mandag 22. august 2011

Kjøkkenet vårt, husets hjerte

Foto: Notre de Maison

Kjøkkenet er "Herregård Palett" fra Sigdal, med fransk nisje. Benkeplatene er sort granitt.
Sukkertøylister i taket i hele rommet. 

Foto: Notre de Maison

Kanskje ikke så rart at det er mange bilder av kjøkkenet. Jeg oppholder meg mest der, både når jeg lager mat, men også når jeg skal kose meg og slappe av. Det er liksom hjertet i huset.  

Det er her vi møtes om morgenen, og samles om kvelden, og prater om dagens små og store øyeblikk. Både de gode og de mindre gode, som både kan rive....og røre et mamma og pappahjerte. Kjøkkenet vårt er fyllt med saker og ting som betyr noe for oss, og som vi har brukt tid på å finne. Heldigvis har jeg en svært forståelsesfull mann som lar meg holde på med mine interiørlyster...;)

Foto: Notre de Maison

Stolene har Henriksdal trekk fra Ikea. Over stolryggen har jeg lagt håndkle fra Venetiis over fire stk, og to har putetrekk fra Jeanne D`Arc over stolryggen,
Foto: Notre de Maison


Gardinene er doble og i lin. Gir lys, men ikke innsyn, 
og det er jo godt å kunne skjerme mot sol av og til også. 
Kjøpt på Landstil, bestilt fra Danmark.



 
Foto: Notre de Maison
Lysekronen er fra Chic Antique, og lik de to som henger i stua.
Foto: Notre de Maison
 

Foto: Notre de Maison

Slagbenken var i oljet furu, men etter litt pussing, og tre strøk maling og kvistlakk, ble den hvit og vakker..


Foto: Notre de Maison


Denne fant jeg på en blomsterbutikk. Den hang inne på et lager, og jeg kunne skimte den fra butikken. Jeg fikk dem utrolig nok til halv pris...pga støv! I etterkant jeg funnet to til, som nå henger i gangen.

Foto: Notre de Maison
 Krans i zink fra Jeanne De`Arc, og brødboks fra Kenza.
"Colonial Clock" fra Nordahl.

Foto: Notre de Maison
Fuglebur/lykt fra Landstil, oliventre fra Slettevoll, 
og mine gamle barnesko.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så lekkert kjøkken samtidig som det er hjemmekoselig! Noe jeg synes er viktig.

Liker spesielt at du pynter med ting som det er en historie bak, som de gamle barneskoene. Blir plutselig så mye mer interessant.

Hvilken farge har du på veggen på kjøkkenet? Fint å bryte opp med litt farge.

Peppes

Mamma til tre sa...

Tusen takk, kjempekoselig tilbakemelding! Ja, jeg liker å ha med ting som betyr noe, som de gamle kaffekoppene min mann har arvet, og gammelt arvesølv. altfor fint til å legge bort i en skuff. Fargen på kjøkkenet heter "Tåke", og er fra Butinox. Da vi skulle ha hvitt kjøkken, og hvite vinduer, lister og tak, da måtte vi ha en annen farge på veggen. Vi likte denne veldig godt, den er sart i fargen, samtidig som den bringer frem detaljene i kjøkkenet.

Anonym sa...

Takk for navnet på fargen. Må bestemme oss for farger om veldig kort tid, så skal ha den i bakhodet.

Du vet forresten ikke om en fin, lys gråfarge?

Vurderer å ha en lys grå i stue/kjøkken (åpen løsning) istedet for å velge "bomull" som alt av listverk, tak, kjøkkeninnredning og dører/vinduer er. har lyst til at listene skal se hvite ut, hvis du skjønner.

peppes

Anonym sa...

Nå er det jeg som er rammet av ammetåka! "Tåke" er vel kanskje grå, den, eller er den blå? Får sjekke opp NCS-koden.

Peppes

Mamma til tre sa...

Tåke er mer grå/blå/lilla, kanskje mer mot det svake lilla enn det grå. Vi lurte på å male stua grå en stund, og hadde valgt oss ut " Tender Steel". Det er en varm gråfarge. Husker ikke produsenten, men det er en malingtype ført av Kulør.

Mamma til tre sa...

Mht til det å bryte opp fargene tror jeg det er lurt. Vi har delvis åpen løsning mellom kjøkken og stue; dvs. doble skyvedører i glass. Dermed måtte vi har farger som passet sammen i stue og kjøkken, og som begge var fine mot hvitt.

Det er viktig å huske på vinduer og mengde lys også; da det kan endre en farge totalt fra fargeprøven til veggen. Vi har 9 vinduer i stua, og det er klart det gir mye lys. På kjøkkenet er det tre. Derfor valgte vi "Tåke" på kjøkkenet, og "Lys Toscana" i stua. Begge fungerer fint sammen.

Kan jo nevne at vi har "Cappuchino" i to forskjellige rom med ulik lyssetting. I det ene rommet er den beige ( babyrommet), mens den er mer rosatonet i et annet rom. Ta en rageprøve på en plate og len inntil veggen. Se på den gjennom hele dagen, og vurder fargen. Lykke til!

Anonym sa...

Takk for gode tips! Skal sjekke ut både tåke og tender steel. Skal ned i morgen og kjøpe noen fargeprøver. Blir spennende å se dem i huset. Sånne fargeprøve-lapper er jo helt umulig å få noe inntrykk av.

Peppes

Tonje sa...

Digger stilen din!! Legger meg som følger!

Mamma til tre sa...

Så gøy, Tonje! Det er utrolig gøy å høre at andre liker huset slik vi har det, for vi trives jo så godt her selv også! Velkommen som følger, det setter jeg veldig pris på! Ha en flott søndag!