mandag 9. januar 2012

Prosjekt makeover; - gutterom, del 1

Hva skal en vel med ferie....hvis en ikke har prosjekter å holde på med! Nå har det jo gått litt tid siden forrige malejobb, og det kribler i fingrene etter å komme i gang med noe nytt!!

Vi har lenge snakket om at eldstemann på 8 år skal få nytt rom. I dag er rommet hans malt i fargen "Risør", som er en ganske klar og kraftig blå farge. Da vi malte for seks år siden kom han fra et beige gutterom som vi ikke ville male i guttefarger fordi vi skulle selge huset. Derfor ble det litt nøytralt, og vi ville gi ham et skikkelig gutterom i vårt nye hus.

Men det var da, og dette er nå. Vi ser at han vokser til, og har lyst til å gi ham et "stor gutt rom", som både favner her og nå, men som også gir rom for årene som kommer. Rommet hans er 20 m2, skråtak på den ene langveggen med knevegger på 1.20 m. Så det går fint å få inn en seng under der. De andre veggene har mye veggplass, og den høyeste veggen er 2.40 i høyden så vi har litt boltreplass. Langs veggene vil vi derfor sette opp smale hyller med hylleknekter, som han ha lego og esker på.

Jotun sense, Morgendis
Veggfargen er et stort dilemma, for vi vil ha det lyst, men ikke hvitt. Jeg heller mot en svak gråblå farge, som brekker litt mot hvitt tak og hvite lister. Morgendis, og Nøytral er to slike farger, jeg får se hva Fargerike finner ut av imorgen. Det var jo de som fant den fine kalkgrå fargen vi har i stuen, så jeg stoler på at de vet hve de gjør!

Alt av møbler skal holdes i hvitt, med kontraster i skuffer og skapdører. Handlelisten på Ikea er lang, for å si det sånn. Trenger nok litt mer enn en henger for å kunne hente alt det. Godt at Ikea bringer;) Jeg elsker flatpakkede møbler, og koser meg med monteringen. Det sier nok litt at jeg har min egen drill med bits og alt i sokkeskuffen. 

Og den er ikke rosa 
( drillen altså, men ikke sokkeskuffen heller for den saks skyld)..

Hemnes

 Møblene vi har valgt ut så langt er denne sengen fra Hemnes, som er både  dobbeltseng, daybed, og oppbevaring i ett. Rene kinderegget! 
Tema for rommet blir kart og land, med detaljer i sølv, stål og hvitt. Kart er det store for tiden. Jeg har over tid handlet en del puter her og der med flagg og fine mønstre som er litt "voksne" i utrykket, så han kan ha dem over tid. Sengetøy og veggdekorasjon også. Jeg fant en flott globus med lampe inni som er laget for barn, mon tro om ikke den også finner veien inn hit snart. Og jeg fant et stilig bilde av et Norgesflagg også, laget av en europall. Tøfft. Jeg er forresten på jakt etter en europall hvis noen her på sørlandet kan hjelpe meg med å få tak på en. Jeg vil sette metallhjul under, og lage det til et røfft bord!

Galant
Men, et skrivebord må også på plass. Det skal ha mørk overflate, og må kunne justeres i høyden så det kan brukes lenge. Da er jo Galant midt i blinken! Som skrivebordstol får han tripp trapp stolen sin.

Expedit


Storebror skal også få to hvite Expedit hyller à fire rom, som kan stå sammen eller løst alt ettersom hva de skal brukes til. En lang utgave av denne hyllen kommer også. Den skal ligge nede og brukes som benk med puter på toppen. Under denne skal det stå kurver i stoff; sorte Drøna fra Ikea.

Disse skuffene og skapdørene skal det med litt hjem av også, og de skal være sorte.



Kremmare lampe, Drøna kasse, Bygel stang.
Ved siden av skrivebordet skal vi henge Bygel stang og Fintorp zinkspann. Egentlig er dette beregnet til kjøkkenredskaper, men vi vil bruke dem til fargestifter, penner, tusjpenner og slike ting. Vi vil også henge en metallvire med metallklemmer på til å feste dagens kunstverk i, som lett kan byttes ut når det produseres nye!

Det passer vel ikke helt inn med sjøhest og månelamper fra Ikea i dette her, så vi erstatter dem med denne lille lekre Kremmare spotlampen i stål. Denne synes jeg er råfin...

Og bilde på veggen, det må også på plass.Vi kommer nok til å lage noen bilder med dekor han liker i sort/hvitt, 
og henge på veggen i sølvrammer. 

Gardiner blir fjernet og erstattet med liftgardiner, og stålpersienner. 
Nytt sengetøy, og sengeteppe; quiltet i blått, hvitt, rødt og grått. 
Åh, som jeg gleder meg til å begynne!!! 
Dette er som jul og bursdag på en gang. Jippi!

6 kommentarer:

Anitas Interiør verden sa...

Høres ut som om dette blir et knall tøft rom for guttungen,tror nok han blir fornøyd.

Artig å kunne ha litt planer og få satt dem ut i aksjon.Gleder meg til å se ferdig resultatet.
Ha en fin kveld

Klem Anita

Recipe for Joy sa...

Det virker som du har alt under kontroll og det er bare å sette igang! Høres utrolig spennende ut, gleder meg til å følge med å se resultatet. Legger meg til som følger altså. :) Skal snart flytte selv, og trenger tips til nye barnerom. :)

Klem Marlene

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Anita! Ja, jeg gleder meg veldig! Jeg skal legge ut før, - under, - og etter bilder som alltid, men jeg må ha tak i fargen først, så det ikke drar så lenge ut før jeg har resultater å vise til! Storebror er helt i hundre, og har vært med å plukke ut det aller meste! Klem!

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Marlene, og velkommen til bloggen min! Jeg ble så glad da du ville bli med på veien videre! Håper du koser deg her, og lykke til med dine planer! Klem

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej!

Tack så mycket för din snälla hälsning hos mig.

Hemnes dagbädd är jättefin tycker jag med.
Kul liknelse m ett Kinderägg, hahaha.

Kram

Fröken Vit

Fröken Vit i Madickenhuset sa...

Hej!

Tack snälla du för din hälsning inne hos mig.
Det värmer att du tänker på mig.'

Din pojkes rum kommer att bli jättefint!
Hemnes dagbädd är väldigt snygg och praktisk.
Kul liknelse med ett Kinderägg...haha.

Kram
Fröken Vit i Madickenhuset