lørdag 27. august 2011

I en koffert fra Amerika..

 .....rettere sagt Norwegian American Line, er det utrolig hva en får plass til! 

Ettersom det regnet så igår, og lyset kom og gikk, ble kvelden brukt til å rydde litt. Det er utrolig hva som får plass i slike gamle kister og kofferter... Ikke rart de ble laget så store. 

Julepynt, interiørting som ikke er i bruk så ofte...alt får plass! Jeg er så glad i kister og gamle kofferter, synes de gir stemning og liv til et rom. De tar ikke så mye plass, går ann å sette i høyden, og er flotte til oppbevaring av ting en ikke  bruker til daglig.

Det er ikke så viktig om de er nye eller gamle, bare de er fine å se på og har en funksjon...men det gøyeste er jo å gå på auksjoner og klare å gjøre et kupp..!            

Nå er jeg på jakt etter en gammel og litt ødelagt koffert jeg kan male og sette sjablonger på, og ha på soverommet. Gleder meg til neste loppemarket og auksjon!

Denne gamle trunken kjøpte jeg på auksjon for 10 år siden.

Den er helt intakt inni, 
og har et lokk i toppen som deler den i to rom.
Håndtakene på siden er i tykt lær.


 
Det som er litt artig er at alle merkelappene fortsatt står på, og faktisk er samme type merkelapper 
som på skipssekken jeg fant på bruktbutikken. 

En liten del historie.. Tenk på alt denne har vært med på...
Lurer på hvem de var som eide den og brukte den på sine reiser. 

 Mine foreldre og besteforeldre har også reist med 
Norwegian American Line til USA, 
så det gjør det også hyggelig å ha denne til pynt.

Messingbeslagene har blitt pusset naturlig av "tidens tann"..


Må bare legge ved et bilde av denne skipssekken, for den har en snodig historie. Jeg fant den tilfeldig under en haug med ting på gulvet i en bruktbutikk, og tok den med hjem. På tross av at den var krøllet sammen, var alle merkelappene inntakte; med cabin, class og destinasjon/avreise.

Mine foreldre kommer på besøk, ser sekken, og forteller at vedkommende som eide denne viste dem rundt i USA da de flyttet dit, og hjalp dem å finne frem. Mine foreldre ble boende der i 15 år, eieren av denne sekken dro hjem året etter.

Det er når slike ting skjer, at virkelig føler at verden er liten, og tilfeldighetene store...









Men, det er ikke bare gamle ting som kan ha en viss sjarm...også nye kister gir mye til et rom...




...og kan brukes til mye mer enn bare oppbevaring..

















Denne bruker jeg som avlastningsbord når vi har gjester. 
Når den ikke er i bruk, er den fin sånn som dette synes jeg..



4 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Den var stilig! Lurer på om det går ann å få tak i slike på auksjon nå..

Mamma til tre sa...

Hei! Det var koselig at du likte den! Jeg vet faktisk ikke om det er så lett...Tror mange har fått "øyenene opp" for at disse kan være verdt en del, etter at div. interiørblader har vist prisene på nye utgaver av slike kister. Tror derfor de autentiske, gamle variantene fort går høyt i pris på auksjon. Men følg med, kanskje er du like heldig som jeg var, og snubler over en...

ingerelis sa...

Elsker elsker gamle kofferter! Min favoritt!

1. Gangs fra desklubben;)

Mamma til tre sa...

Hei! Så kjekt å se deg her! Tusen takk for at du la igjen en kommentar, det er så koselig!Ja, gamle kofferter er utrolig kjekt, spesielt de som er litt godt brukt med fin, gammel patina! Loppis; here I come...!