tirsdag 20. desember 2011

Siste innspurt, og julepyntet spisestuebord!

 

Ja, da er det meste iorden til jul her hjemme hos oss. Bortsett fra maten, godterier, kakene ( men de skal jeg hente hos bakeren imorgen), de siste gavene.....og jeg mangler litt likevel ser jeg. Men...jeg fikk ihvertfall gjort litt rent og pyntet bordene til jul i dag, og treet ble pyntet i helgen. 


Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle pynte bordet i år, og tenkte at granbar, med julekuler og litt pynt ville være fint! Men så begynte jeg å tenke på alt som "lever" på slike greiner rett fra treet, og fant ut at det kanskje ikke var tingen der mat skulle stå. 


Løsningen ble  to girlandere av kunstig gran, og en svært hjelpsom ansatt på Plantasjen som klatret opp på stativet over kassene og tok ned pynten deres så jeg kunne kjøpe dem. Gjett om jeg var glad, for ellers var de utsolgt, og det fristet lite å kjøre en time til for å få tak i slike.


 











Jeg synes den ble koselig på bordet! Jeg tok drikkeglassene jeg fant på Ikea for en stund siden og brukte til telys, de er jo ganske søte i Marius mønster i rødt.

Noen få enkle røde julekuler, og resten i sølv. Kulene har fått ulike silkebånd i hvitt og sølv på endene, og "istapper" med sølvglitter ligger rundt omkring inne i girlanderen.
Jeg fant et "God jul" skilt i zink fra ifjor, og det passet egentlig godt som midtpunkt i bordpynten. Lysestakene har også fått sløyfebånd på, men noe bredere enn resten av båndene.


Jakten etter juletreet er like intens og like viktig hvert år. Der er jeg nemlig kresen. Uten det rette treet, blir det ikke jul. 
I år endte vi også opp på samme sted som de andre årene. De kjenner mine mange krav ( hehe), og jeg fant det perfekte treet med en gang. Edelgran. Er den ikke bare utrolig tett og fin i fasongen? Ikke alltid like lett å finne en tett edelgran!

Julepynten vår er i hvitt og sølv, glitter og englehår også. Lysene derimot, er i farger, og vi har fått dem tilsendt fra familie i USA. 

Jeg synes det er vanskelig å få fine bilder av juletreet med lys på, og det har sikkert noe med at vi har så mange sett med lys på, og at kameraet ikke akkurat er siste modell. 

Men dette bildet gir en idè ihvertfall. Vi er godt fornøyde med årets tre, og det var gøy å pynte det sammen med guttene og med julemusikk i stua.
Imorgen kveld får vi besøk av venner og naboer til gløgg, pepperkaker og boller, det blir koselig!!


Ha en flott kveld alle sammen!

5 kommentarer:

starsathome sa...

nydelig borddekking!
gleder meg til vi sees 2 juledag=)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei! Så koselig å høre! Ja, det blir koselig å treffes, og nå blir det jo kanskje hvit jul også;)

Anonym sa...

Vet du hvor man kan få tak i det tynne glittertrådene du har på treet iNorge? Ellker hva heter det slik at jeg kan søke på nett? Ville vært såååå takknemlig for svar. jeg har lett etter slik glitter i 4 år nå....

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei! Jeg lette også lenge etter disse, og fikk mine tilsendt fra familie i USA. Her hjemme har jeg funnet noe som ligner, men de er tykkere/bredere enn det jeg fikk tilsendt. Jeg fant dem på plantasjen, åhlens. Lykke til!

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Mht søkeord, kan du jo bruke tinsel, som er glitter på engelsk. Ikke sikker på hva det heter her, men kom på at jeg så dem på kremmerhuset også.