom gjerne med tips om flotte farger i interiørbeis til slike bord;det er altfor vanskelig å velge!

Ha en flott dag alle sammen!

10 kommentarer:

mirjamsdrøm sa...

Kabeltromler er jo bare så kule!
Min søster har også et sånt bord i stua;)
Gleder meg til å se den ferdig!
Tror dette blir kjempebra!
Klem :)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Mirjam! Ja, ikke sant? Jeg synes også de er utrolig stilige, og da min kjære var helt med på idèen med å ta en inn i stua, så må jeg jo bare gå igang når anledningen byr seg! Håper det blir bra, gøy er det ihvertfall! Klem

mirjamsdrøm sa...

Du har jo en av verdens greieste menn tror jeg ;)
Veldig kjedelig med Gautefall turen din da, men men.
Du får stelle godt med mann, barn og heim istedenfor!
Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hehe...ja, han er veldig grei, og heldig for meg så har vi samme smak også. Faktisk fikk jeg han på gli med å bytte ut spisestuebordet også; så nå er det viktig å bruke god tid på dette trommelbordet så det blir så fint at han kjøper resten av idèene mine også. Men han er utrolig grei; og jeg har nok verdens beste mann ja; så heldige meg:)!! Vi koser oss hjemme, og jeg skal sette bolledeigen om litt. Ha en fin dag du også, i slapsesnøen;) Klem

Anonym sa...

Ja, nå har vi kosa oss ille. Alle var i strålende humør. Tror nok vi var 13 stk i boblebadet samtidig, og vi kosa oss med sjampagne og diverse andre godsaker. Savnet deg vet du.
Gøy å komme hjem igjen, og se dine nye ideer. Gleder meg til å se det ferdige resultatet.
Klem fra Sissel

Drømmehuset mitt sa...

Hei

Så spennende prosjekt du holder på med.
Her i huset ble kabeltrommelen hvit og jeg er godt fornøyd med det. Men jeg liker også godt de litt tøffere variantene.

Må si du er heldig som har fri tilgang til kabeltrommler:)

Ha en fin fin kveld:) Skal huske å gi deg beskjed om jeg kommer over noen fine Dora ting:)

Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Sissel! Så bra at dere ahr hatt en flott tur! Kan tro jeg har tenkt på dere, og skulle gjerne vært der oppe. Men, det blir jo tur til neste år også; håper vi kommer oss med begge to da. Veldig artig at du liker bordet! Du vet jo meg og mine prosjekter; dette er nok ikke siste kabelbordet vi får hjem nei...Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei DH! Takk for koselig hilsen! Det som er så gøy med kabelbord/pallebord er at de kan få helt forskjellige utrykk bare som følge av fargevalget på malingen. Du har jo en nydelig stil hjemme hos deg, og der er et hvitt kabelbord helt perfekt. Her hos meg; tja...det kunne sikkert stått her i hvitt også, men jeg vil prøve å ha det litt røffere; så får jeg se om det fungerer...? Blir spennende å se, og så er det jo bare å gjøre det om hvis ikke. Takk for at du vil tipse meg mht Dora, de har jo så masse flott! Jeg tror det vil komme mye i den serien når produsentene ser hvor populær den er. Her er mange av butikkene helt tomme, med bestillingslister som har stått inne flere uker allerede. Så kanskje det er litt "løp og kjøp" med Dora? Det passer meg veldig bra, jeg som er litt utålmodig av meg;) Ha en fin kveld! klem

Marensorlie sa...

Hei :) svigerinna mi er på jakt etter en kabeltrommel i tre, hvor fikk du tak i din?

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Maren! Beklager så mye, tenk jeg har helt glemt åsvare deg! Vetdu, jeg tok for mg gule sider, og ringte til store el-leverandører i området her. De aller fleste ahr retur på sine, men du kan være heldig og komme over noen som ikke har det. Vær kreativ, og ring overalt. Lykke til!