søndag 27. november 2011

Førjulspynt på peisen, og besøk

I dag er det første søndag i advent. Vi har kost oss med lang frokost, og guttene lekte "stein-saks-papir" om å få lov til å tenne adventlyset. Vår mellomste vant, og var veldig stolt over oppgaven;)

Nå er bollene i ovnen, kakaoen nesten ferdig, og vi skal se på Jul i Blåfjell. Koselig med julefilmer i adventtiden.

I går kom julelysene opp på søylene på trappen, og i dag pyntet jeg peisen. Litt tidlig ennå, men jeg får besøk fra USA denne uken, og det hadde vært koselig å ha litt julepynt oppe når de kommer.


I år hadde jeg lyst til å bruke litt mer sølv istedet for rødt til å pynte med, og jeg synes det ble ganske fint...også første året med lys på peisen, og det er definitvt ikke siste året! Litt usikker på om spydet skulle være i buskbommen, så det har jeg tatt bort. Men jeg er veldig fornøyd med julepynten, og gleder meg til å se resten på juletreet. Nissene som ellers står på peisen kommer frem når vi er i desember, men inntil da, får denne pynten stå i fred.



Da vi bestemte oss for denne Roger Pearson peisen, gledet jeg meg til å kunne julepynte den første gangen. Jeg bærer nok preg av å ha familie "over there", og foreldre som har bodd der i mange år. Julen her hjemme preges av dette, både mht julemattradisjoner, og pynting av hus og hjem. Jeg elsker den amerikanske julen, tradisjonene, fargene, pynten...smaken og luktene. 


 Heldigvis for meg, har jeg en mann og barn som omfavner denne delen av julen like mye som jeg gjør, og som liker at jeg pynter og ordner til jul. Det er gøy å lage egne tradisjoner, og kjenne på gleden og forventningene dette gir. Det er utrolig gøy når guttene kommer og spør om vi ikke snart skal pynte, og som kommenterer om noe er annerledes enn året før. Gleder meg til det blir mørkt, og vi kan kose oss med julepynten..


Nei, nå piper ovnen, og bollene er ferdige! 
Nå blir det film og kakao, og jeg gleder meg.

Ha en flott første søndag i advent!

5 kommentarer:

Hanne sa...

Helt utrolig nydelig! Du er så heldig som har en slik peis å julepynte! Dette var veldig lekkert, stemningsfullt og flott. Ha en fin søndag!

Livets drøm/Eva Elisabeth sa...

Utrolig fint det ble
ha en fin søndag
klem

Fjordlykke sa...

Nydelig pyntet peis! For et vakkert hjem du har!
Ha en fin 1. søndag i advent!
Klem:)

Notre-de-maison/Mamma til tre sa...

Heisan! Tusen takk for koselig kommentar, og kjekt at du fant veien inn til meg! Ha en flott søndag du også!

Line Elisabeth sa...

Så nydelig pyntet peis!
Heldig du er som har en sånn:)

Ha en fin kveld!
Klem Line E.