lørdag 24. mars 2012

Endelig ferdig med loftstua!

Lurer på om det er flere som har et rom som ikke er i bruk så ofte? Det er ofte de rommene som er vanskeligs å innrede; og finne en endelig funksjon for. Da vi tegnet huset hadde vi veldig klare planer for bruken av loftstua, men så ble det jo ofte til at det rommet ble brukt til så mange andre ting; noen som kjenner seg igjen? Slik er det med loftstua vår. Den har vært brukt til det meste egentlig; både lekerom, oppbevaringsrom, og alt mulig rom. 

Det er kanskje derfor jeg har hatt litt ekstra lyst til å gjøre den "ferdig" på et vis; få den slik at den blir brukt? Og da kommer en jo til innredningen da. Nå har jo vi alle soverommene unntatt gjesterommet i denne etasjen, og dermed må møblene tåle at ungene leker i dem, og bruker dem. Hjemmet vårt skal tåle å leves i; samtidig som jeg gjerne vil at det ser fint ut også. At det som settes inn der av møbler og andre ting "henger sammen", og gir en helhet. Og det er ikke like lett; å kombinere det praktiske, med det estetiske.

Det runde bordet er et gammelt furubord jeg malte i patinagrå interiørbeis.

Men, det meste er mulig med Ikea 20 minutter unna. Valget falt på en Ektorp lenestol og to bromma puffer. Vi har ikke hatt Ektorp møbler før; men jeg kan love at dette blir ikke siste gang ( det er nemlig plass til en til...). Den er utrolig god å sitte i; lekker å se på; og veldig praktisk med avtagbart trekk som kan vaskes. Og så er det litt størrelse på den også; den "forsvinner" ikke i et rom. Jeg ønsker meg veldig trekket i Svanby grå til den stolen; men inntil videre koser jeg meg med det hvite; og har heller litt farger i detaljene. 


 Sikkert mange som lurer på om hvitt er så veldig praktisk da; men det er det faktisk! Vi har jo bare hvite Henriksdal trekk til alle spisestuestolene; og på puffene; og de vasker jeg på 40 grader; og på stryketørt etterpå. Da er det bare å ta trekkene på lett fuktige, og jeg slipper å stryke. For det er en jobb, å stryke tørre, krøllete stoltrekk ( har nemlig forsøkt det også).

Både ketchup og syltetøy og andre ting går rett av; og skulle det bli et problem så er det jo bare å helle litt klorin i vannet. Enkelt og greit, lyst og fint. 


Litt grønt er jo også fint; og jeg er veldig glad i oliventrær. Vi har et på verandaen også. De mister jo litt blader av og til, men de tåler å tørke ut, og da bare dypper jeg dem i en bøtte med vann. Herlig med enkle ting! Oliventreet har jeg i en kurv lik den i stua, også den fra Fargerike.

Jeg lurer på å kjøpe Ektorp sofa eller lignende til kjellerstua også; men er litt usikker på hvordan kvaliteten er på putene over tid. Noen som har erfaringer med sofaer/stoler fra Ikea? Lurer faktisk på å finne noe brukt på Finn.no kanskje? Noen som har erfaringer med det?


Ellers har vi vært i bursdag i dag; veldig koselig. Faktisk er de store guttene og mannen min der ennå; mens jeg dro tidlig hjem med lillegutt. Enn så lenge er det heeeelt stille i hus og hjem, og jeg kan kose meg med bloggen. Håper dere har hatt en fin dag!

19 kommentarer:

Ingrid Louise sa...

Kjempefiin loftstue!!
Jeg har tre Ektorp sofaner,en stol + pallen som du har og er veldig fornøyd!!
Både pris,komfort og utseendet er supert!!
Ryggputene snur jeg bare innimellom,bytter på de,sånn at de blir "like mye brukt",og da holder de fasongen,men litt slappe blir de jo etterhvert da!!
Lykke til med evt Ekorp kjøp,og en finfin lørdag til deg!!
klm ingrid l

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Heisan! Så gøy å høre at du er så fornøyd med Ektorpene dine! Det skal jeg jammen vise mannen min. Han er nemlig litt skeptisk til dette med putene; men jeg tenker som deg at de kan jo snus på innimellom! Håper du også har hatt en fin dag i dag; det har vi! Klem

Anonym sa...

Kjempeflott loftstue! Jeg liker også godt de ikea møblene der, og de er så gode å sitte i! Lykke til med fremtidig kjøp; enten det blir nytt etter brukt. Ikea er veldig greit, og med nye trekk kan jo selv en gammel traver bli god som gull!

Anonym sa...

Oi HER var det vakkert, altså!!! :) Ville hatt deg her en stund, gitt ... Klæm Fran ;)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hehe...så koselig Fran! Jeg kommer jeg vettdu;)! Artig at du likte loftstua, alltid like koselig å høre fra deg! Ha en fin kveld; klem

Guttemamma sa...

