lørdag 28. januar 2012

Blir du med inn? Kjøkkenet vårt på morrakvisten...

God morgen alle sammen

I dag våknet ikke guttene våre før kl 7, som vel må sies å være ny rekort her i huset. I dag skal vi ut i snøen, og bygge snømenn. Mellomsten har allerede gjemt bort et par gulrøtter i kjøleskapet som skal være nese, og han var ikke spesielt fornøyd med mammaen sin igår, da en del av gulrøttene forsvant til middagen. 

Akkurat nå sover babyen, og de store bygger lego. En stille stund for mamma = kaffekopp og bloggetid.I dag tenkte jeg å blogge litt om kjøkkenet vårt. Fatet på bordet kjøpte jeg da jeg var på Akuttdagene i Ålesund. For en flott plass! Karafflen er gave fra mamma, steinene med skrift kjøpte jeg hos Z hos Laila. På fatet ligger også brillene onkelen til pappa brukte på 1800 tallet, og en skje som mor til mammas tante fikk til bryllupet i 1890. Koselig med gamle ting som har en historie.



På benken bak ved vinduet står en av julens fineste julegaver; kurven fra Riviera Maison. Jeg bare elsker denne kurven, den er så fin...Jeg har fortsatt julekulene ( de hvite) fremme, og litt granbar jeg fant ved postkassestativet i går fikk bli med inn til pynt.

  
 Jeg vet ikke hvordan dere har det mht hus og hjem; men jeg leser som regel om kjøkkenet først på de bloggene jeg er innom. Det er liksom samlingspunktet i huset, stedet hvor en starter og avslutter dagen, og definitivt rommet vi bruker mest. Og så er det jo så mange lekre stilarter der ute, så utrolig mange flotte kjøkken! Faktisk skulle jeg ønske at NiB kunne hatt en kjøkkenutfordring en gang, det hadde vært gøy å se blogglandias flotte kjøkken på et fat...


Kjøkkenet vårt var nok det rommet vi brukte mest tid på å planlegge. Vi var innom mange kjøkkenleverandører, og lurte faktisk en stund på heltre kirsebær eller eik. Takk og lov for at vi fikk hodene på plass og valgte hvitt. Har ikke angret et sekund! Vi valgte også helsort benkeplate i granitt, og vasken er Blanco i sort silgranitt. Armatur og såpedispenser er også i Blanco.
To stekeovner fikk vi montert, og jeg er utrolig glad for dem. Det gjør det mye lettere å lage store middager, eller bake litt store mengder på en gang. Og det å ha dem vegghengt....er kjempegreit. Jeg var så lei av å bøye meg ned og løfte ut tunge ting, og måtte ned på alle fire for å vaske ovnen. Så nå ble det vegghøyde og pyrolyse!


Men det å velge kjøkkeninnredning, planlegge og tenke ut alt.....det var jammen ikke lett, og det vet alle dere som har vært gjennom det samme. Et kjøkken er som et bad; en skifter ikke det ut med det første liksom. Det er vel ikke uten grunn at kjøkkenet som regel er husets dyreste rom. Ihvertfall når en ser prisene fra de ulike kjøkkenleverandørene. Så da er det jo litt kjedelig å velge feil. Hos oss med små barn var det aldri aktuelt med høyglans, og ingen av oss kan vel kalle oss minimalister ( hehe...), så stål og glatte flater var heller ikke oss. Men, jeg ville ikke binde meg opp mot landstilen heller, så da fallt jeg for dette kjøkkenet som kan variere litt med forskjellige stilarter. Heldigvis var vi enige om valg av kjøkken og løsninger, så det gikk fint!

