tirsdag 23. august 2011

I et hvitt hus ...

Der bor vi, og her har vi bodd i fem år. Vi kjøpte tomta lenge før vi tenkte på å bygge, og brukte lang tid på tegne hus, detaljer og løsninger. Selv hagetegningen og planteoversikten var klar før byggesøknaden ble levert inn, så en kan vel si det meste var planlagt. Kanskje ingen overraskelse for dere som kjenner meg..hehe..

Var ute og jobbet litt i hagen nå imorges, og tok noen bilder. Sola har ikke rukket å komme frem på forsiden av huset ennå, men her har vi sol til den går ned om kvelden.. Herlig temperatur ute, litt sommer, litt snev av høst, og sola varmer ennå. Deilig. Vi trives veldig godt her, og det beste av alt, er de flotte naboene våre! Her er det alltid noen å snakke med, alltid en eller annen som er ute og jobber, og ungene springer inn og ut av  husene rundt oss Vi har sommerfest og jentekvelder, og det å bo i blindgate med lekeplass, er ganske greit det også..





Huset fra fremsiden. Muren har min far laget, og steinene kom fra lillebrors steinbrudd. Pappa har både tegnet og tenkt ut hvordan muren skulle være, både med trappen og søylene. Veldig fint å tenke på synes jeg. Muren går i bue oppover mot huset, og ender i samme høyde som belegningsteinen ( tromlet brunmix).

                                                                      
                                                                
På denne siden er det en passasje opp mot steintrappen
pappa har tegnet og laget.

Jeg er glad i vintergrønt, så bedene foran huset er nok preget av det. I tillegg ville jeg ikke ha store planter om vokte over muren, så da ble det buskbom, vintermispel og kulethuja ved garasjen, og rhododendron med blomster etter sesongen rundt nede ved søylene. 
Hekken vår er Barlind Hilli, også vintergrønn og uten bær.

Rundt selve huset er det kun blomster i rosa, hvitt og lillanyanser, og det samme i pottene. Jeg liker best de rolige, og litt sarte fargene, og synes de står fint til hvitt!






Fra trappa og ned mot garasjen..
  

Huset fra baksiden. 


Her har både små og store kost seg veldig i sommer! Bildet er tatt fra en platting vi har bak huset, som er støpt inn i fjellet, og ligger derfor høyere enn resten av huset.

Der har vi også sitteplasser og planter, 
og sol til den går ned.


Inngangspartiet vårt......det har sin egen historie. Vi lette lenge etter en dør uten å finne en vi begge likte. En dag da vi var ute og gikk tur, fant vi et hus på Sola som hadde en dør litt utenom det vanlige. Vi banket på, og spurte om å få ta bilde av den. Det fikk vi, og dermed gikk turen til EGE Dører i Egersund, som laget denne på bestilling. 
Solid eikedør med frostroser og farget glass, innbundet i tinn, og med sukkertøylister. 


Søylene foran og bak på huset er Romersøyler, 
og de lette vi ganske lenge etter. 
De passer bedre huset og stilen vår, enn de tradisjonelle 
og dreide søylene.

Kransen på døren er fra Kenza, og har fått selskap av et "Velkommen" skilt fra Fargerike. 



11 kommentarer:

Anne sa...

Så nydelig huset deres er! :) Vi er litt inne i en byggeprosess selv...eller dvs. vi venter fortsatt på svar fra kommunen. Vi har tegnet om et Mesterhus hus, som ligner litt på deres, bare at vi vil få to arker i tillegg. Vi tenker også å ha dobbel inngangsdør...det er så utrolig pent! :) Veldig fint dere har det rundt huset også :) Gleder meg virkelig til planleggingen og alt sammen (planleggingen er vel i grunnen godt i gang ;)).

Ha en strålende dag!
Klem Anne

Mamma til tre sa...

Hei Anne! Takk for koselig kommentar! Byggeprosessen er en spennende tid, hektisk når det står på, men utrolig kjekt når en begynner å se det ferdige resultatet! Dobbel inngangsdør var noe vi skulle ha, siden vi har doble franske dører i stort sett hele huset ellers. Huset er bygget slik at når en åpner begge de doble dørene inn i huset, og de andre dobble dørene også, så er det åpent tvers gjennom hele huset og ut i hagen bak. Gir et luftig preg synes vi. Lykke til med byggeprossessen, og byggesøknad!

MissMette sa...

Hei, så koselig blogg du har, med mange vakre
innlegg og bilder... Nydelig hus med fint mur
opp langs til huset ღ Dobble inngangsdør er
bare så fint, ønsker meg det jeg også ;) men
det blir nok ikke her vi bor i dag... Likte
meg godt her hos deg - så jeg la meg til som
følger ღ Ta gjerne en titt inn hos meg hvis
du vil - du er hjertelig velkommen :) Ønsker
deg en fortsatt fin kveld og uke... Klem fra
Mette

Mamma til tre sa...

Hei Mette, og velkommen! Takk for kjempefin kommentar! Klart jeg tar turen innom din blogg også! Akkurat nå skal jeg snike meg til litt søvn før minsten våkner igjen. Fortsatt fin kveld og uke til deg også;)

Silje sa...

Dere har det så utrolig fint! Drømmehuset altså, virkelig! Ha en fin kveld! :)

Mamma til tre sa...

Hei Silje! Tusen takk, det var utrolig artig å høre! For oss er det jo akkurat det; Drømmehuset med stor "D". Takk for at du tok turen innom, og la igjen kommentar! Fin kveld til deg også;)

Silje sa...

Sjekk ut det siste innlegget på bloggen min MT3 ;) Måtte bare, ble helt forelsket i huset deres! <3

Mamma til tre sa...

Hei Silje! Så artig at du liker huset vårt så godt, og måten vi har gjort det til vårt hjem! Jeg har lagt inn kommentar på innlegget ditt også. Egentlig er det greiest å ikke kopiere herfra, men så lenge du bare linker til min blogg, så er det helt iorden! Ha en flott dag!

Berntsenoghuset sa...

Hei igjen :)
Inne og titter litt igjen :)
Godt det ikke bare er oss som liker å planlegge i god tid.
Viser til hagen din ;)

Nydelig og utrolig mange smarte valg.
Kjenner jo på hagen og utformingen av den også om dagen... Men bør vell finne ei tomt først :)

Litt utålmodig er det da lov å være :)

Ha en fortsatt fin kveld :)
Klem fra husmora

Siri Hagen Bakke sa...

Hei!

Flott hus dere har, nydelig inngangsparti:-) Jeg lurte bare på om de "greiene" du har nede på begge sidene av dørene, om det er til å holde dørene på plass når de står oppe? I så fall skulle jeg gjerne ha visst hvor du kjøpte dem hvis du vil være av med det da...?:-) Hilsen ei fra Sørlandet som tilfeldigvis kom inn på bloggen din når jeg lette etter hageportal:-)

Notre de Maison sa...

Hei! Koselig at du fant bloggen min:)! Støtteføttene fulgte med døren og har tatt godt av for vinden disse årene. Det er montert en tykk gummiring på hver som gjør at døren holdes tilbake og ikke får merker. Døren bestilte vi hos Ege Dører. Ta kontakt med en produsent av dører eller større byggefirma. De kan sikkert hjelpe deg:). Ha en fin dag!