lørdag 4. februar 2012

Oppe før hanen galer, hva gjør vi da?

Jo, vi ominnreder. 
Joda, dere leste riktig. Her var vi oppe før 6.30 imorges, og ettersom alle andre i dette huset fant det for godt å sove....og mamma kjeder seg, så kan vi jo like godt gå igang og ominnrede stua. 
Godt naboene sov, for ellers hadde de vel lurt veldig på hva som stod på her i heimen, med fullt lys i stua, rengjøring og flytting av møbler med mamma i bare pysjen, og det før klokka syv en lørdags morgen.. Jaja...jeg har vel aldri skiltet med å være tålmodig når jeg først får en idè i hodet. 

Fra spisestuen mot kjøkken og gang.
Spisestuen med døren lukket mot gangen.
  Som sagt, så gjort. Da de små grå begynte å virke etter dagens tredje kopp kaffe, begynte jeg å flytte litt rundt på nettopp spisestuen. Faktisk kom den tilbake der den stod før, for leeenge siden. 

Fra gangen inn mot stua. Ikke lett å ta bilde i motlys...

Opprinnelig ble spisestuen flyttet for å ha bedre passasje ut på verandaen på sommerstid, men der er en jo ikke når verandaen er full av snø, og alle hagemøbler er låst bort for sesongen. Den doble døren og vinduene har liksom virket litt "tomme" etter flyttingen, så i dag kom alt tilbake på plass. Da er det ekstra greit med lysekrone uten strøm! Det er bare å flytte på den, og putte litt hvit sparkel i gamle hull i taket. Enkelt og greit! Sånn liker jeg.

Spisestuen mot verandaen. Må nok innom Hageland i dag og få meg noen hvite blomster til bordet..

Nå er det jo også sånn ( ihvertfall hjemme hos oss) at en del av stua automatisk går til babyleker og den alltid like "dekorative" lekegrinden ( her har jammen designerspirer noe å lære...for makan til lite vakkert konsept), og da blir det mindre bruk av andre ting; som feks spisestuebordet. 

Mot resten av stuen. Sofagruppen er videre inn mot høyre fra denne vinkelen.

Nå er resten av stua mot sofaen blitt et kombinert leke/stueområde. Den "vakre" lekegrinda har kommet bort i den delen av stuen hvor spisestuen stod før, og det er lettere å se babyen og følge med på hva han holder på med. Så, selv om det kan virke ganske så tomt på gulvet på dette bildet, så har jeg i anledning fotograferingen altså tatt bort den "lekre" lekegrinden stappfull av babyleker som ellers står midt på teppet.

Tror dette blir bra...hva synes dere? 

Jeg blir veldig glad for tilbakemeldinger, så legg gjerne igjen en kommentar!

14 kommentarer:

Trine sa...

Det ble kjempefint!! :-) Og FOR en spisestue.. Dere må jo ha mange fine selskaper rundt det svære bordet ;-) Har også problemer på sommeren med spisestuen og verandadør, men da er det jo bare å flytte tilbake. Eller, nå tror jeg den har funnet sin plass, så der skal den få stå en stund.

Kjempefint hus dere har, skulle gjerne hatt all den plassen.

Ha en fin lørdag i winterwonder land ! -Klem-

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Trine! Takk for kjempekoselig hilsen! Ja, vi har hatt en del selskaper her, og en 40 årsdag med over 40 gjester til bords i stua. Det gikk kjempefint! Koselig at du liker huset vårt, vi trives veldig godt her, og synes vi har fått det slik vi ønsket da vi begynte å tegne. Jeg må innom og se på din spisestue også, ble litt nyskjerrig på din løsning..Ha en flott dag du også! Klem

Ingrid Louise sa...

