torsdag 22. desember 2011

DIY prosjekt, julepynt

 
 Jeg har lenge hatt lyst på en krans av kunstig granbar, men ikke funnet en som var kraftig nok, så da er jo løsningen å lage en selv! 

Jeg tok en girlander med kunstig granbar, og formet den som en krans rundt et fat jeg hadde på bordet fra før. Med litt julekuler, bånd og lys ble det jul med en gang. Ikea har forresten mange slike bånd i både rødt og sølv, så ta en titt på det neste gang dere er der.

Det å pynte med ting en allerede har er også koselig, og disse brillene har pappas onkel brukt, og de er over 100 år gamle. Utrolig at de har klart seg i alle disse årene, så spinkle som de er! Det viser jo bare at de tok bedre vare på ting i "gamle dager". Koselig å ha dem fremme synes både pappa og jeg!


Stolene har fått røde kjøkkenhåndklær med "God Jul" over stolryggen. Ganske praktisk for en som ikke akkurat anser seg selv for den mest ivrige husmoren, for det er jo der en tar på stolen hver dag, og da slipper jeg å vaske de hvite stoltrekkene så ofte. Ellers på året henger det andre kjøkkenhåndklær der, men nå må det være rødt i julen!


Nøtter er flott å pynte med, sammen med hyssing, gammelt sølv, og litt julepynt som ble til overs da juletreet var pyntet.



Serviettholder; det er faktisk noe vi ikke har! Det så jeg i dag da jeg holdt på å rydde. Så hva gjør en da...? Jeg har en utrolig fin mugge med kopper jeg fikk av den ene svigerinnen min til bursdagen, og den kan jo brukes til mer enn kakao!
Så med litt røde bånd, lys og hyssing, gammelt arvesølv og litt aluminiumsfolie i bunnen; så ble det både et lite stilleben, og en serviettholder! Hjertet i koppen som er beige med pynt foran, ble snudd, og fikk rødt silkebånd på tvers festet med knappenåler. Litt grønt og litt hyssing; og det er jul. 


Duken er en voksduk i lin. Koselig mot det røde og grønne, og ikke minst veldig praktisk siden både store og små spiser her hver dag,. En hvit duk hadde neppe klart seg her i huset. Nå er de to store løpt ut for å leke i snøen, og babyen sover. I dag er det rengjøring på tapetet....deilig med grønnsåpelukt nå før jul!

Ha en fin dag alle sammen!

10 kommentarer:

Hanne sa...

WOW! Ja, hva mer kan jeg si? Utrolig flott og koselig julepyntet hjem dere har, det oser jo jul i alle kroker, og skal si du er kreativ! Kan du ikke komme hit og pynte til jul? Fikk jammen lyst til å lage egen blogg jeg også, når jeg ser hvor fint du har gjort det. Ha en koselig dag med ungene hjemme! Klem!

snikkerbuo sa...

så koslig, bli gjerne med på vår utfordring " vis oss ditt juletre" :)
kom og bli med, og få gratis juleinspirasjon!

Henriette

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Hanne! Tusen takk, så koselig å høre! Jeg elsker å pynte til jul, og da er det jo ekstra koselig å høre at andre liker det også! Ha en fin dag du også;)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Henriette! Artig bloggtittel du har, minner meg om Emil i Lønneberget;)
Tak for koselig hilsen, og veldig kjekt at du fant veien inn hit til meg! Jeg tar gjerne en tur innom utfordringen din;) Ha en fin dag!

mirjamsdrøm sa...

Nydelig pynt!
Det ble bare veldig lekkert!
Ønsker dere en flott jul, kos dere masse!
Så ses vi vel på nyåret :)
Klem

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Mirjam! Tusen takk, så koselig! Og GOD jul til dere også. Jeg vet du har gledet deg veldig til denne julen, og jeg håper den innfrir alle gleder og forventninger hos dere alle sammen. Stor juleklem herfra, og jeg gleder meg til vi sees:)

Mette`s hus og hjem sa...

Kjempfint pyntet julestue, veldig koselig med den fine kransen og de løperne du har hengt over stolryggene :)
Den bestikkskuffen har jeg kjøpt på en lokal butikk men det er sikkert samme de har hos landstil, har sett flere nettbutikker som har de også :)

Ønsker deg fortsatt fine juledager
Klem Mette :))

Tyrifryd ♥ Monica sa...

Så fint det ble!! herlig julestemning i hjemmet ditt!

Takk for hyggelig hilsen inne hos meg, sekkestrien er kjøpt hos Stoff og Stil;)

Ønsker deg og dine en fortsatt fredfull og fin jul:)

Stor JULEKLEM

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Mette!Tusenn takk for koselig hilsen, og for tipset med bestikkboksen! Håper du og dine også har hatt en flott jul!

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Hei Monica! Så koselig å høre fra deg, og alltid gøy å høre at noen liker det vi steller med her hjemme. Takk for tipset om sekkestrien, da skal jeg kjøpe litt der og bruke til neste år. Håper du og dine har hatt en flott julefeiring!