  
Vi endte opp med Herregård fra Sigdal. SOm så mye annet i huset vårt, så jeg først kjøkkenet på en tegning, og så den dagen vi flyttet inn. Kjøkken bestilt og planlagt via telefon og mail, det er en utfordring, men det må jo bli slik når vi bodde i èn by, og bygde i en annen...Eller rettere sagt; en annen del av landet...Det viktigste for meg var å skjule hvitevarene, og at vasken og stekeflaten var i samme farge som benkeplaten. Den store  engelske nisjen hadde jeg ønsket meg lenge, og jeg var så glad da den kom på plass! Og flisene da, det var jo et eget kapittel. Alt av fliser i huset er kjøpt der vi bodde før, og jeg husker vi transporterte fliser hjem i flere mnd. Før hadde vi  hvite fliser over alle kjøkkenbenker. Aldri mer! Nei, vi ville ha litt farge, og litt "mønster", samtidig som det skulle være rimelig tidløst og lett å kombinere med andre farger. Og det er de. Det så vi spesielt godt nå da stuen ble malt, og vi fikk kommentarer på hvor godt gråfargen gikk til kjøkkenet.

Ellers er jo hvitt veldig "i tida", men vi er ikke så glad i rent hvitt vi altså...Som fargeinnslag ja, men ikke på hele vegger i oppholdsrom. Men, tenk dere gleden da....i å kunne gå fra et typisk oppgradert 70 talls kjøkken som var så langt og smalt at du går inn og bakker ut igjen, til å kunne forme et helt nytt kjøkken helt ned i minste deltaje....Det var utrolig gøy. Det er blitt mitt drømmekjøkken, og absolutt det stedet i huset jeg trives best i. Det er her jeg samler venner som kommer innom, eller foreldre til unger som kommer på besøk. Naboer som stikker innom og får en kopp kaffe, eller familie som kommer. Faktisk sitter vi ofte her helt til de går...og derfor måtte det være litt størrelse på det, så det kunne romme flere funksjoner enn bare å være et sted en lager mat.

GreenGate koppene og tallerkene våre
Det å finne gardiner og pynt og møbler til kjøkket var også utrolig gøy. Vi tenkte lenge på en kjøkkenøy med barløsning, men vi ville ha muligheten til å ha mange til bords og da ble det spisestuemøbler på kjøkkenet også. De gamle vi hadde gjorde nytten, så med nye stoler og trekk, et strøk maling på slagbenken; så ble det ganske koselig! 


Men, tilbake til snøværet vi har i dag...Dere kan kanskje
se at det er helt hvitt utenfor kjøkkenvinduene i dag, og det stemmer.  

Heldigvis snør det ikke i dag, så det er gøyere for ungene å være ute. Når babyen har våknet, skal vi spise lunsj, og så er det ut. Etterpå skal vi kose oss med kakao og boller. For i dag er det lørdag, og lørdag er bollebakedag her hos oss. Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på å lage "pigs in a blanket" til middag i dag, tror ungene hadde storkost seg!



Men, nå våknet lille skatten, og vi skal spise. Jeg håper dere alle sammen får en flott dag! 

Tusen takk for alle besøk jeg har hatt på bloggen de siste dagene, og for alle koselige kommentarer! 

Alltid like koselig!

18 kommentarer:

Anonym sa...

Åhhh...sukk! For et drømmekjøkken! Helt utrolig lekkert...heldige du. Jeg har ønsket meg dette lenge, men det får vente til nyhuset er iorden! Ha en koselig dag ute i snøen!

Anonym sa...

Kjempefint kjøkken, tydelig at det er lagt litt tid i både planlegging og detaljer. Vakkert og tidløst. Kan godt forstå du/dere trives her. Klem

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

ÅH, så utrolig LEKKERT kjøkken!
Helt utrolig herlig. LOVE IT ♥

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

OJ! Så gøy å åpne bloggen og finne tre herlige kommentarer! Tusen takk, det var kjempemoro! Til mine anonyme besøkende; så koselig at dere liker kjøkkenet vårt! Ja, vi har brukt tid på å planlegge det rommet, og det er vi glade for. Lykke til med bygging, og jeg håper dere begge har hatt en fin dag. Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Victoria! Tusen takk, så gøy at du liker kjøkkenet vårt! Takk for kjempekoselig hilsen! Ha en fin lørdagskveld videre, klem

Mette`s hus og hjem sa...