Kjempefint!!
Så koslig å sitte ved vinduet når man er til bords!!
Tror du trygt kan gå for denne varianten!! (Og er du en om-møblerer så kvir du deg jo ikke for å flytte det tilbake!!) ;-)
klm ingrid l

liljeblomst sa...

hei takk for hilsen.jeg prøvde å endre litt på bloggen igår så var nok derfor du ikke fikk lagt inn noe.mye å sette seg inn i .kan jeg spørre hvor du redigerer bildene dine.
liker så godt stua di,nydelig når den er grå.er litt lei det beige.og en veldig fordel med lampe som kan flyttes ,det er et problem her.som skaper litt begrensninger,
ha en fin lørdag...og forresten utifra hvilke butikker du har skrevet om på bloggen kan det virke som om vi er fra samme by:)
KLEM SILJE

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Silje! Så artig, ja jeg hadde det litt på følelsen skjønner du! Kanskje vi har gått forbi hverandre på gata uten å vite. Liten verden.. Mht bilderedigeringen, så har jeg lastet ned Photoscape. Det er gratis, og har mange fine funksjoner. Lett å bruke. Vi hadde lys toscana i stua før, og jeg synes det var veldig fint i starten, men så ble den bare mer og mer gul ( ihvertfall i øynene mine), så da bestemte jeg meg for å male den grå. Og da mannen var enig, ble den det. Vi har ikke angret siden. Jeg liker å ominrede, og vi var veldig enige om da vi bygde at vi ikke skulle ha noen faste lampefester i taket. Det er jeg veldig glad for, for da kan alle rom brukes på langs og på tvers. Ha en fin og snøfull lørdag du også;)Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Ingrid Louise! Hehe..jeg er nok en av dem ja, som liker å endre saker og ting både en og flere ganger. Så dette er nok neppe siste gang spisestuen får endret litt på innhold og plassering;) Koselig at du likte det, setter stor pris på sånne hyggelige hilsner! Ha en fin lørdag! Klem

Kristin sa...

Så vanvittig fint! Og det kunne godt ha vært meg som er oppe grytidlig og ommøblerer! Alltid nye ideer som må prøves ut! Vi driver å planlegger vårt drømmehus, så jeg tror jeg må bruke litt tid på bloggen din:) Liker det jeg ser!! Fin lørdag til deg:)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Kristin! Tusen takk, dette var utrolig koselig å høre! Setter veldig pris på slike koselige kommentarer, det betyr mye. Jeg legger jo mye tid ned i både hus, hjem og blogg, så det er utrolig koselig at du vil følge med videre og finne etter inspirasjon i vårt hjem; som jo er drømmehuset for oss. Gleder meg til å høre fra deg fremover! Ha en fin lørdag! Klem

Hespe sa...

Hei på deg i søndagskvelden, og takk for koselig hilsen hos meg!!

Wow, det må jeg si - skikkelig morgenfugl er du ;) Men duuu, for et fantastisk flott hjem du har da - helt nydelig! Nå gleder jeg meg til å titte litt tilbake i innleggene dine :)

Angående stoffet som jeg har brukt til putene mine, så er det linstoff kjøpt på Ikea ;)

Ønsker deg en finfin søndagskveld videre!

Klem fra Hildegunn

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Hildegunn! Tusen takk for koselig hilsen! Linstoffet på ikea ja...at jeg ikke tenkte på det. De har jo grått linstoff også, og hvitt, så da er jo "fargene" mine der også. Jeg har tenkt meg dit en tur til uka for å få tak i en hvit tallerkenhylle, så da skal jeg ta med litt linstoff også. Og en tur innom kulør og få tak i stempel. Gleder meg. Håper du finner noe du liker i gamle innlegg, og velkommen tilbake! Klem

Barbros lille verden sa...

FOR en nydelig spisestue du har!
Heldig du er som har så god plass :)
Ha en fin ny uke!
Klem fra Barbro

Anonym sa...

DÅn, du har det så lekkert!! En av norges lekreste interiørblogger, spør du meg!
Ville likevel gjerne sett bilde MED lekegrinden, for det er ofte greit å se realiteten også :) (og så blir jeg jo så misunnelig fordi du har det så perfekt haha)
Litt moro å se lekegriner også, faktisk :D Klem frans.

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Fran, du er nå søt, da! Tusen takk for alt skryt! Setter veldig pris på det. Huff...bilde av lekegrinden. Ikke noe vakkert syn akkurat... Men jeg skal tenke på det! Koselig å ha deg her igjen! Håper du tar turen igjen snart! Klem

Anonym sa...

Hei : )
hva heter den gråfargen du har på veggene ? den var utrolig fin ! :)
Flott interiørblogg, blir virkelig inspirert :)