torsdag 9. februar 2012

Prosjekt makeover - fra europall til bord del 1

Endelig er jeg igang med prosjekt makeover- å lage en europall-eller rettere sagt; to europaller om til bord. 

Pallebord er jo det store i interiørverdenen, men det er altså ikke derfor jeg vil lage et. Jeg synes det er utrolig stilig, og jeg liker den røffe, litt uferdige finishen et slikt bord gir. Og siden gutterommet til eldtemann har litt industripreg med mye stål og arkivskap i jern, så tror jeg det blir veldig tøfft. Dessuten må et slikt rom ha møbler som tåler røff bruk, og hva er vel mer robust enn et bord laget av europaller. I tillegg har jeg det utrolig gøy mens jeg holder på, så det blir liksom "vinn-vinn" for alle parter. 

Men bordet må jo også dekoreres....og der har jeg helt spesielle planer. Fargene jeg har valgt til selve bordet er eggehvit med glansgrad 30, men til dekoren var jeg på jakt etter to helt spesielle farger...



Så da bar det ned på Fargerike, og jeg fikk snakket med samme interiørkonsulent som jeg har brukt før. Fargevalget til dekoren ble "Nordisk Hav" og "Hibiscus" fra Lady, Jotun. Disse er for mørke i fargen til at Joutn sense kan brukes, men interiørfinish malingen fra Lady, Jotun er også vannbasert og luktfri.

Ellers har jeg hele tiden vært helt bestemt på hvordan det skulle se ut, og jeg var så glad da både Mc Donalds og Monter her i byen gav meg en palle hver. Nå har de stått i garasjen noen dager og tørket helt opp, og deretter tok jeg dem inn i gangen for en vask. 

Da de var tørre igjen, pusset jeg over pallene med grovt pussepapir, og malte pallen med to strøk kvistlakk. Deretter sparklet jeg alle spikerhuller og andre grove ujevnheter to ganger, og pusset det ned. (På bildet under kan dere se sparkelrestene, for det er bare malt et strøk. 
Dette forsvinner ved neste strøk maling).

Her er den ene pallen, malt ett strøk med eggehvit. Den mangler de smale bordene på 4 x120 cm, men de er malt og kommer på etterhvert. Det blir et mellomrom mellom alle plankene på 0.5 cm.

Dette bordet skal være rustikt og røfft, derfor har jeg valgt å beholde de originale plankene. På toppen av pallen er annenhver planke stor og liten, så for å få en bordplate som gjør at bordet kan brukes og dekoreres; supplerer jeg med smale planker på 4 x120 cm. På den måten blir det røffe i bordet understreket med at det originale beholdes, og forskjellen i plankestørrelse blir et mønster i seg selv. Det skal også være et mellomrom mellom alle plankene på 0.5 cm. De små plankebitene på 4 x 120 cm er malt for seg selv, og ligger til tørk, så de har jeg ikke bilde av. 

Pallene har litt stilige trykk på enden; som denne som viser "green cargo".
 På enden av pallene er det svidd inn "euro" og "green cargo".
Disse har jeg malt med kvistlakk, slik at skriften skinner gjennom; men ikke den brune fargen. Litt stilig synes jeg. 
 
" Euro" svidd inn i treet.

Når jeg er ferdig med bordet, skal jeg ha en bordplate på toppen laget av en dusjkabinett vegg. Jeg fikk ikke tak i whiteboardplate til en grei pris, så da ble det å være kreativ og finne andre løsninger!
Men aller først skal altså bordet males ferdig og få industrihjul på, og så skal det dekoreres på en helt spesiell måte.....men det er hemmelig inntil videre, så dere får bare følge med hvis dere vil se mer!

8 kommentarer:

Fjordlykke sa...

Så spennende, tipper det blir knalltøft! Gleder meg til å se det ferdige resultatet!

Ha en finfin kveld:)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei! Takk for kjempekoselig hilsen! Jeg håper det blir like bra som jeg tror, dette blir spennende! Nå har jeg akkurat malt adre strøk, imorgen blir det montering og dekor! Gleder meg. Ha en fin kveld! klem

Alt for kropp og sjel sa...

Så kreativ du er. Har nå bladd meg gjennom mange av innleggene dine(lenge siden jeg tok en skikkelig runde i blogglang) Ett nydelig hjem du har.
Gleder meg til å se pallebordet ditt ferdig.
Klem fra Linda

my dream sa...

kjekt med prosjekter :) gøøøy.. :) fint hjem du har... :)
Har blogget i 6 uker nå, syns det er kjempe gøy å surfe rundt hos andre å kikke, blir sååå inspirert! :)
-Klems Diana-

Anonym sa...

Wæææ, hvordan kunne bildene stoppe nååå? Satt helt fordypt i tekst og bilder, nikket, drømte om egne paller, elsket fargene og bladde og bladde ... så må det holdes hemmelig? skrik! :( Kan IKKE VENTE til å se det ferdige resultat! Du er helt genial, menneske! :)
Klem, Frans.

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Linda! Takk for kjempekoselig hilsen! Så gøy at du har lest litt inne hos meg, slike ting blir jeg glad for! Takk for koselige ord om hjemmet vårt. Imorgen kommer bilder av pallebordet, håper du tar turen innom da også. Ha en fin kveld! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Diana! Så koselig at du fant veien inn hit til meg! Det er utrolig gøy å blogge, og du har mye å glede deg til! Takk for koselig hilsen; og velkommen igjen! Ha en fin helg, klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Fran! Må jo holde litt på spenningen da...hehe...Neida, jeg ble ferdig med det meste ikveld, det mangler bare montering og hjul, så følg med imorgen; da kommer det et bilderas... Kan røpe at mannen og storebror var et stort glis begge to da de så den, og mannen min sa at han hadde aldri trodd en pall kunne bli så fin. Så du kan bare glede deg...Klem!