Kjempe-kjempekoselig !! Vi har Ektorp i stua, like god etter tre år,men vi sitter ikke der i timesvis hverkveld (har tv-stue oppe).Skiltet er fra Dags marked i Drøbak.
Klem♥

Anonym sa...

Hei=)
Jeg har to 2-seter sofaer i ektorp,som jeg bruker hver eneste dag,både til tvtitting og sløving og jeg er super fornøyd!

De er nå 3,5 år gamle og er like fine enda.....når man tar av trekkene for å vaske dem klapper jeg bare lett på putene før nytt trekk kommer på,å da er de helt som ny igjen!

Venner og famile er blitt så glad i dem att de også har skaffet seg slike, ettersom de er utrolig gode å sitte/ligge i samt att de fortsatt er like fine.

Vennlig hilsen "Tante T"

Kremfaret sa...

Wow, for en flott stue, det ser veldig hyggelig ut der. Bra den blir i bruk fra nå av da ;-) Har selv en litt trøblete kjellerstue som byr på noen utfordringer rent lysmessig. Tror temaet der nede nesten er nødt til å være litt brunt/beige/tilfeldig. Akkurat nå må det ryddes etter at sambo har brukt stua til innesykling! :p Ha en fin søndag :)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Anonym! Takk for ksoelig hilsen! Ja, det er veldig greit med de trekkene; og så er det jo så mye å velge i også! Ha en flott og solfyllt søndag! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei "Guttemamma"! Takk for svar om skiltet; det er utrolif glott. Vi har Dags marked her også, mon tro om de har samme der. Skal ta en tur innom imorgen og se. Godt å høre at dere trives med sofaen deres; det går nok mot flere ektorp her også ja;) Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Kremfaret! Hehe...kjenner til det å ha en kjellerstue til alternative formål ja;). Vi hr kombinert treningsrom og prosjektor/hjemmekino, så det rommet brukes til det meste. Lykke til med planene, det blir sikkert flott! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei "tante T"! Så utrolig gøy å høre at på tross av daglig bruk i flere år så er sofaene dine like flotte. At også familie og venner av deg kjøper samme møbler; bedre anbefaling kan en vel ikke få? Takk for koselig hilsen; ha en fin søndag. Klem

Drømmeboden sa...

Ektorp-serien er kjempelekker! Vi har en sjeselong som vi kjøpte brukt på finn.no og det er nesten den mest brukte sofadelen vi har :-) Og som du sier hvitt er ikke noe problem når man kan vaske trekkene! Ha en finfin dag :) Klem Ranveig

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Ranveig! Å heldige du som har sjeselongen! Jeg angrer fortsatt MASSE på at mannen min overtalte meg til å gå fra to Karlstad hvite sjeselonger i billigkroken til 900.-. Kan vel si jeg har lært etter det; at kommer en over et kupp; så blir det med hjem! Planen min var opprinnelig å ha to sjeselonger i loftstua, men så hastet det litt med den stolen og de hadde ikke inne sjeselongen med armlene på ve side. Jeg ville nemlig ha en av hver, så det ble armelem på begge når de ble satt sammen. Og så skulle jeg bytte ut bena med metallhjul med stoppere. I første omgang ble det stolen, og jeg såååå fornøyd. Det blir garantert en til, og så har jeg lyst på toseter og to sjeselonger til kjellerstua. Men først må den males;) Ha en fin dag! Klem

Lisa sa...

For en herlig blogg du har! :) Masse fine bilder!

Vi har 2 Ektorp-sofaer og begge er kjøpt på Finn :) De holder seg veldig bra, og så er det moro at man bare kan kjøpe nytt trekk om man vil fornye litt :) Kos deg med Ektorpene dine :)

Har lagt meg til som følger og gleder meg til å titte mer inne hos deg:)

Titt gjerne innom hos meg og:) Klem Lisa:)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Lisa, og velkommen som følger av bloggen! Tusen takk for koselig hilsen, det var artig å høre at du er så fornøyd med ektorpene dine! Jeg er fortsatt strålende fornøyd med stolen vår, og gleder meg til det kommer flere inn i huset. Jeg kommer innom bloggen din også; gleder meg til å lese! Ha en fin søndag; klem!

Anonym sa...

Hei. Ble skikkelig inspirirert av den flotte loftstuen din, vi driver å male å legger inn spotter i taket, er så dritt lei furu! Ett lite spørsmål, hvor har du kjøpt gulvteppe du har foran stolen? Klem fra Namsos

Notre-de-maison/ Gry sa...

Hei! Koselig at du likte loftstua. Furu er litt av en jobb å male over, men utrolig så flott det blir! Teppet er lammeskinn, og jeg fant det på IKEA

sjarmerende kusiner sa...

Det var en koselig loftstue :-)
Jeg har og Ektorp møbler oppe, men dessverre bare hvitkalkede panelvegger, veldig lyst på malte tak og vegger slik som deg!!
Ha en fin lørdag :-)))
Trude C.