torsdag 22. mars 2012

Fra avfallsdunk til blomsterpotte; DIY

Nå er jo tida for å flytte ut hagemøbler, pynte med blomster og planter i små og store krukker og potter. Og hver vår ser jeg på de jeg har, og tenker at jeg burde jo finne meg noen nye. Men de er jo ofte så dyre; de jern/zinkpottene en kan få kjøpt; så da er kanskje alternativet å lage noe selv?


Og snakk om å være på rett plass til rett tid! Jeg var så heldig her forleden at alle de gamle emaljedunkene på jobb skulle bytes ut med plastikk! De var på vei til søppelcontaineren alle sammen, da jeg fikk reddet fire stykker. Gjett om jeg var glad! Tror ikke alle skjønte helt hvorfor jeg strålte som en sol over noen gamle søppeldunker; men jeg så potensialet i dem; og visste hvor flotte de kunne bli! Slike emlajedunker er jo nesten ikke å få kjøpt lengre. 


På bildet ser den lyse dunken nesten fin ut, men tro meg; det var den ikke!! Rusten og ikke akkurat ren inni. Så først ble alle vasket maaaange ganger i salmiakk og klorin. Jeg vet jo veldig godt hva som har vært oppi de dunkene; og de skulle skrubbes både godt og lenge før jeg ville ta dem i bruk hjemme. 

Etterpå ble de pusset med fint sandpapir, og malt med spraymaling. Jeg fikk tak i Quick sort silkematt spray på Fargerike, og det gikk ikke lenge fra jeg begynte til de var ferdige. Herlig altså; med slike raske prosjekter!!


 Jeg synes de ble fine som blomsterpotter...og passet godt inn til de sorte rottingmøblene våre. Utrolig gøy å få fire nye blomsterpotter; og det helt gratis!


 Jeg lurer på om det er flere som har små eller store hageprosjekter på gang? Planting eller utemøbler, maling eller andre ting? Kom gjerne med tips og fortell hva dere holder på med; jeg har lyst til å finne på noe nytt ute.  Aller mest; har jeg lyst på en ny paviljong siden den vi hadde gikk i stykker i fjor høst. Men jeg trenger en som tåler litt vind og kan stå på belegningsstein. Noen som har erfaringer her? Gleder meg til å høre fra dere! 

Et stort velkommen også til Fruen på Solhaug, kjempekoselig at du har lagt deg til som følger, jeg håper du vil trives her!
Ha en flott kveld alle sammen!

7 kommentarer:

mirjamsdrøm sa...

Heisann!
Slike kupp og prosjekter er jo bare så gøye :)
Ble kjempefint!
Ha en fin kveld!
Klem

Bjørkli Søndre sa...

Så kreativ du er! Ja det er ikke alle som ser potensiale i slike dunker. Da er det så flott at det finnes kreative sjeler som deg som kan gi oss inspirasjon. :-)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Mirjam! Ja, der er utrolig artig når en kommer over slike herligheter! Nå har de andre på jobb fått øynene opp for disse dunkene, og detektiv en aldri så liten leteaksjon etter flere. Det er jo artig da, at ideen min fenger! Ha en fin kveld! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei BS! Tusen takk for en koselig hilsen, det var artig at du likte dunkene! Gøy med slike småprosjekter når det blir et fint resultat! Ga en fin dag! Klem

Vårt Hus sa...

Åh! De ble kanon fine. Så heldig du var og så bra at du fikk reddet disse herlighetene fra søpla!
Ha en super flott helg :)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei! Ja, jeg var kjempeheldig! Heldivis er mannen min også veldig fornøyd med resultatet; og det gjør det jo ekstra gøy! Ha en flott dag videre! Klem

Hanne sa...

Dette var jammen kreativt! Tenk å komme på å lage blomsterpotter av gamle avfallsdunker. De ble utrolig flotte; mon tro om jeg ikke skal kopiere deg der om det er iorden? Tror vi har noen som likner på jobben min. God lørdag til deg!