torsdag 20. oktober 2011

Prosjekt makeover - Stue; del 1

Ja, nå er det stuens tur til å bli kledd i ny farge, 
siden jeg ble ferdig med gangen på tirsdag. 

Jeg er medlem av Fargerike Pluss; og da har en mulighet til å få gratis hjemmebesøk av en interiørkonsulent. Tidligere denne uken fikk jeg altså besøk; og som avtalt hadde hun med forskjellige fargetoner i grått.  Det var utrolig spennende å få veiledning og råd fra en som er ekspert på fargevalg, og hun brukte tid på å se fargen i rett lys, og på hvordan den ble mot interiør og nærliggende rom ( som da er kjøkken med fliser).
Sammen fant vi den perfekte fargen; 

Kalkgrå.

Det er syv vinduer i stuen, og både morgen-, ettermiddag- og kveldssol kommer inn i rommet, 
så det ble en utfordring i å finne rett farge. 
Det var derfor godt med veiledning underveis, 
for det er jo kjedelig å "bomme" på fargen!

Kalkgrå er en varm, lys gråfarge som har rødt i seg. 
Den er mye lysere på vår vegg enn det som kommer frem på bildene ( merkelig egentlig det der), og den står nydelig mot peisen og lister/tak som er malt i eggehvit.

Vi synes stuen ble fantastisk i den fargen, og interiøret kom mye bedre frem! Veggene er malt i glansskala 10, ettersom en høyere glansgrad ville virket veldig blank pga alt lyset vi får inn i rommet.


Her er litt bilder....

Før: 
Fargen vi hadde før var "Lys Toscana", og den var blitt nesten gul etter flere år på veggen.. 


ETTER:

Både lysekronen og lysestakene kom bedre frem med denne veggfargen.
 



Før:

Etter:

Mot kjøkkenet...


Grått er dermed blitt "tråden" som binder kjøkken , stue og gang sammen. Den står fint mot " Tåke" som er veggfargen på kjøkkenet, og mot flisene i våtsonen og i nisjen. I gangen er det malt med grått i sjablong over døren. Jeg synes det er fint å trekke fargetråder gjennom rommene, blir en helhet på en måte?





En liten handletur til Kremmerhuet; 
og to nye putetrekk fikk nytt hjem!

Resten av bildene av stuen vår kommer 
etterhvert som den blir ferdig. 
Mangler fortsatt ett strøk, og en vegg! 
Kveldens prosjekt!

11 kommentarer:

mirjamsdrøm sa...

Er målløs!!!!!!!!!!!!
Du snakket om en vegg, og plutselig ble det hele stua.
Skulle ikke tro at dere hadde tre guttebasser i hus;)
Flinke altså!!
Fin farge:)

GodTid sa...

Så utrolig flott! Grått er så fin farge!:)

Mamma til tre sa...

Hei Mirjam...hehe...ja, av en eller annen grunn har jeg overskudd av energi for tida, og jeg synes det er utrolig gøy å male! En får jo helt nye rom bare ved å bruke en pensel! Artig at du likte fargen, jeg har forelsket meg helt i den!

Mamma til tre sa...

Hei "God Tid"! Så koselig at du likte fargen! Jeg synes også at grått er nydelig, og har lenge tenkt at det ville bli lekkert i stua. Takk for koselig kommentar!

Anonym sa...

Nydelig! Ble virkelig fint! Likte veldig godt fargen også.

Anonym sa...

Kjempelekkert! Hadde vært gøy med et "før" bilde også. Likte fargen du har valgt, helt annerledes enn fargeprøven. Kos deg i stua!

Anonym sa...

Sååå flott. Hva du får til. Jeg er mektig imponert. Skulle hatt litt av din energi. Gleder meg til å se det real. Må ta det i øyensyn vet du. Ha en fin kveld. Ser fram til i morgen for flere bilder. Kos fra Sissel

Anonym sa...

Så fint det ble! det gjorde seg veldig med grått og jeg liker når lister o.l kommer så godt frem. Du er jammen meg effektiv altså.

Peppes

Mamma til tre sa...

Tusen takk, Peppes! Veldig koselig å høre! Jeg synes også de hvite kontrastene kommer bedre frem mot den grå veggfargen. Takk for koselig kommentar!

Tonje sa...

Nydelig!!!

Mamma til tre sa...

Tusen takk, Tonje! Kjempekoselig å høre!