lørdag 15. oktober 2011

Prosjekt slagbenk- fra furu til hvitt!

 Imorges satt jeg og leste diverse blogger inne på NiB, og der kom jeg over Monicas blogg, og et innlegg om at hun skulle male slagbenken sin. Jeg ble så inspirert, 
at jeg bestemte meg for å gå igang med vår slagbenk. 

Den ble kjøpt til vårt aller første felles hjem for 11 år siden, midt i den tiden hvor furu var det "store", og vi var strålende fornøyde. 

Da vi flyttet hit for 5 år siden, var vi ikke fullt så fornøyde med furuvalget, og valgte å dekke til med pledd og puter inntil jeg fikk tid til å gjøre noe med den. 


Men... det har alltid vært en drøm å få malt den, 
fordi den er vakker i formen. 

Og i dag, da skulle det skje. Kl 8 var jeg ute i garasjen og hentet pussepapir, og gikk i gang. Vasket og pusset, og støvsugde den, og vasket igjen. Kl 9.30 stod jeg på Kulør og handlet maling; Sense Eggehvit S 0502 Y med glansgrad 30, kvistlakk og en sjablong.
Og så var jeg igang..

Før: 


 ETTER:

Jeg er kjempefornøyd! Det var min manns idè å sette sjablongen midt på ryggen, og det ble jo utrolig fint! Endelig kom benken til sin fulle rett, og den er vakker synes jeg. 

Ett lag kvistlakk, og tre lag maling. 
Den grå sjablingen er malt med S 5000 N, 
også det Sense fra Jotun. Sjablongen er fra Panduro.




Puter fra Venetiis, lammeskinn fra Ikea,
pelspledd til setet i grått fra KiD.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Så utrolig flott den ble! Og for en forskjell! Helt utrolig hvor stor forandring bare litt maling og egeninnsats kan gjøre. Lekkert. Kos deg med ny slagbenk!

mirjamsdrøm sa...

Herrelig du er så effektiv, jeg får krupp!!!
Den ble veldigfin, flott å se litt av benken liksom :)

Mamma til tre sa...

Tusen takk, Mirjam. Det var koselig! Effektiv ja, men det må en jo nesten være når en skal gjøre noe sånt med småtroll rundt bena;) Er kjempefornøyd!

♥ Monica ♥ sa...

WOW!!! Så fantastisk flott den ble. Herlighet, så nydelig!!! Og du er jammen effektiv. Nå står min og tørker det andre strøket, men jeg må vente til mine to små har lagt seg så det går litt treigere med malingen her. Og så stemningsfulle bilder. Den ble virkelig flott. Sjablongen gjorde seg og. Det er en ide jeg må kopiere tror jeg.
Ha en super kveld.
Klem, Monica.

Mamsens hus sa...

Så flott den ble! :)
Kjempefine puter også, og veldig fint å sette sjablongen på ryggen av benken. :)
Ønsker deg en fin søndag. :)

Mamma til tre sa...

Hei Monica! Tusen takk, det var kjempekoselig å høre! Må innom bloggen din i dag også, og se hvordan din ble etter det andre strøket! Det er jo et puslespill å male med småtroll rundt bena, men det gikk helt fint. Med Sense maling lukter det jo ikke, og ingen farlige avgasser, og den er jo også vannbasert. Eldstemann har interessen for møbler som jeg har, så han hjalp å pusse den. Blir spennende å se hvilken sjablong du velger! Tror jeg må legge meg til følger på bloggen din;)

Mamma til tre sa...

Hei Mamsen! Takk for kjempekoselig kommentar! Jeg er så fornøyd, bare et stort smil i dag! Det er så artig med slike prosjekter som lar seg påbegynne og fullføre innenfor en realtivt kort periode, så en kan se resutlatet! Koselig at du likte putene. De er de samme som bl.a. Landstil selger, og jeg har sett dem flere andre steder. Jeg fant dem på KiD, til en brøkdel av hva de kostet andre plasser. Gøy med et kupp!

Mamma til tre sa...

Til anonym: ja, det er jo som å få et nytt møbel! Ble plutselig mye mer romslig på kjøkkenet, når det ble luft under og rundt slagbenken. Takk for koselig kommentar!

Anonym sa...

Wow, ja det må jeg kalle effektiv. Den ble kjempefin! Kunne ønske foreldrene mine hadde spart på sin gamle furubenk også.

Peppes

Anonym sa...

Slagbenken ble kjempeflott!! Helt utrolig! :)
Og peisen deres da... dååån vil ha ny peis! NÅÅÅ!
Er veldig glad i engler selv også, og har noen stående her og der. Takk for titten, klem frans :)

Mamma til tre sa...

Hei og god morgen; Peppes! Ja, jeg har tenkt samme tanken om mye av det mamma og de har kassert opp igjennom, men jeg tenkte jo ikke over at det kunne pusses opp der og da. Sånn kan det gå! Takk for koselig kommentar, artig at du likte den!

Mamma til tre sa...

Hei Fran! Tusen takk, kjempekoselig at du likte både slagbenken og peisen vår! Vi er glade for begge to, men det er nok peisen som betyr mest for meg. Det er utrolig gøy når en har ønsket seg noe i flere år, og så endelig får det, og at det da blir akkurat som en har ønsket og håpet på. Engler er veldig koselig, jeg har også noen "her og der";)