Herlig kjøkken dere har, så lyst og stort og koselig :)
Veldig fin den kurven du fikk til jul, å så likte jeg det lysfatet også veldig godt :))
Vi har et lite kjøkken som jeg drømmer om å pusse opp,å male lyst, har eik innredning å det gjør jo rommet enda mindre og mørkere :(
Vi bruker derfor spisestua mye mere, veldig koselig å sitte der å så er det mye bedre plass :)

Fortsatt god helg til deg
Klem Mette :))

Ingrid Louise sa...

Nydelig vakkert kjøkken du har!!
Godt med inspirasjon,nærmer seg utskiftning av mitt!!
Fin kveld til deg!!
klm ingrid l

ide-puffen sa...

Virkelig et romslig og vakkert kjøkken. Liker kontrasten med sorte benkeplater og hvit innredning. Godt planlagt alle detaljene.
Goooood lørdagskveld til deg
Randi

mirjamsdrøm sa...

Kjøkkenet deres er jo bare så fint!
Og jeg kan jo si at det står i stil med resten av huset ;)
Du er god til å få det til!
Kan kanskje stikke innom etter koppene imorra om dere er hjemme..
Ha en fin lørdagskveld med din kjære!
Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Mette! Så koselig at du tok turen innom! Oppussing er alltid gøy, planleggingen også. Vi hadde også et lite kjøkken der vi bodde før, og da ble spisestua brukt ganske så ofte, slik som hos dere. veldig koselig det også, og hadde dere hatt stort kjøkken; så hadde kanskje ikke spisestua vært så mye i bruk? Koselig at du likte lysfatet og kurven min, slike fine tilbakemeldinger blir jeg alltid glad for! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Ingrid Louise! Så spennende med nytt kjøkken da! Hva slags stil har du tenkt deg? det er jo et hav å velge i, både av fronter og farger! Lykke til! Ha en fin kveld du også. Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Randi! SÅ kjekt at du fant veien inn hit til meg! Håper du tar turen flere ganger! Takk for koselig hilsen om kjøkkenet mitt, jeg er også glad i den rene kontrasten mellom sort og hvitt. Det er lett å kombinere med andre ting da. Håper din lørdagskveld også blir fin! Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Mirjam! Du er god altså...;)takk for koselig hilsen. Jeg melder deg ila kvelden;)Hils din kjære. Klem

Drømmehuset mitt sa...

Hei for ett flott kjøkken dere har:) Helt vakkert.

GG serviset du lurte på har jeg dessverre ikke men står på ønskelisten begge to:) Det skjedde noe tull med innlegget i går men nå ligger det ute på bloggen min:)

♥ Netta ♥ sa...

For et NYDELIG kjøkken dere har, helt i min stil ♥ Jeg vet rett og slett ikke om jeg hade klart å ta så mange avgjørelser på èn gang som man må når man skal bygge hus :-O Utrolig flotte stoler dere har og nydelige fat og kurver!

Sv: jeg er veldig fornøyd med lysglassene fra Kremmerhuset, de gir et fantastisk lys. Tulipaner er min store frustrasjon, men disse er faktisk like fine nå som når de var nye :-)

Ha en herlig søndag!

Klem
Anett

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Skiltet på veggen kjøpte jeg på Kremmerhuset på tidlighøsten en gang! :)

Kristin sa...

Et skikkelig drømmekjøkken:)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Tusen takk, Kristin! Kjøkkenet er nok det rommet vi brukte lengst tid på, og mitt favorittrom ( som kanskje ikke er så vanskelig å se). Kjempekjekt at du likte det! Klem